Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trekk fra to kreditorer. Nå risikerer jeg i mars å bli trukket dobbelt, noe som har skjedd tidligere. I fjor hadde jeg alt fra 100,- - 4000,- å leve for hele måneden (huseleie er tatt vekk). I følge loven skal jeg ha 9200,- i måneden i tillegg til husleie. (Vanligvis trekkes jeg rundt 9000,- i måneden, men nå kan det bli et trekk på 15500,-)

Er det noen som vet om arbeidsgiver kan nekte å betale ut trekket til namsmann slik at jeg får nok til livsopphold? (Når jeg gjør namsmann oppmerksom på utfordringene med trekkene mine så får jeg bare fjas tilbake og at de har krav på å trekke.)

(Til dere som vil si noe om økonomistyringen min, det kan dere spare dere for.)

Anonymkode: dd5e3...5f4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber med lønn. Ja, vi må trekk etter de kravene vi mottar. Du skal jo ha penger igjen å leve for, men arbeidsgiver kan ikke bare la være å trekke. Du må ta kontakt med kreditor og namsmannen selv og fikse dette. Ofte blir ene trekket utsatt til det første er ferdig betalt. 

Anonymkode: e4826...288

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber med lønn. Ja, vi må trekk etter de kravene vi mottar. Du skal jo ha penger igjen å leve for, men arbeidsgiver kan ikke bare la være å trekke. Du må ta kontakt med kreditor og namsmannen selv og fikse dette. Ofte blir ene trekket utsatt til det første er ferdig betalt. 

Anonymkode: e4826...288

Takk for svar. Jeg har vært i kontakt med namsmann og de bruker veldig lang tidp å å behandle saker. Det ene er et skattekrav, og der mente skatteetaten at arbeidsgiver hadde lov til å stanse trekk hvis de så jeg ikke fikk nok til livsopphold.

Utfordringen er at de sier de har systemer som snakker sammen, men så har de ikke det. Det medfører at jeg ikke har penger til å leve for.

Skrevet

Anbefaler deg å lese @TBergh sine svar i denne tråden:

Anonymkode: b311e...4d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anbefaler deg å lese @TBergh sine svar i denne tråden:

Anonymkode: b311e...4d0

Ser det er en grei start til en klage der som jeg kan ta utgangspunkt i. Utfordringen min er jo at skatteetaten ikke ville sende meg en oversikt over hva som er betalt fordi de ikke ser det før i mars. Så jeg har kun en epost fra arbeidsgiver om det.

Skatteetaten var også de som sa arbeidsgiver kunne stanse trekket. Jeg får sende melding til både namsmann og skatteetaten i dag. Risikerer å sitte uten penger igjen i mars og jeg klarer ikke en måned uten penger.

Skrevet

Skatteetaten sitt trekk har første prioritet og de skal gi beskjed til namsmannen om at deres trekk skal settes i ro. 

Du skal sitte igjen med husleie ( innen rimelige grenser) og 9232kr i livsopphold hvis du er enslig. 

Anbefaler deg å ringe slik at du får fortgang i saken. 

Anonymkode: cdc2b...d24

Skrevet

Du bør sende inn kopi av lønnsslipper, husleiefakrura/kvittering slik at du dokumenterer lønn og kostnader. Dette må du gjøre raskt hvis det skal rekke å bli behandlet før du skal ha mars lønn. 

Jeg har snakket med namsmannen i dag på vegne av en ansatt og hatt en dialog på at trekket ser uforholdsmessig høyt ut. Fikk da instruks om hva og hvor vi skulle sende, og de skulle se raskt på det. Men du må gjøre det selv, arbeidsgiver kan ikke unnlate å trekke uten å ha fått skriftlig beskjed om dette fra namsmann eller kreditor. 

Anonymkode: 84554...c6c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Namsmann vil normalt sende "stoppmelding" gitt at du overholder fristen for å protestere på for høyt trekk.  Er det flere parter involvert (SI) må også de kontaktes sånn at minst en av de legger sitt krav på is.  De sender en såkalt "stoppmelding" per brevpost, så du må være minst en uke i forkant for å sikre at trekket ikke blir for høyt.  Trekkmyndigjet vil da justere ned trekket sånn at du fortsatt har dine faste forpliktelser dekket (Husleie, barnebidrag og andre legitime ufravikelige krav) + livsopphold.  Vet du at stoppmelding er sendt, meld fra til lønnansvarlig at det kommer en stoppmelding, da kan de holde igjen lønn (og trekk) om de ikke er helt overivrig i jobben med å ta utleggstrekk.  Arbeidsgiver tinges i praksis å ta trekk fra myndigheter, kun en stoppmelding etterfulgt av nytt trekk som hindrer utleggstrekk.  Nammann baserer sitt trekk på normalutbetaling om du har fasstlønn.  Da vil man i noen tilfeller få MER utbetalt i måneder med overtid/bonus/etc. Men om det basen for trekk, så må den justeres om trekket er basert på lønn med overtid.

Har du allerede blitt trukket må man i så fall henvende seg umiddelbart til Namsmann/SI og vil gitt at du fremviser forespurt dokumentasjon på utgifter få refundert det som da ble for mye i trekk.

Endret av Fantorang1
Rettelse skrivefeil
Skrevet
Fantorang1 skrev (4 timer siden):

Namsmann vil normalt sende "stoppmelding" gitt at du overholder fristen for å protestere på for høyt trekk.  Er det flere parter involvert (SI) må også de kontaktes sånn at minst en av de legger stii krav på is.  De sender en såkalt "stoppmelding" per brevpost, så du må være minst en uke i forkant for å sikre at trekket ikke blir for høyt.  Trekkmyndigjet vil da justere ned trekket sånn at du fortsatt har dine faste forpliktelser dekket (Husleie, barnebidrag og andre legitime ufravikelige krav) + livsopphold.  Vet du at stoppmelding er sendt, meld fra til lønnansvarlig at det kommer en stoppmelding, da kan de holde igjen lønn (og trekk) om de ikke er helt overivrig i jobben med å ta utleggstrekk.  Arbeidsgiver tinges i praksis å ta trekk fra myndigheter, kun en stoppmelding etterfulgt av nytt trekk som hindrer utleggstrekk.  Nammann baserer sitt trekk på normalutbetaling om du har fasstlønn.  Da vil man i noen tilfeller få MER utbetalt i måneder med overtid/bonus/etc. Men om det basen for trekk, så må den justeres om trekket er basert på lønn med overtid.

Har du allerede blitt trukket må man i så fall henvende seg umiddelbart til Namsmann/SI og vil gitt at du fremviser forespurt dokumentasjon på utgifter få refundert det som da ble for mye i trekk.

Ok, da sender jeg epost og ringer på mandag (fordi de har selvfølgelig kun telefontid to ganger i uken). Utfordringen her er at namsmannen ikke har tatt hensyn til fastlønn. De har endret trekket flere måneder på rad, hentet inn feil skattetrekk som jeg må redokumentere til tross for at skatteetaten ikke har sendt de opplysningene namsmannen sitter med.

Vil de etterbetale? For det har de ikke gjort tidligere. En måned måtte jeg søke nødhjelp for å ha penger til mat (jeg har aldri følt meg så liten som da jeg måtte gjøre det til tross for helt greit inntekt).

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skatteetaten sitt trekk har første prioritet og de skal gi beskjed til namsmannen om at deres trekk skal settes i ro. 

Du skal sitte igjen med husleie ( innen rimelige grenser) og 9232kr i livsopphold hvis du er enslig. 

Anbefaler deg å ringe slik at du får fortgang i saken. 

Vet at skatteetaten har første pri. De kunne visst ikke sende ny melding om at de skulle trekke to måneder til. Jeg får bare ringe de på nytt og håpe jeg får en annen å snakke med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du bør sende inn kopi av lønnsslipper, husleiefakrura/kvittering slik at du dokumenterer lønn og kostnader. Dette må du gjøre raskt hvis det skal rekke å bli behandlet før du skal ha mars lønn. 

Jeg har snakket med namsmannen i dag på vegne av en ansatt og hatt en dialog på at trekket ser uforholdsmessig høyt ut. Fikk da instruks om hva og hvor vi skulle sende, og de skulle se raskt på det. Men du må gjøre det selv, arbeidsgiver kan ikke unnlate å trekke uten å ha fått skriftlig beskjed om dette fra namsmann eller kreditor. 

Anonymkode: 84554...c6c

Har gjort dette. Flere ganger. Det er derfor det skaper så stor frustrasjon for meg. Jeg har full forståelse for trekkene og kan kun klandre meg selv, men namsmannen og andre kreditorer gjør det urimelig vanskelig. De må tro jeg har en mirakeljobb som gjør at jeg går opp i lønn og ned i skatt flere ganger i året.

AnonymBruker
Skrevet

Nå virker det som om namsmannen har begynt å bruke digipost noe som forhåpentligvis gjør ting lettere fremover med tanke på trekk!

Har i dag fått to svar og må ringe de i åpningstid for å finne ut hva de mente i det ene brevet, men det kan virke som de stanser trekket mitt (vet ikke hvor lenge det trekket varer, men er det stanset denne måneden så har jeg noen uker ekstra på å få en oversikt, men enda viktigere - jeg har penger til livsopphold).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå virker det som om namsmannen har begynt å bruke digipost noe som forhåpentligvis gjør ting lettere fremover med tanke på trekk!

Har i dag fått to svar og må ringe de i åpningstid for å finne ut hva de mente i det ene brevet, men det kan virke som de stanser trekket mitt (vet ikke hvor lenge det trekket varer, men er det stanset denne måneden så har jeg noen uker ekstra på å få en oversikt, men enda viktigere - jeg har penger til livsopphold).

Veldig bra!  Det er greit at man skal betale tilbake det man er skyld men man må faktisk få beholde nok til bo og livsutgifer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 8.31):

Veldig bra!  Det er greit at man skal betale tilbake det man er skyld men man må faktisk få beholde nok til bo og livsutgifer.

Nettopp. Jeg har ikke sagt noe noen gang om trekkene mine til dem. Jeg har derimot klaget når jeg har fått for mye i trekk. I fem av tolv måneder i fjor så fikk jeg ikke nok til livsopphold og husleie. Ene måneden hadde jeg 100,- å leve for (heldigvis har jeg hatt familie og venner som har hjulpet meg, men det skal jo ikke være sånn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...