AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Del Skrevet 22. februar 2022 Si at man er innlagt lenge(2 uker eller mer). Og man er svært kvalm og ikke får spist noe som helst. Hvor lenge kan man gå på væskediett? Anonymkode: 95a76...5c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Del Skrevet 22. februar 2022 Man kan totalernæres via intravenøs ernæring. TPN heter det. Da får man operert inn kateter som de gir næring via, som regel om man skal ha medisiner og tas blodprøver av hyppig. Jeg har f.eks et hickman-kateter som jeg får cellegift, andre medisiner og TPN gjennom nå og har gjort det i snart 3 måneder. Da går ernæringen rett i blodet. En kort periode kan man også få det inn i vi lekfolk kaller veneflon på armen, men vet ikke hvor lenge. Hvis ikke man trenger kateter, får man det via sonde gjennom nesen. Det er en kortvarig løsning og man får en annen type ernæring som gis i magesekken. Noen lever hele livet med denne type næring, men de får operert inn det vi kaller knapp på magen. Hvor lenge de venter med å gi deg noe annet enn væske, avhenger av hvor lite du spiser, hvor raskt du går ned, hvorfor du er innlagt osv. Vitaminer og mineraler kan tilsettes væsken, men det kan ikke fett, protein og karhobydrater. Og det vil aldri være tvang, med mindre man er innlagt under tvang. Så lenge du er innlagt somatisk og ikke av ulike grunner skal la være å spise mat, blir du alltid oppfordret til å spise noe, slik at du opprettholder litt tarmfunksjon. Anonymkode: a11d2...0e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arth88 Skrevet 22. februar 2022 #3 Del Skrevet 22. februar 2022 Jeg har hatt TPN i snart ett år og man kan ernæres med det for alltid, med mindre det oppstår komplikasjoner. Jeg har Piccline, som er ett sentralt venekateter og som fungerer på samme måte som et Hickman-kateter. Dersom du ernæres over lengre tid med TPN må det gå i en sentral vene, da løsningen som går gjennom vanlig veneflon bare består av en enkel glukoseblanding. TPN er relativt toksisk og perifære vener tåler ikke den "tunge" blandingen med fett, proteiner og vitaminer som man trenger dersom man langtidsernæres med dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Del Skrevet 22. februar 2022 Det er forskjell på å greie å spise noe og ikke spise i det hele tatt. Siden du sier at du får i deg væske, så vil du mest sannsynlig få næringsdrikker. De vil også prøve å finne ut hvorfor du er kvalm, og vil prøve kvalmestillende. TPN og sonde kommer først når alt annet er prøvd. Anonymkode: 3627b...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er forskjell på å greie å spise noe og ikke spise i det hele tatt. Siden du sier at du får i deg væske, så vil du mest sannsynlig få næringsdrikker. De vil også prøve å finne ut hvorfor du er kvalm, og vil prøve kvalmestillende. TPN og sonde kommer først når alt annet er prøvd. Anonymkode: 3627b...a31 Har du smakt næringsdrikker? Lykke til med å få i deg det når du er kvalm. De vet nok på sykehuset hvorfor man er kvalm. Med væskediett tipper jeg hun mener intravenøs væske. Anonymkode: a11d2...0e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du smakt næringsdrikker? Lykke til med å få i deg det når du er kvalm. De vet nok på sykehuset hvorfor man er kvalm. Med væskediett tipper jeg hun mener intravenøs væske. Anonymkode: a11d2...0e4 Jeg brukte næringsdrikker når jeg slet med ekstrem kvalme og brekninger, som gjorde at jeg ikke fikk i meg nok mat. Noen smaker helt jævlig, men noen var veldig gode, og gikk ned mye lettere enn annen væske. Anonymkode: 9d60e...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Del Skrevet 22. februar 2022 Arth88 skrev (2 timer siden): Jeg har hatt TPN i snart ett år og man kan ernæres med det for alltid, med mindre det oppstår komplikasjoner. Jeg har Piccline, som er ett sentralt venekateter og som fungerer på samme måte som et Hickman-kateter. Dersom du ernæres over lengre tid med TPN må det gå i en sentral vene, da løsningen som går gjennom vanlig veneflon bare består av en enkel glukoseblanding. TPN er relativt toksisk og perifære vener tåler ikke den "tunge" blandingen med fett, proteiner og vitaminer som man trenger dersom man langtidsernæres med dette. Det stemmer ikke. Kabiven perifer er en greie, og mange som får kortvarig intravenøs ernæring får denne. Men man kan ikke ha PVK over tid og det er også mindre kalorier i kabiven perifer og hastigheten må være lavere. Derfor får man altså anlagt et sentralt venekateter som i ditt tilfelle. Mange som ikke får til å spise selv pga blant annet kvalme får forøvrig næring via en sonde i nesen siden det er best å få næring via magen når det er mulig. Anonymkode: b2f35...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arth88 Skrevet 22. februar 2022 #8 Del Skrevet 22. februar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer ikke. Kabiven perifer er en greie, og mange som får kortvarig intravenøs ernæring får denne. Men man kan ikke ha PVK over tid og det er også mindre kalorier i kabiven perifer og hastigheten må være lavere. Derfor får man altså anlagt et sentralt venekateter som i ditt tilfelle. Mange som ikke får til å spise selv pga blant annet kvalme får forøvrig næring via en sonde i nesen siden det er best å få næring via magen når det er mulig. Anonymkode: b2f35...67a Hva er det du mener at ikke stemmer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Del Skrevet 22. februar 2022 Hvor lenge kan en ha en sonde ? hadde min i tre uker og ble sår i halsen Anonymkode: 76cbe...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Del Skrevet 22. februar 2022 Arth88 skrev (2 minutter siden): Hva er det du mener at ikke stemmer? At Kabiven MÅ gå på sentral vene. Det finnes en type for perifer vene. Anonymkode: e9780...ae2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #11 Del Skrevet 22. februar 2022 Arth88 skrev (2 timer siden): Jeg har hatt TPN i snart ett år og man kan ernæres med det for alltid, med mindre det oppstår komplikasjoner. Jeg har Piccline, som er ett sentralt venekateter og som fungerer på samme måte som et Hickman-kateter. Dersom du ernæres over lengre tid med TPN må det gå i en sentral vene, da løsningen som går gjennom vanlig veneflon bare består av en enkel glukoseblanding. TPN er relativt toksisk og perifære vener tåler ikke den "tunge" blandingen med fett, proteiner og vitaminer som man trenger dersom man langtidsernæres med dette. Tror vedkommende hentyder til «løsningen som går gjennom vanlig veneflon bare består av en enkel glukoseblanding»; det er feil. Det finnes TPN laget for å brukes perifert i en begrenset periode, noe vi bruker hyppig der jeg jobber (somatisk akuttavdeling). Anonymkode: 9fe07...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #12 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvor lenge kan en ha en sonde ? hadde min i tre uker og ble sår i halsen Anonymkode: 76cbe...9b3 Jeg har hatt nede i nærmere to år. 3 uker er ingen ting Anonymkode: 7b6a0...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #13 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen smaker helt jævlig, men noen var veldig gode, og gikk ned mye lettere enn annen væske. Anonymkode: 9d60e...a48 Jøss, det er første gang jeg har hørt at noen synes de er veldig gode. Godt å høre. Anonymkode: a11d2...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #14 Del Skrevet 22. februar 2022 Kan man tvinges til sonde hvis man ikke spiser på vanlig vis? Anonymkode: 95a76...5c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #15 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan man tvinges til sonde hvis man ikke spiser på vanlig vis? Anonymkode: 95a76...5c6 Kun hvis man har alvorlig sf og er innlagt på tvang Anonymkode: 7b6a0...847 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #16 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jøss, det er første gang jeg har hørt at noen synes de er veldig gode. Godt å høre. Anonymkode: a11d2...0e4 Jeg synes også flere er gode Anonymkode: 7b6a0...847 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #17 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvor lenge kan en ha en sonde ? hadde min i tre uker og ble sår i halsen Anonymkode: 76cbe...9b3 Et familiemedlem hadde i åtte år. Anonymkode: 7b28b...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #18 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vitaminer og mineraler kan tilsettes væsken, men det kan ikke fett, protein og karhobydrater. Og det vil aldri være tvang, med mindre man er innlagt under tvang. Så lenge du er innlagt somatisk og ikke av ulike grunner skal la være å spise mat, blir du alltid oppfordret til å spise noe, slik at du opprettholder litt tarmfunksjon. Anonymkode: a11d2...0e4 Fett, protein og karbohydrater kan fås intravenøst jo Anonymkode: abb16...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #19 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har hatt nede i nærmere to år. 3 uker er ingen ting Anonymkode: 7b6a0...847 kan en ha det lenger enn to år ? hm.. he he kan jo google. Takk for svar. Anonymkode: 76cbe...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #20 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Et familiemedlem hadde i åtte år. Anonymkode: 7b28b...b1b oj.. så ditt svar nå. det var lenge. Fint det går an. takk for svar Anonymkode: 76cbe...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå