Gå til innhold

Eksem/sopp/utslett i ansiktet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ikke time hos legen før om flere uker, så håper noen har noen gode råd.

Siden november nå har jeg i perioder hatt et rødt utslett i ansiktet. Først "bare" like nedenfor øyebrynene, så har det eskalert til haken og like under haken, og nå nylig like nedenfor nesen.

Utslettet er rødt. Det går fra å vere litt rødt til flammende rødt, og kan tidvis både klø og flasse. Føler det ser veldig skjemmede ut.

Har forsøkt ulike kremer, men resultatet holder seg kun i noen dager, en uke før det begynner igjen.

Jeg har begynt å mistenke at det er sopp. Bruker munnbind på jobb bortimot hele dagen - noe som absolutt ikke hjelper på. Har forsøkt å la være å sminke meg og bare brukt krem, men nå gir jeg snart opp.

Har prøvd Vita-pos under øyebryn, som virker dempende på rødheten, men det forsvinner ikke helt. På resten av ansiktet har jeg prøvd både kortisonsalve, desinfiserende sprit og en krem med ketokonazol som jeg ble anbefalt på apoteket.

Alt "fungerer" i den forstand at jeg blir mindre rød, men det kommer til stadighet tilbake. Vet ikke hva jeg skal gjøre!

Jeg har eksem i hodebunnen og generelt veldig sensitiv hud som ikke har det godt i kulden, men dette her har jeg aldri vært med på før 😭

Anonymkode: c0595...1d2

Skrevet

Jeg tror jeg har det samme, men under øynene, under munn og hake og under nesen. Kan klø, flasse og noen få ganger svi. Henvist til hudlege. Aner ikke hva det kommer av, men kom etter jeg endret kosthold. 

Anonymkode: d1e87...258

Skrevet

Det kan ikke være atopisk eksem? Jeg sliter med dette hver eneste vinter over øynene og på øyelokk, og det eneste som hjelper er å ikke sminke seg for ofte, det trigger utslettet mer. 

Anonymkode: efdf7...b1d

Skrevet

Det kan høres ut som seborrisk eksem. Det er slik du beskriver. Jeg behandler det med Dactakort krem, men jeg synes også at det kommer ganske kjapt tilbake.

Skrevet

Perioral dermatitt. Fikk antibiotikakur av hudlege.

Skrevet
Panda202 skrev (1 time siden):

Ble du kvitt det helt? 

Skrevet

Ja ble kvitt det. Tror antibiotikakuren var på tre mnd faktisk. Uvisst hva det kom av, men kanskje stress. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/22/2022 den 20.08):

Jeg tror jeg har det samme, men under øynene, under munn og hake og under nesen. Kan klø, flasse og noen få ganger svi. Henvist til hudlege. Aner ikke hva det kommer av, men kom etter jeg endret kosthold. 

Ja, det høres ut som det kan være det samme! Håper du får god hjelp

AnonymBruker skrev (På 2/22/2022 den 20.20):

Det kan ikke være atopisk eksem? Jeg sliter med dette hver eneste vinter over øynene og på øyelokk, og det eneste som hjelper er å ikke sminke seg for ofte, det trigger utslettet mer. 

Anonymkode: efdf7...b1d

Khloe P.T skrev (På 2/22/2022 den 20.33):

Det kan høres ut som seborrisk eksem. Det er slik du beskriver. Jeg behandler det med Dactakort krem, men jeg synes også at det kommer ganske kjapt tilbake.

Jeg har vært inne på tanken om både atopisk og seborrisk eksem. Har seborrisk eksem i hodebunn så har litt erfaring med det, men føler ikke at det har vært helt som det jeg får der.

Panda202 skrev (På 2/22/2022 den 20.44):

Når jeg googler så ser ikke mitt utslett ut som dette, men takk for tips. 

---

Tusen takk for tips! Svarene deres fikk meg til å google ennå mer og jeg lurte litt på om det kunne være pityriasis rosea, men så møtte jeg en venninne for noen dager siden som syns mitt utslett lignet noe sønnen hennes har hatt. De hadde brukt Canesten mot soppinfeksjon. Fikk tak i en salve på apoteket og nå etter 2 dager er utslettet mindre rødt, klør mindre og har sluttet å flasse. Spent på om det forsvinner helt og om det forblir borte etter endt behandling. De på apoteket mente at siden jeg har måttet øke munnbindbruken min ekstremt fra desember av så kan det ha påvirket utbruddet. Håper mindre bruk nå og behandling skal hjelpe 🤞🙂

Anonymkode: c0595...1d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...