AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Jeg er i USA og lurer på om man må oppbevare egg i kjøleskapet her? Har spist enormt mye egg i Norge som jeg har hatt på benken over lengre tid. Vaskes eggene i Norge slik som i usa? Anonymkode: 9995f...575
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Det kommer vel litt an på temperaturen der du er også. Er du i Texas eller Arizonas hete ville jeg ikke hatt noe stående på kjøkkenbenken i særlig lang tid. Jeg ville hatt dem i kjøleskapet, rett og slett. For å være sikker. Og ja, egg vaskes før de selges i Norge også. Ellers hadde de jo ofte vært fulle av hønseavføring, dun og fjær klistret fast og småskitt. Anonymkode: 3570a...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Jeg ville absolutt oppbevart egg i kjøleskap i land som har salmonella. Anonymkode: f6466...853
Viktualia Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 I Norge vaskes ikke eggene slik som i USA, så her i landet kan de oppbevares på kjøkkenbenken. Ikke i USA.
Viktualia Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 Viktualia skrev (1 minutt siden): I Norge vaskes ikke eggene slik som i USA (altså med klorin og andre midler som gjør at eggene holder kortere), så her i landet kan de oppbevares på kjøkkenbenken. Ikke i USA.
FrankDrebin Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har hørt rykter om at kjøleskap funker ganske greit for egg, ja.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Egg burde ikke vart i kjøleskap. Det er en EU foreskrift som Norge har benyttet seg av. En som kan det med egg: Om egg har blitt nedkjølt så må dem oppbevares i kjøleskap, tåler ikke store variasjoner i tempratur. Anonymkode: 67a55...6e0
Cottontail Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 I Norge er det lite /sjelden salmonella i egg, og derfor kan vi spise egg lenge etter den påstemplede utløpsdatoen, spise egg som ikke er oppbevart i kjøleskap hele tiden, og spise egg som ikke er varmebehandlet (feks i hjemmelaget majones, eller i desserter med eggedosis). I de fleste andre land så må man kjøpe egne (dyre) egg hvis man skal bruke dem ikke-varmebehandlet. Og vanlige egg kjøpt i butikken må oppbevares kjølig og brukes innen utløpsdatoen for å redusere sjansen for at de kan gi salmonella. Man kan bli fryktelig syk av salmonella! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå