AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Dette føler jeg er tabu. Men jeg blir gal, utmattet og helt på randen av å være hjemme med baby. Jeg teller minutter til far kommer hjem. årsaken er at baby ikke liker bilstol eller vogn. Så det er et rent helvete psykisk å dra noe sted, da jeg må høre på gråting tur retur og ikke har mulighet til å ha babyen i vogn heller når vi kommer frem (da blir det også gråting). derav blir jeg mye hjemme og egentlig bare virrer rundt i ring inne og stresser. stresser med at jeg Bør gjøre noe med baby, men aner ikke hva. Kan liksom ikke Leke med baby i x antall timer. Eller ha timeslange samtaler. Føler heller ikke at jeg bare kan la baby ligge på matten mens jeg gjør mitt (rydder, ser på tv e.l.) Da får jeg utrolig dårlig samvittighet og baby blir misfornøyd. Så etter å ha lekt med baby og pratet sammen vet jeg ikke hva vi skal gjøre. deretter er det kampen om å få baby til å sove. For det er en jobb i seg selv som også er tung. jeg kjenner meg isolert, utslitt og lei. Og føler på tabu i form av at jeg ikke syntes dette er givende i det hele tatt. Jeg føler det er forferdelig. Selv om jeg elsker babyen min. Og får dårlig samvittighet på vegne av hen pga. hvordan jeg har det. Hva gjør dere andre i alle de timene? Sover babyen deres vanvittig mye? Legger dere babyen ned og bare gjør deres ting? jeg føler jeg bør underholde/snakke med baby hele tiden mens hen er våken, men det er fysisk umulig når hen er våken nærmest hele dagen.. (Og for de som foreslår bæresele/sjal. Det bruker vi allerede, men det er ikke alltid vær til det. Og vi er avhengig av bil for å komme de fleste steder) Anonymkode: 48504...57c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Så lenge baby er fornøyd kan du fint legge h*n fra deg mens du gjør andre ting. Babyen MÅ ikke ha din fulle oppmerksomhet 24/7. om du prøver å ha babyens fokus hele tiden med skravling osv når h*n er våken så får du snart en overstimulert baby, la h*n ligge å pludre for seg selv litt 😛 Anonymkode: 7d3f4...f8e 5
Vifte Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Akkurat sånn hadde jeg det også. Lengtet til far kom hjem. Men det blir bedre. Prøv å nyt tiden nå hvis du klarer. Du må ikke underholde babyen hvert sekund.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 Legg fra deg babyen og gjør tingene du trenger. så lenge babyen din er fornøyd så gjør du AKKURAT det du vil, og drit i den dårlige samvittigheten. Den bare ødelegger for deg, så be den dra til helvete. gjør det du må for å overleve barseltiden. Og den første timen etter at far kommer hjem er babyen HANS ansvar. Anonymkode: 21533...49d 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 Forsøk å finne noen "aktiviteter" du kan gjøre mens baby ligger på brystet ditt? Se på en ny TV-serie, hør på podcast, spill på mobilen, begynn å strikke, les bøker.. Hør om noen venninner vil snakke i telefonen i blant? Inviter folk hjem til dere siden det er vanskelig å komme seg ut? Anonymkode: c5fd1...3b9 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 Mi er nå 3 år, men HATET bilstol og vogn. Kom meg absolutt ingen steder. Dro av og til på åpen barnehage/babysang men da var det skriking tur/retur med en illsint baby. Helt forferdelig. Husker jeg gråt mye selv. Angrer litt på at jeg ikke tok det mer med ro, og styrte og vasket. Baby har det fint av å se på hva du gjør også, også å ligge litt selv. Men jeg forstår deg til HUNDRE prosent! Anonymkode: 64e84...752
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 Føler med deg,ble overrasket selv over hvor tøft det var de første ukene. Min baby ville heller ikke sove i vogn og sovnet kun i bæresjal eller ved brystet. Følte jeg ammet døgnet rundt. Fikk ikke lagt baby i fra meg 2 minutt uten gråt. Det endret seg her fra uke 8/9 da begynte hen å sovne i vogn og ligge i babygym. Har du prøvd å få baby til å sove i sjal inne? Jeg inviterte også folk hjem på besøk synes det hjalp å få selskap. Anonymkode: f3a8f...a67
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsøk å finne noen "aktiviteter" du kan gjøre mens baby ligger på brystet ditt? Se på en ny TV-serie, hør på podcast, spill på mobilen, begynn å strikke, les bøker.. Hør om noen venninner vil snakke i telefonen i blant? Inviter folk hjem til dere siden det er vanskelig å komme seg ut? Anonymkode: c5fd1...3b9 Baby sover kun i bæresele når jeg beveger meg, våkner når jeg setter meg ned eller legger babyen for seg selv. Natten er eneste unntak. så det er vanskelig å slappe av å se på noe osv. da må jeg i såfall gjøre det mens baby er våken? Det har jeg ikke samvittighet til. men takk for tips. ts Anonymkode: 48504...57c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mi er nå 3 år, men HATET bilstol og vogn. Kom meg absolutt ingen steder. Dro av og til på åpen barnehage/babysang men da var det skriking tur/retur med en illsint baby. Helt forferdelig. Husker jeg gråt mye selv. Angrer litt på at jeg ikke tok det mer med ro, og styrte og vasket. Baby har det fint av å se på hva du gjør også, også å ligge litt selv. Men jeg forstår deg til HUNDRE prosent! Anonymkode: 64e84...752 Takk for forståelse, det hjelper! Selv om jeg ikke unner noen den gråtingen - man blir helt psykisk utmattet og føler man torturerer barnet ved å ta en biltur.. ts Anonymkode: 48504...57c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Vifte skrev (1 time siden): Akkurat sånn hadde jeg det også. Lengtet til far kom hjem. Men det blir bedre. Prøv å nyt tiden nå hvis du klarer. Du må ikke underholde babyen hvert sekund. Sliter litt med å nyte tiden, men det er nok mye pga. den konstant dårlige samvittigheten. Jeg skal forsøke å legge både den og babyen fra meg. ts Anonymkode: 48504...57c 1
HederaHelix Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 Sender en klem, og en eske som du kan legge dårlig samvittighet i og sende bort. 1
Luckiness Skrevet 22. februar 2022 #12 Skrevet 22. februar 2022 Du trenger ikke å stimulere baby hele tiden. Da kan baby bli overstimulert og det kan også bidra til uro og gråt. Det går helt fint at baby ligger på matten mens du gjør diverse husarbeid, trener, ser serie, leser nok, håndarbeid eller hva du måtte ønske. Har du forsøkt bæresele? Kanskje det kan hjelpe slik du får kommet deg mer ut? Ikke at dere må ut. Men kan jo fort bli lange dager kun hjemme. Og hva med vippestol eller en vugge som er elektrisk og beveger seg i rolig tempo? Uansett hva du kan ha lest her inne om slikt så er det helt innafor å bruke i moderate mengder. Fint å ha hvis du trenger 10min til en dusj, en liten halvtime til husarbeid og slikt innimellom gjennom dagen. Husk også at babyen ikke er tjent med at du skal slite deg ut psykisk med dårlig samvittighet fordi du ikke har din oppmerksomhet rettet mot baby all tiden dere er sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #13 Skrevet 22. februar 2022 Øvde på vogn, helt til det fungerte. Ørepropper med musikk i, og gikk tur med mett baby. Mye hyl og skriking i starten, men funket til slutt. Bare måtte ut av huset, holdt på å bli gal. Anonymkode: d67de...bbf 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #14 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette føler jeg er tabu. Men jeg blir gal, utmattet og helt på randen av å være hjemme med baby. Jeg teller minutter til far kommer hjem. årsaken er at baby ikke liker bilstol eller vogn. Så det er et rent helvete psykisk å dra noe sted, da jeg må høre på gråting tur retur og ikke har mulighet til å ha babyen i vogn heller når vi kommer frem (da blir det også gråting). derav blir jeg mye hjemme og egentlig bare virrer rundt i ring inne og stresser. stresser med at jeg Bør gjøre noe med baby, men aner ikke hva. Kan liksom ikke Leke med baby i x antall timer. Eller ha timeslange samtaler. Føler heller ikke at jeg bare kan la baby ligge på matten mens jeg gjør mitt (rydder, ser på tv e.l.) Da får jeg utrolig dårlig samvittighet og baby blir misfornøyd. Så etter å ha lekt med baby og pratet sammen vet jeg ikke hva vi skal gjøre. deretter er det kampen om å få baby til å sove. For det er en jobb i seg selv som også er tung. jeg kjenner meg isolert, utslitt og lei. Og føler på tabu i form av at jeg ikke syntes dette er givende i det hele tatt. Jeg føler det er forferdelig. Selv om jeg elsker babyen min. Og får dårlig samvittighet på vegne av hen pga. hvordan jeg har det. Hva gjør dere andre i alle de timene? Sover babyen deres vanvittig mye? Legger dere babyen ned og bare gjør deres ting? jeg føler jeg bør underholde/snakke med baby hele tiden mens hen er våken, men det er fysisk umulig når hen er våken nærmest hele dagen.. (Og for de som foreslår bæresele/sjal. Det bruker vi allerede, men det er ikke alltid vær til det. Og vi er avhengig av bil for å komme de fleste steder) Anonymkode: 48504...57c Bæresele kan du fint bruke uavhengig vær, regner det kler du baby godt og bruker paraply og alltid lue på baby + sko. Det samme hvis det er kaldt, kle opp baby. De fleste bæreselene nå til dags har også omslag man kan ta over hodet på baby slik at hen ikke får vind eller annet i ansiktet.. Baby trenger ikke din oppmerksomhet hele tiden, baby kan bli overstimulert og da blir den urolig og gråter, pga utmattelse... Hen kan fint ligge på matte imens du gjør andre ting og baby gir lyd fra seg når det er på tide at du vender blikket tilbake til hen. Har du vurdert å melde dere på babysvømming? Det er jo en utrolig fin greie for mor og baby Anonymkode: 4dc2b...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #15 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for forståelse, det hjelper! Selv om jeg ikke unner noen den gråtingen - man blir helt psykisk utmattet og føler man torturerer barnet ved å ta en biltur.. ts Anonymkode: 48504...57c Ja jeg forstår deg. Gråt ofte mens jeg kjørte bil fordi jeg var så lei og frustrert. Klem til deg! Anonymkode: 64e84...752
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #16 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Baby sover kun i bæresele når jeg beveger meg, våkner når jeg setter meg ned eller legger babyen for seg selv. Natten er eneste unntak. så det er vanskelig å slappe av å se på noe osv. da må jeg i såfall gjøre det mens baby er våken? Det har jeg ikke samvittighet til. men takk for tips. ts Anonymkode: 48504...57c Hvorfor har du ikke samvittighet til det? Skru på en serie på tv og la det stå på, baby kan fint ligge på matte å leke eller i fanget ditt. Du må ikke prate og leke med baby konstant.. Kanskje lurt å finne ut av hvorfor du har disse følelsene, og hva de bunner i. Det er ikke sunt Anonymkode: 4dc2b...e9f 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #17 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Føler med deg,ble overrasket selv over hvor tøft det var de første ukene. Min baby ville heller ikke sove i vogn og sovnet kun i bæresjal eller ved brystet. Følte jeg ammet døgnet rundt. Fikk ikke lagt baby i fra meg 2 minutt uten gråt. Det endret seg her fra uke 8/9 da begynte hen å sovne i vogn og ligge i babygym. Har du prøvd å få baby til å sove i sjal inne? Jeg inviterte også folk hjem på besøk synes det hjalp å få selskap. Anonymkode: f3a8f...a67 Baby og barn sovner i vogn med en gang, når man triller på ujevnt terreng. Typ i skog eller på stier/bakke som er ujevne, og ikke på rett asfalt. Anonymkode: 4dc2b...e9f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #18 Skrevet 22. februar 2022 Barsel kan være psykisk terror, og jo mer man stresser seg opp jo verre blir det. Så selv om det kjennes helt håpløst, forsøk å senke skuldrene, puste med magen og gi litt mer f. Å bli mamma gang nr to har vært en skikkelig øyeåpner for meg, for nå MÅ jeg legge ned ungen og det viser seg at det går overraskende bra. Med eldste følte jeg at jeg gikk på eggeskall hele dagen, og selv om det er åpenbart at de er ulike typer temperamentsmessig, så innser jeg nå at mye av kaoset og styret jeg opplevde i barsel/permisjon ble forsterket av min panikk og manglende mestringsfølelse. Er jo ingen ekspert nå heller, men har i alle fall lært at ting er bedre samla sett om mamma tisser, spiser, dusjer og generelt ikke går på veggen. Om det betyr at babyen (eller nå; treåringen) må sutre, skrike eller vente litt, så er summen med misnøye i familien mindre enn om mamma neglisjerer seg selv fullstendig. Så husk å ta vare på deg selv og gjøre ting for deg også - du er viktig! ❤️ Anonymkode: 447c4...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #19 Skrevet 22. februar 2022 Når man er i barsel så er babyen såpass liten at den ikke får noe utbytte av at du stresser med å underholde og leke med babyen. Det er underholdning nok å studere deg og høre stemmen din i blant. Høres ut som stresset ditt med dette smitter over på babyen og den blir overstimulert. Senk skuldrene. Veldig vanlig å stresse med å gjøre alt riktig når man er førstegangsmor, men vær så snill og slapp av både for din egen del, men også babyens. Anonymkode: 5a56c...1a8 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #20 Skrevet 22. februar 2022 Prøvd bilstol i forsetet? Kanskje det kan hjelpe med en hånd på babyen innimellom? Og avhengig alder på baby hjalp det VELDIG her å bytte til ergonomisk sittedel! Babybaggen var et mareritt, og flat sittedel det samme. Anonymkode: 31234...fa7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå