AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Tenker mye på dette i forhold til nestemann.. Med første så ble han lagt til brystet ganske raskt, inne på fødestua. Han ville ikke ta brystet og dermed droppet vi det. Ville heller ikke amme noe særlig i løpet av de dagene på barsel. Heldigvis løsnet det når vi kom hjem, men jeg syns han generelt gjennom ammeperioden var veldig utålmodig. Han ville helst ikke amme om ikke melken var der med én gang, og etter 2-3 mnd så måtte han jo begynne å «jobbe» litt, og jeg følte det tok hundre år før melken kom. Litt redd det skal bli sånn neste gang også. Jeg syns det var innmari slitsomt og unaturlig (for meg) å sitte å massere og klemme på brystene i evigheter, for omtrent ingenting. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Bør man gjøre noe i forkant/ under fødsel for at brystene skal være «klare» for baby umiddelbart etter fødselen? Hører om noen som lekker mye under fødsel, og da vil det vel også være noe for babyen å få ut? Eller? Eller er det bare min som ikke ville suge på et tomt bryst? sikkert veldig teit spørsmål, men er det noen som forstår hva jeg mener? Eller opplevde det samme? Anonymkode: dc52e...605
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Min situasjon var kanskje spesiell. De fant ut på dag 3 at jeg ikke hadde melk. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og gallestein etter fødsel, så jeg hadde problemer med å få i meg mat. Vi startet å gi ham mme på barsel, samtidig som jeg begynte å legge ham til brystet og pumpe for å prøve å få i gang produksjonen. Melken kom etter ca en uke. Produksjonen tok seg raskt opp og jeg fullammet etter ca 3 uker. Jeg måtte pumpe mye og fikk heldigvis leie en elektrisk pumpe fra et apotek. Anonymkode: a45f8...fed
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Jeg har født to ganger og begge ganger var det streng beskjed om at det var to ting som skulle gjennomføres før vi forlot fødestua; jeg skulle tisse og vi skulle, fordi jeg ønsket å amme, gjennomføre første amming med skikkelig tak og god stemning. Aner ikke om det var derfor, men jeg opplevde at melka kom raskt på plass begge ganger, uten at jeg gjorde noe annet for å stimulere enn å legge til ekstremt hyppig samt spise min egen kroppsvekt i spekemat, ost og smågodt (ja, det var det jeg ønsket meg i såkalt fødegave🙊😂). Anonymkode: ea6cf...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 Barna ble lagt til brystet like etter fødsel men hos meg kom melken aldri, noen av gangene. Anonymkode: ceea3...d54 1
Million Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 Min morsmelk kom på dag tre. Da våknet jeg plutselig med to megapupper (og jeg er en småbrystet kvinne!) som var steinharde som trommeskinn og proppet med melk. De første par dagene på fødeavdelingen ble barnet lagt ofte til brystet for å stimulere til produksjon, noen småskvetter eller dråper kom det kanskje, men babyen måtte få morsmelk fra melkebanken på sykehuset i tillegg. Men som sagt, etter tre dager var min produksjon i full gang.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 Hvis du har en helt normal fødsel uten intervensjoner er det normalt at melken kommer etter 2-3 dager. Forskning viser at jo mer man "blander seg inn" i fødselen, jo mer kreves det for å komme igang med ammingen også. Forskning viser også at de som ammer minst 7 ganger iløpet av første døgn, kommer raskere igang med produksjonen, men klarer også opprettholde den over en lengre periode. Selv om du opplevde det som litt utfordrende sist, kan det hende detaljer går strålende denne gangen. Det er stor variasjon fra barn til barn, nytt barn= ny mulighet 😊 Det som også er en mulighet, er å starte med håndmelking fra uke 37. Det kan være med å forberede melkeproduksjonen. Melken kan du enten fryse ned (noen tar også med til fødeavdeling og vi oppbevarer det i fryser hos oss og gir til barnet etter behov) eller gå til spille. Men det er gode dråper for mini 😊 Noen babyer er også mer utålmodig og krever mat med en gang. Det trenger ikke bety at det blir slik denne gangen 😊 Og sålenge en ønsker amme, prøver man alltid å tilstrebe den første ammingen innen de første to timene etter fødsel. Her anbefales det at barnet selv får søke seg frem til brystet. Hvis du er interessert, prøv å les litt på "the golden hour & breast feeding". Jeg skjønner opplevelsen fra sist sitter igjen, men håper du klarer å møte dette med litt åpent sinn igjen 😊 Jeg har troa! Anonymkode: ddf86...f34 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 Barnet bør legges på magen til mor og finne sin egen vei til brystet. Sjekk ammehjelpen sine sider, det er noen utrolige videoer om dette. Det stimulerer barnet til å få rett sugetak og finne brystet selv. Mor og barn bør helst få ro og være i fred i et par timer rett etter fødsel. De første dagene er det normalt at man bare har kolostrum, bittelitt gul veske som er ekstremt næringsrik. Viktig at barnet legges til mange, mange ganger, for å stimulere til produksjon. Mange opplever at melken kommer for alvor rundt dag 3-4. Dessverre er mange sendt hjem fra sykehuset da, og får ikke hjelp til å takle brystsprengen som kommer. Anbefaler virkelig ammehjelpens nettsider. Det er så utrolig mye å lære om amming, det redda meg å vite dette før jeg fødte! Anonymkode: b97bb...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 Hadde knapt melk før dag 4 eller 5. Da babyen til brystet utallige ganger på de dagene, fikk ingen søvn. Hvis jeg skal ha flere barn så kommer jeg til å be om å få gi erstatning med hjelpebryst frem til melka kommer, for orker ikke å gå igjennom det der igjen. Anonymkode: ee1ba...fe5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Begge mine ble lagt til brystet med en gang. Førstemann var lite interessert, prøvde litt, men fikk ikke særlig tak selv med hjelp fra personalet på fødestua. Hun var trøtt og sliten, fikk litt gulsott og det var mye jobb å holde henne våken for at hun skulle die. Den andre fikk det til med en gang, og lå lenge og mye til brystet fra fødsel av. Melken kom på dag 2 begge ganger. De sa det var tidlig, og litt overraskende med første baby som var så lite interessert. Som jeg forstod det, var det mest flaks, og ikke så mye en kunne gjøre, bortsett fra at det var bra med mye hud-mot-hud med babyen. Det ble en del ammetrøbbel uansett med første barn. Jeg fikk overproduksjon og utrolig såre pupper, og hun vegret seg for å die etter hvert. Anonymkode: fd876...6ff 1
Cyndaquil Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 To keisersnitt på overtid. Melka kom ikke før dag 5 med første og dag 6 med andremann. Det var tortur å pumpe, gni, legge til, håpe og vente. Førstemann var trøtt de første dagene og andremann var totalt uinteressert og sint som en veps når han ble lagt til puppen. jeg viste at melk var treg hos meg og etterspurte med andremann neseprayen syncosinon . De på barsel nekter, men fikk min far til å skrive resept når jeg møtte så motvilje. Og det hjalp! Kom endelig målbare mengder melk . endte med å fullpumpe i 14 dager da andremann var alt for utolmodig og sint . Først da løsnet det. Men hele kampen om amming og en så sint baby sendte meg rett i barseldepresjon. I etterpåklokskap skulle jeg akseptert nederlag med ammingen med andremann lenge før. Men det ble en besettelse. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 Det er vanlig at det tar minst 3 dager før man får melk med det første barnet. Med andre, tredje osv. barn tar det ofte kortere tid. Hvis du mener for hver gang man ammer, tar det kanskje et minutt eller to før melka er klar til å suges ut.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #12 Skrevet 22. februar 2022 Første barnet: Baby ble ikke lagt til brystet før ca 2 timer etter fødsel. Melken kom ikke før dag 4/5 etter intens pumping både dag og natt. Andre barnet: Melken kom dagen etter fødsel. Barnet ble umiddelbart lagt til brystet/fant veien selv. I tillegg, klok av skade fra sist, så brukte jeg amme-nesespray. Gull verdt! Anonymkode: a0a12...bb2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #13 Skrevet 23. februar 2022 Hva er det barnet spiser før melka kommer da? Hva gjorde dem før når det ikke var morsmelk erstatning eller andre som kunne amme? Anonymkode: 7e326...112
Million Skrevet 23. februar 2022 #14 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det barnet spiser før melka kommer da? Hva gjorde dem før når det ikke var morsmelk erstatning eller andre som kunne amme? Anonymkode: 7e326...112 Jeg mener å ha lest at man ga spedbarnet sukkervann så lenge, inntil mor fikk melk, hvis det da ikke fantes en amme i nærheten. Det gjorde som oftest det før i tiden, folk fikk jo unger hele tiden og enkelte hadde det som jobb å være amme for andre, rikere kvinner. De kunne amme i årevis for andre. Jeg tror også at man ga kumelk i en del tilfeller før, mener å ha lest det, uten å kjenne til at det var årsaken til at mange barn reagerte negativt med magesmerter og diare. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #15 Skrevet 23. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er det barnet spiser før melka kommer da? Hva gjorde dem før når det ikke var morsmelk erstatning eller andre som kunne amme? Anonymkode: 7e326...112 Jeg mener jeg fikk forklart på barsel at babyer kommer ut med "matpakke" (glukose? lagret i levern), og sammen med råmelka (som kommer med en gang) klarer de seg fint til den modne melka kommer etter noen dager. (I mitt tilfelle var det en tøff fødsel der baby var medtatt og trengte pustehjelp når hun kom ut, og da fikk hun MME de første døgnene siden hun nok hadde svidd av energilageret sitt allerede under fødselen.) Anonymkode: baa7d...d9b 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #16 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det barnet spiser før melka kommer da? Hva gjorde dem før når det ikke var morsmelk erstatning eller andre som kunne amme? Anonymkode: 7e326...112 Ingenting/dråper av kolostrum. Noen babyer greier seg fint på det, noen er sultne og urolige. Før i tiden gav man kanskje geitmelk eller fikk andre til å amme. Anonymkode: ee1ba...fe5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #17 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg mener jeg fikk forklart på barsel at babyer kommer ut med "matpakke" (glukose? lagret i levern), og sammen med råmelka (som kommer med en gang) klarer de seg fint til den modne melka kommer etter noen dager. (I mitt tilfelle var det en tøff fødsel der baby var medtatt og trengte pustehjelp når hun kom ut, og da fikk hun MME de første døgnene siden hun nok hadde svidd av energilageret sitt allerede under fødselen.) Anonymkode: baa7d...d9b Jepp, pluss noen av babyene som går lenge over termin kan ha brukt opp en del av nistepakken. Anonymkode: ee1ba...fe5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #18 Skrevet 23. februar 2022 Barna mine ble lagt til brystet med en gang , melken kom etter to dager med nummer 1 og med nummer to hadde jeg melk med én gang. Anonymkode: c0517...16b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #19 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 17.17): Tenker mye på dette i forhold til nestemann.. Med første så ble han lagt til brystet ganske raskt, inne på fødestua. Han ville ikke ta brystet og dermed droppet vi det. Ville heller ikke amme noe særlig i løpet av de dagene på barsel. Heldigvis løsnet det når vi kom hjem, men jeg syns han generelt gjennom ammeperioden var veldig utålmodig. Han ville helst ikke amme om ikke melken var der med én gang, og etter 2-3 mnd så måtte han jo begynne å «jobbe» litt, og jeg følte det tok hundre år før melken kom. Litt redd det skal bli sånn neste gang også. Jeg syns det var innmari slitsomt og unaturlig (for meg) å sitte å massere og klemme på brystene i evigheter, for omtrent ingenting. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Bør man gjøre noe i forkant/ under fødsel for at brystene skal være «klare» for baby umiddelbart etter fødselen? Hører om noen som lekker mye under fødsel, og da vil det vel også være noe for babyen å få ut? Eller? Eller er det bare min som ikke ville suge på et tomt bryst? sikkert veldig teit spørsmål, men er det noen som forstår hva jeg mener? Eller opplevde det samme? Anonymkode: dc52e...605 Hva i alle dager mener du babyen ville ikke amme? Det er jo babyens naturlige instinkt å amme? Hvorfor klemte du pp brystene? For å få melken til å komme/drive ut må man puste inn og ut x 3, da slapper man av i kroppen og melken flyter. Hvis ikke finnes nesespray for utdriving, på resept. Hva mener du ikke ville suge? De sliter med grepet fordi munnen er liten og puppen er stor. Det må man hjelpe med. Melka kommer etter 3-6 dager. Anonymkode: b8eaf...ceb
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #20 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 18.25): Hva i alle dager mener du babyen ville ikke amme? Det er jo babyens naturlige instinkt å amme? Hvorfor klemte du pp brystene? For å få melken til å komme/drive ut må man puste inn og ut x 3, da slapper man av i kroppen og melken flyter. Hvis ikke finnes nesespray for utdriving, på resept. Hva mener du ikke ville suge? De sliter med grepet fordi munnen er liten og puppen er stor. Det må man hjelpe med. Melka kommer etter 3-6 dager. Anonymkode: b8eaf...ceb Arrogant og kunnskapsløs er en dårlig kombinasjon. Anonymkode: bce18...4dc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå