AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Vi foreldre har «sovet» i timen og ikke tenkt på at vi selvfølgelig ikke har krav på plass i barnehage til yngste barnet vårt. vi har jo visst om det, men følte ikke det kunne bli styrende for når vi fikk barn. Vi fikk barn i slutten av desember - noe som betyr at vi ikke har krav på plass før august 2023! Det kan fort bli kostbart om en av oss skal gå hjemme til 7 mnd etter barnet har blitt 1 år. Er det noen med erfaring rundt å søke bhg i samme situasjon? Kan vi søke ved hovedopptaket nå i år? Også eventuelt stå på venteliste? Og om vi får tilbud om plass - må man da betale allerede fra august? Anonymkode: 97ae8...02e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 1 år og 7 måneder er jo perfekt. Skjønner ikke at dere tenker tanken på å sende en ettåring i barnehagen 😔 Dere kan ta avdragsfritt boliglån noen måneder, og bruke av oppsparte midler. Anonymkode: 02b4f...c51 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1 år og 7 måneder er jo perfekt. Skjønner ikke at dere tenker tanken på å sende en ettåring i barnehagen 😔 Dere kan ta avdragsfritt boliglån noen måneder, og bruke av oppsparte midler. Anonymkode: 02b4f...c51 Ikke alle har nok oppsparte midler til at det kan dekke månedslønna i 7 (!) mnd. De fleste 1-åringer starter i bhg, helt uproblematisk. Anonymkode: c762e...77d 13 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 Vi fikk tredjemann den 3. Januar, helt perfekt 😊 Men far og jeg er altså ikke fullstendig avhengige av å ha ferien vår samtidig. Vi hadde ingen felles ferieuker året barnet ble født eller det neste året og vipps, der ble det 2 1/2 mnd ekstra fri for en voksen med lønn. Man får jo også en god del i kontantstøtte for å ha barnet hjemme, i tillegg til at man sparer nesten 4000 kr mnd på å ikke ha barnet i bhg. Anonymkode: ca42e...f28 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke alle har nok oppsparte midler til at det kan dekke månedslønna i 7 (!) mnd. De fleste 1-åringer starter i bhg, helt uproblematisk. Anonymkode: c762e...77d Jo, de fleste kan ta seg råd til det. Velger man å sette barn til verden, bør man gjøre det beste for de! Anonymkode: 02b4f...c51 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi fikk tredjemann den 3. Januar, helt perfekt 😊 Men far og jeg er altså ikke fullstendig avhengige av å ha ferien vår samtidig. Vi hadde ingen felles ferieuker året barnet ble født eller det neste året og vipps, der ble det 2 1/2 mnd ekstra fri for en voksen med lønn. Man får jo også en god del i kontantstøtte for å ha barnet hjemme, i tillegg til at man sparer nesten 4000 kr mnd på å ikke ha barnet i bhg. Anonymkode: ca42e...f28 Ja, pluss kontantstøtte 😊 Anonymkode: 1f8c2...33e 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 Jeg tror en del barnehager (eller kommuner?) har opptak også i januar? Hør med kommunen du bor i eller sjekk kommunens nettsider? I min kommune er jeg litt usikker på om de har flere opptak men det er uannsett lov å søke om plass før den måneden man har "rett til plass", da får man plass hvis det blir ledig. Anonymkode: bff26...047
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 Det varierer en god del fra kommune til kommune. Der vi bor (kommune utenfor Oslo), er det svært vanskelig å få plass tidligere. Vår født i januar 2020, fikk ikke barnehageplass før i august 2021. Og det samme gjaldt dem som var født i desember -19. Det var et av barna i min barselgruppe som fikk plass i januar da barnet var ett år, men jeg vet at flere prøvde uten hell. Vi hadde mulighet til at en av oss var hjemme uten at det ble alt for ille økonomisk, og syntes egentlig det var fint. Noen flere gjorde det, noen hadde barnet hos dagmamma og noen var hjemme med sitt barn samtidig som de var dagmamma for et barn. Anonymkode: 6c3f8...a58
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Det er bare å søke. Varierer litt fra kommune til kommune, men jeg ville søkt på hovedopptaket med start før 15 desember. Anonymkode: bc5af...776
La Luna Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Søk til hovedopptaket nå, og sett startdato 1. desember. Er barnehagen dere helst vil ha privat? Ring, spør om å få se barnehagen, gjør deg kjent.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 I vår kommune begynner barna stadig den måneden de fyller år, det være seg januar eller november liksom. Eller mai. Som ansatt i barnehage er jeg litt uenig i at 1 år og 7 mnd er perfekt alder for barnehagestart. Da har de blitt godt vant til livet på fanget til mamma, og separasjonsangsten er vill hos enkelte. Og å få de til å følge vanlig bordskikk som å sitte på plassen sin, holde fred, spise selv (jada, «storguttene» på småbarn må seriøst mates når de er over 1,5 år gamle). Så har du selvfølgelig de ettåringene som vræler og styrer hele dagen de tre første ukene. Men da er det som regel også over, og de skjønner at det er i barnehagen de skal være. De gir seg ofte etter 3-4 uker, mens min erfaring er at de som starter like før fylte to år kan bruke månedsvis på å la mamma dra ved levering osv. Anonymkode: 5df01...5f1 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #12 Skrevet 22. februar 2022 Da må man bare søke og håpe på det beste. Dere er ikke sikret plass, men om noe blir ledig får dere plass. Så kan dere jo se på om dere klarer å utsette barnehageoppstart med kontantstøtte og en prat med banken om nedbetaling av lån. Selv om «alle» begynner i barnehage når de er ett år betyr ikke det at det er det beste for barna. Anonymkode: e973f...938 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #13 Skrevet 22. februar 2022 Vi har termin nå om et par uker og har heller ikke bhgplass før august 2023 forresten, og vi har begynt å spare. Så anbefaler også å starte sparing med en gang Planen er da at jeg og far bruker ferie + tar et par måneder ulønnet perm hver. Blir litt lenger for dere da skjønner jeg men ja. Dere får vel også kontantstøtte + slipper bhgregningen og da kan man jo betale dagmamma om man ikke har mulighet for ulønnet perm. Ville uannsett søkt plass + hørt med kommunen du bor i hvordan det fungerer hos dere. Anonymkode: bff26...047 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #14 Skrevet 22. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: I vår kommune begynner barna stadig den måneden de fyller år, det være seg januar eller november liksom. Eller mai. Som ansatt i barnehage er jeg litt uenig i at 1 år og 7 mnd er perfekt alder for barnehagestart. Da har de blitt godt vant til livet på fanget til mamma, og separasjonsangsten er vill hos enkelte. Og å få de til å følge vanlig bordskikk som å sitte på plassen sin, holde fred, spise selv (jada, «storguttene» på småbarn må seriøst mates når de er over 1,5 år gamle). Så har du selvfølgelig de ettåringene som vræler og styrer hele dagen de tre første ukene. Men da er det som regel også over, og de skjønner at det er i barnehagen de skal være. De gir seg ofte etter 3-4 uker, mens min erfaring er at de som starter like før fylte to år kan bruke månedsvis på å la mamma dra ved levering osv. Anonymkode: 5df01...5f1 Huff, blir trist av dette innlegget. Det at de minste barna virker mer tilpasningsdyktige betyr jo ikke at de har det bra. Det handler egentlig ikke om hva du observerer, men hva som fysisk og psykisk foregår i barnets kropp. Den seneste forskningen (norsk studie) viser jo at de yngste barna har det verst. Også barn som ikke gir uttrykk for det har høyt stress i flere måneder etter barnehageoppstart. Jeg anbefaler deg å lese denne studien. At det blir mer slitsomt for de ansatte i barnehagen burde virkelig ikke veie tyngst. Barnets beste burde ha størst betydning. Anonymkode: e973f...938 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #15 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I vår kommune begynner barna stadig den måneden de fyller år, det være seg januar eller november liksom. Eller mai. Som ansatt i barnehage er jeg litt uenig i at 1 år og 7 mnd er perfekt alder for barnehagestart. Da har de blitt godt vant til livet på fanget til mamma, og separasjonsangsten er vill hos enkelte. Og å få de til å følge vanlig bordskikk som å sitte på plassen sin, holde fred, spise selv (jada, «storguttene» på småbarn må seriøst mates når de er over 1,5 år gamle). Så har du selvfølgelig de ettåringene som vræler og styrer hele dagen de tre første ukene. Men da er det som regel også over, og de skjønner at det er i barnehagen de skal være. De gir seg ofte etter 3-4 uker, mens min erfaring er at de som starter like før fylte to år kan bruke månedsvis på å la mamma dra ved levering osv. Anonymkode: 5df01...5f1 Wow. Skjønner at du ikke har noe utdanning ihvertfall. Trist at de ansetter så uvitende assistenter. Anonymkode: 02b4f...c51 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #16 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1 år og 7 måneder er jo perfekt. Skjønner ikke at dere tenker tanken på å sende en ettåring i barnehagen 😔 Dere kan ta avdragsfritt boliglån noen måneder, og bruke av oppsparte midler. Anonymkode: 02b4f...c51 Anonymkode: 75ecc...63f 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #17 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I vår kommune begynner barna stadig den måneden de fyller år, det være seg januar eller november liksom. Eller mai. Som ansatt i barnehage er jeg litt uenig i at 1 år og 7 mnd er perfekt alder for barnehagestart. Da har de blitt godt vant til livet på fanget til mamma, og separasjonsangsten er vill hos enkelte. Og å få de til å følge vanlig bordskikk som å sitte på plassen sin, holde fred, spise selv (jada, «storguttene» på småbarn må seriøst mates når de er over 1,5 år gamle). Så har du selvfølgelig de ettåringene som vræler og styrer hele dagen de tre første ukene. Men da er det som regel også over, og de skjønner at det er i barnehagen de skal være. De gir seg ofte etter 3-4 uker, mens min erfaring er at de som starter like før fylte to år kan bruke månedsvis på å la mamma dra ved levering osv. Anonymkode: 5df01...5f1 Det er jo fordi ettåringene resignerer… ikke fordi de nødvendigvis trives der eller ikke hadde hatt det bedre hos mor og far. Anonymkode: 5eff6...3ec 9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #18 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Wow. Skjønner at du ikke har noe utdanning ihvertfall. Trist at de ansetter så uvitende assistenter. Anonymkode: 02b4f...c51 Jeg er enig i at ett år er tidlig, og jeg ser jo at disse små som ikke kan å gå engang burde vært hjemme. Det er ikke noe med det. Jeg skulle gjerne aldri tatt i mot noen under 2 år i barnehagen, men det er visst sånn vi gjør det i dette samfunnet. Og da observerer jeg at de tilpasser seg hverdagen i barnehagen lettere enn de som har vært hjemme i nesten to år, da de har hatt mye lenger tid med helt andre rutiner. Evt. ingen rutiner kan det også se ut til hos enkelte. Anonymkode: 5df01...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #19 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 75ecc...63f Det sier jo mye om foreldrenes prioriteringer når de heller sender en fersk ettåring i bhg enn å være villig til å splitte opp ferien mellom seg selv og partneren for å kunne få ut 2,5 mnd ekstra med betalt fri. Anonymkode: f15f5...d0b 3 1
mariie Skrevet 22. februar 2022 #20 Skrevet 22. februar 2022 Januarbaby her, fikk plass i slutten av november samme år, lite barnekull det året her i kommunen. Barnehagene var opptatt av å fylle opp de plassene de hadde tomme. Så søk i vei, dere får jo evt. bare et nei og da får dere tenke på alternative løsninger..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå