Gå til innhold

Barn vil lage bod og selge kaker eller leker - hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ungen min på 8 ønsker seg noe veldig dyrt, og vil gjerne spare og tjene penger selv, for jeg kommer ikke til å kjøpe det med det første. Jeg har foreslått å selge leker en plass, og å feks lage en bod der man selger boller/saft/kaker. 

Hvordan gå frem? Søker man en plass om å få lov å stå der, eller hvordan funker sånt? 

Synes det er flott at han vil ta ansvar og lage sin egen lille "butikk" på denne måten, men jeg aner ikke hva man skal tenke på av praktiske ting. Tips? :)

Anonymkode: bf9b6...5aa

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om en ikke skal stå i egen innkjørsel, må en ha tillatelse selvsagt, tror de fleste offentlige plasser (det være seg i kjøpesentre eller andre steder) er forbeholdt organisasjoner o.lign, men en kan jo høre. 
Barn kan heller ikke stå for slikt alene, det må være en voksen som er ansvarlig og som er med dem når de selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal så klart være med og hjelpe. Men hvor kan man ev stå? Og hvem kontakter man? 

Anonymkode: bf9b6...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg hadde kjøpt noe av ett barn som gikk til inntekt for at ett ukjent barn skulle kjøpe seg noe. Det måtte være å kjøpe av noen jeg kjente foreldrene til eller barnet personlig, så foreslår nabolaget og skal du stå i en liten gate i ett nabolag så tviler jeg på at du må spørre noen eller søke om noe? Evt lage en kurv med noe hjemmelaget som du går fra dør til dør -hos kjente eller familie og selger det på den måten. Det gjorde vi en gang vi ville tjene penger til oss selv når vi var små, lagde hjemmelagede pynteting og solgte på døra til naboer, familie og andre bekjente i nærheten. 

Anonymkode: fdeb5...f26

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bedt han finne det han ville selge, få han til å ta bilde av det for så å legge det ut på en lokal kjøp og salg-side på Facebook. 
Jeg hadde aldri kjøpt av en unge som står i en bod for å tjene penger til seg selv. Hadde derimot kjøpt var det til inntekt til en organisasjon eller fritidsaktivitet. 

Anonymkode: 09a31...bd0

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere barn som raker inn på å selge saft og kaker, men det funker nok bare om man bor på riktig sted. Bor du ved en populær tursti blir problemet fort skatt og mva.

Anonymkode: 1266e...bad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser flere barn som raker inn på å selge saft og kaker, men det funker nok bare om man bor på riktig sted. Bor du ved en populær tursti blir problemet fort skatt og mva.

Anonymkode: 1266e...bad

Man kan ha hobbyinntekt på 50.000 kr før skatt og moms kommer inn. Skulle likt å sett et barn selge saft til 50.000kr

Anonymkode: 64fed...88c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper kake hvis jeg har lyst på kake, jeg kan betale med kort/vipps og de hygieniske forholdene ser bra ut. Hva inntektene fra kakesalget går til er helt uinteressant.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke kjøpe inn sånne kakebokser for privat salg, eller er det bare foreninger/idrettslag osv? Mormors kjeks med sjokolade og lignende navn på.

Anonymkode: 8c2fe...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare kjøpt fra bod om det gikk til organisasjon/forening. Men du kan jo ta bilder av lekene og legge til salgs på Finn og marketplace. 

Anonymkode: 6d9cc...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei, vet du hva!

Jeg kjøper lodd, kake eller annet for å støtte et idrettslag eller innsamling som jeg er enig i. Å støtte en unge som skal spare penger til leker, det hadde vært helt uaktuelt.

Så kjære mor: bruk Finn, Facebook og tilsvarende sider slik som enhver annen. Ikke oppta plassen til de som selger til inntekt for laget sitt eller en veldedig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere barn selge leker på ulike torgdager og «martna» og slike ting. Da er det jo gjerne også profesjonelle bodselgere der og mange folk som er ute. Har mer tro på det enn å bare sette opp en bod på en tilfeldig dag. Synes ikke det spiller noen rolle hva pengene går til, gjenbruk er jo uansett bra det. 

Ellers er jo kanskje lettere å få solgt på Facebook Marketplace og slike kjøp/salg grupper, enn på gata. 

Anonymkode: 85e5e...346

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange voksne som setter seg på bakbeina for at et barn selger noe så han/hun selv skal få kjøpe seg noe? Hvorfor er det uaktuelt? 

Hvorfor må det være idrett/veldedighet? 

Hva er forskjellen på bod og Internett? 

Jeg er genuint interessert i å vite svar på dette, for jeg synes det er en kjempefin ide 😊

Anonymkode: afacc...551

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste logiske løsningen er å setre opp et bord i hagen deres/ved veien, og selge vafler/leker/hva-som-helst til snille naboer. Ellers er det en dårlig ide, dere kan ikke sette opp en salgsbod uten tillatelse andre steder. 

Hun kan jo sette opp en «bod» i hagen og forsøke å selge saft og boller til naboer, samt leker (billig) til nabobarna, men hun får nok ikke store summene for dette. Så det hun ikke får solgt får hun evt. legge ut på Finn (leker, altså, ikke safta 😅)

Anonymkode: bf8cd...9b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (6 minutter siden):

Nei, vet du hva!

Jeg kjøper lodd, kake eller annet for å støtte et idrettslag eller innsamling som jeg er enig i. Å støtte en unge som skal spare penger til leker, det hadde vært helt uaktuelt.

Så kjære mor: bruk Finn, Facebook og tilsvarende sider slik som enhver annen. Ikke oppta plassen til de som selger til inntekt for laget sitt eller en veldedig sak.

Selv om jeg forstår poenget, synes jeg dette var i overkant strengt med lite rom for nyansering. Jeg bor selv i et nabolag hvor det i blant er unger som har det kjempegøy med å sette opp en bod og selge leker, kaker o.l. Det skaper litt liv og røre i nabolaget og de fleste tar det med godt humør. Jeg ser ikke noe etiske problemer med dette. Og det til tross for at jeg verken har barn selv eller er spesielt barnekjær eller hypp på kaker de har kladdet sammen selv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo den beste måten å lære unger om økonomi på. Hvor mye må du låne av for å kjøpe en boks pinneis på butikken. Hvor mye er det greit å selge isen for. Hvor mye overskudd trenger du for å betale lånet tilbake og kjøpe neste boks. Det har bare ført til arbeidsglede og god stemning i nabolaget. Vi får smarte unger, som har mange flere møtepunkter med voksne, og de koser seg med å drive noe eget. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blondie65 skrev (23 minutter siden):

Nei, vet du hva!

Du har aldri kjøpt noe på en kiosk eller bensinstasjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke noe om hva pengene går til, hvorfor skulle jeg det? Jeg handler i butikker, kiosker og alle andre steder som ikke går til noe annet enn rikinger...

Problemet mitt et at jeg synes de fleste folk er grisete når de lager mat, så jeg kjøper aldri sånne hjemmelagede kaker fra fremmede. Kjøper jeg lodd og vinner så sier jeg bare at de kan beholde premiene. 😛Å prøve å selge leker går jo greit, men sjansen er vel liten for at noen kjøper?

Uansett greit å lære barnet å jobbe for pengene, men hadde det vært mitt barn hadde jeg heller fått barnet til å jobbe for meg i huset. Men det handler like mye om at jeg selv hadde følt meg dum om jeg sto og solgte ting i flere timer uten at noen kjøpte noe. Det er mye avvisning i at folk kommer bort til deg for å titte på sakene dine og så bare går de. (Jeg er en sånn som ikke klarer å gå forbi tiggere, selgere og sånt, føler meg bare slem. 🤣).

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ville bare kjøpt fra bod om det gikk til organisasjon/forening. Men du kan jo ta bilder av lekene og legge til salgs på Finn og marketplace. 

Og jeg ville bare kjøpt fra bod om det IKKE gikk til organisasjon/forening. Å betale for en liten ting av et barn, som selger dette fordi det ønsker seg noe er bedre enn å gi penger til disse organisasjonene som allikevel får penger fra staten.

Anonymkode: 4b274...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og jeg ville bare kjøpt fra bod om det IKKE gikk til organisasjon/forening. Å betale for en liten ting av et barn, som selger dette fordi det ønsker seg noe er bedre enn å gi penger til disse organisasjonene som allikevel får penger fra staten.

Anonymkode: 4b274...77a

Kjøper ikke saft og halvdårlige muffins av en som ønsker seg mer leker, men kjøper gjerne av korpset som samler inn penger til nye uniformer, eller 10. klasse som skal på klassetur!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...