Gå til innhold

Forstår ikke hvorfor det bare er meg som har langtids covid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk covid-19 for 4 uker siden og er veldig dårlig enda. Ligger mye, har jævlig muskelverk, slapp, liten matlyst, redusert smak og luktesans, hodepine og puster tungt+hjernetåke.

Jeg er ikke i risikogruppe, er slank, trener styrke og kondisjon og spiser sunt. Røyker ikke og drikker kanskje et par enheter alkohol i året.

Har ikke vært redd for å få Covid for jeg har tenkt at det blir som en forkjølelse eller lett influensa 3-4 dager, men neida ikke hos meg.

Alle jeg kjenner som har opplevd Covid, har hatt lette symptomer på forkjølelse eller influensa som har vart 4-5 dager.

Etterpå føler de aller fleste seg ganske friske, mens en eller to har følt seg litt mer sliten etter hard trening.

T.o.m ei jeg kjenner som veier 50-60 kg for mye og har livsstilssykdommer på grunn av vekten, var bare skikkelig forkjølet en uke, og så var hun helt fin etterpå.

En nabo med rusproblemer som drikker og røyker med begge hender, var bare forkjølet en liten uke.

Nå har jeg 2 vaksiner og de fleste jeg kjenner har 3, utenom han som har rusproblemer som ikke har noen vaksiner overhodet.

Legen sier det er immunforsvaret mitt, men hvordan kan jeg bli så syk når jeg vanligvis har bra immunforsvar og ikke har vært forkjølet på 2 år?

Jeg skjønner det bare ikke😐

Anonymkode: 7068d...73b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man vet vel ikke helt hvorfor noen får long-covid og andre ikke, hvis det er det du lurer på. Nå er vel det i din situasjon ikke long-covid enda, men post-akutt covid. 

Jeg har antistoffsvikt og har covid, og er så vidt litt forkjølet. Har 3 vaksinedoser (2 pfizer og 1 moderna), så regner med at det er årsak til at jeg har så lite symptomer. 

Anonymkode: 84b05...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo forskjellige, kjenner slanke folk i topp form uten sykdommer der kroppen ikke tålte korona smitte mens jeg har venner som er 150 kg og var smittet på samme tid og de hadde ingen symptomer. Man har ingen garanti uansett.

Kjenner og flere som sliter etter omikron smitte i desember, de føler seg fortsatt ikke som seg selv 2 måneder etter så alene er du ikke. 

Anonymkode: 033e7...9b0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener jo nå etter litt forskning på D vitamin og korona at de med høyere D vitamin i kroppen tåler infeksjonen bedre. Det kommer vel enda en studie nå på våren som vil fortelle om det virkelig har noe for seg eller ikke. 
Jeg vil ikke si du har long covid med kun 4 uker i korona forløpet. 
Vi fikk delta varianten og var nokså syke, som en heftig influensa pluss tungpust. 

Anonymkode: fe54b...d60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene. Jeg er på 5 uke nå. Har begynt å jobbe. Blir bedre dag for dag føler jeg. Men så plutselig sier det bare stopp og jeg blir liggende på sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 uker er ikke definert som langtidscovid. 

Men om det er noen trøst så er vi mange i din situasjon. Det er tungt, men vi må bare vente. 

Anonymkode: b2364...22f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok vente til uke 12 før du kaller det "langtids-covid". 

Husk å ta det med ro, drikk rikelig med vann, hvil og ikke stress. 

Anonymkode: 541a0...f26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med de som gjerne blir mest syke er at immunsystemet går litt amok. Så det trenger ikke at legen mener at immunsystemet ditt er dårlig, men at immunsystemet ditt har gått litt hardt til verks og at det er derfor du har blitt hardere rammet.

Anonymkode: 0ea59...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av fastlegen om å stoppe å ta d-vitamin pga skyhøyt nivå. Er ikke vaksinert. Fikk ikke korona før nå nylig og det var svært milde symptomer i 2 døgn og thats it, egentlig. 

Anonymkode: 982b8...992

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må nok vente til uke 12 før du kaller det "langtids-covid". 

Husk å ta det med ro, drikk rikelig med vann, hvil og ikke stress. 

Anonymkode: 541a0...f26

Vanskelig å ta det med ro når en dusj slår meg ut i timesvis

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har long covid. Er mye sliten og klarer nesten ikke gå en tur uten at jeg må legge meg nedpå etterpå.. Sliter litt med hukommelse og konsentrasjon også. Noe som er utrolig ekkelt. Føler meg av og til dement. Er 2 måneder siden jeg var syk.

Anonymkode: bc1ff...d86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen virusinfeksjoner trigger immunforsvaret uhensiktsmessig, long covid det kan sammenlignes med de som er dårlig lenge etter kyssesyke feks. Det er folk som blir kronisk dårlige etter slike ting, så tror det beste er å være tålmodig selvom det ikke er lett som nysyk og samt ikke pushe deg for mye og for fort. God bedring! 

Anonymkode: 10d02...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts

Om du får dette langvarig -så klarer man etterhvert å slå seg til ro med at man ikke må gjøre noe, helt pyton. Men det er ennå tidlig i ditt forløp, jeg er på fjerde året med å ikke tåle påkjenninger og få langvarig forverringer (ikke long covid -men annen virusutløst sykdom etter kyssesyke -ME. Det er mye det samme har jeg skjønt) 

Anonymkode: 10d02...a5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ts

Jeg har hatt det slik etter at jeg fikk covid for ett år siden. Det er først de siste ukene jeg har kunnet stå oppreist hele hårvasken. Det går altså fremover, men sååå sakte. Heller ikke i risikogruppe.

Anonymkode: fd4a0...709

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldretusse

Det er forskjell fra person til person. Sånn er det med det meste av sykdom egentlig. Det er noe dritt, men sånn er det dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 16.32):

Jeg fikk covid-19 for 4 uker siden og er veldig dårlig enda. Ligger mye, har jævlig muskelverk, slapp, liten matlyst, redusert smak og luktesans, hodepine og puster tungt+hjernetåke.

Jeg er ikke i risikogruppe, er slank, trener styrke og kondisjon og spiser sunt. Røyker ikke og drikker kanskje et par enheter alkohol i året.

Har ikke vært redd for å få Covid for jeg har tenkt at det blir som en forkjølelse eller lett influensa 3-4 dager, men neida ikke hos meg.

Alle jeg kjenner som har opplevd Covid, har hatt lette symptomer på forkjølelse eller influensa som har vart 4-5 dager.

Etterpå føler de aller fleste seg ganske friske, mens en eller to har følt seg litt mer sliten etter hard trening.

T.o.m ei jeg kjenner som veier 50-60 kg for mye og har livsstilssykdommer på grunn av vekten, var bare skikkelig forkjølet en uke, og så var hun helt fin etterpå.

En nabo med rusproblemer som drikker og røyker med begge hender, var bare forkjølet en liten uke.

Nå har jeg 2 vaksiner og de fleste jeg kjenner har 3, utenom han som har rusproblemer som ikke har noen vaksiner overhodet.

Legen sier det er immunforsvaret mitt, men hvordan kan jeg bli så syk når jeg vanligvis har bra immunforsvar og ikke har vært forkjølet på 2 år?

Jeg skjønner det bare ikke😐

Nå er det mye som tyder på at de med et sterkt immunforsvar er mer utsatt for long covid mens de med risiko faktorer er mer utsatt for alvorlig akutt sykdom. Det er også fler kvinner enn menn som får long covid og det er fler menn, som havner på respirator og som dør. Dette tror en kan ha sammenheng med at kvinner generelt har et sterkere immunforsvar og at de også lettere for en overreaksjon, som fører til en autoimmun reaksjon. Dette vet en ikke nok om i dag, men det forskers på det. Det en har sett er at svært mange av de som rammes er kvinner, som er i jobb eller studie og lever et aktivt og sundt liv. 

Det er uansett litt  for tidlig å konkludere med dette for din del. Det er først når en har vært syk mer enn 12 uker, det kan ses i sammenheng med lo g covid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...