Gå til innhold

Klarer ikke miste vekten jeg la på meg under graviditetene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har prøvd mange ganger, og gir opp fordi jeg tydeligvis har en forbrenning som gjør at jeg legger på meg av normalt kosthold.

Før jeg ble gravid var jeg 58 kg, og er 165cm.

Nå er jeg 77 kg.

Har prøvd å slanke meg flere ganger, og klarte for noen år siden å komme ned til 67kg. Da prøvde jeg vanlig kosthold igjen, altså et par brødskiver til frokost og lunsj, vanlig middag (spiser aldri kjøtt, er vegetarianer), og frokostblanding eller knekkebrød til kveldsmat. Et par måneder på dette, og uten godteri, og jeg var tilbake på 70kg.

Har prøvd så mange ganger. Eneste måten å gå ned i vekt, er å nærmest sulte meg i ukesvis, men det går ikke i lengden fordi jeg er i 100% jobb og må ha energi.

Så da går jeg opp i vekt igjen. Kan ikke engang spise normalt en uke uten at vekta øker, så for å holde vekten noenlunde stabil må jeg sulte meg en eller to dager i uka.

Føler kroppen og forbrenningen er ødelagt. Tok en blodprøve som viste at jeg har normal forbrenning, men den er vel i nedre sjikt sikkert.

Aner ikke hva jeg skal gjøre for å komme ned på idealvekten igjen.

Anonymkode: ae26f...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier at du spiser «normalt», hvor mange kalorier snakker vi om? 

Og hvordan er aktivitetsnivå? Har du sjekket fettprosenten? Veldig mange kvinner mister muskelmasse under graviditet og barsel og må trene opp denne igjen for å få forbrenningen til samme nivå som før graviditet. 

Anonymkode: bf27a...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditene - flertall? Hvis du ikke tok av kiloene fra første runde før du ble gravid igjen, så er det klart det baller på seg.

Logger du det du spiser? Er du i samme mengde aktivitet?

Anonymkode: 22713...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser jo nesten bare karbohydrater? Her raste kiloene av etter begge graviditetene, og jeg var tilbake på matchvekt etter max 3 mnd. Men jeg spiser sunt da, moderat lavkarbo, rene råvarer, spiser ikke korn og sukker.

Minus de 2 årene med graviditet + 3 mnd, har jeg holdt sammen vekt hele voksenlivet, med flat mage og bmi på 23. Jeg trener ikke, men liker å være aktiv med ungene.

Vegetarkost og insulinresistens gir ikke resultater, du trenger mer proteiner og fett av kvalitet (animalsk).

Jeg spiser hva jeg vil og gjerne til jeg er stappmett, 3 måltider om dagen og ofte en snack imellom her og der. Hva man spiser er mye viktigere enn mengde.

Anonymkode: 68bdd...0e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du spiser jo nesten bare karbohydrater? Her raste kiloene av etter begge graviditetene, og jeg var tilbake på matchvekt etter max 3 mnd. Men jeg spiser sunt da, moderat lavkarbo, rene råvarer, spiser ikke korn og sukker.

Minus de 2 årene med graviditet + 3 mnd, har jeg holdt sammen vekt hele voksenlivet, med flat mage og bmi på 23. Jeg trener ikke, men liker å være aktiv med ungene.

Vegetarkost og insulinresistens gir ikke resultater, du trenger mer proteiner og fett av kvalitet (animalsk).

Jeg spiser hva jeg vil og gjerne til jeg er stappmett, 3 måltider om dagen og ofte en snack imellom her og der. Hva man spiser er mye viktigere enn mengde.

Kan du dele en typisk dagsmeny? 😃

Anonymkode: 721a5...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan jeg.

Frokost:

Eggerøre med kjøtt fra dagen før og grønnsaker, eller en smoothie av frosne bær, 1 banan, fløte, 2 eggeplommer og gelatinpulver.

Lunsj: salat eller middag fra dagen før, eller frøknekkebrød med masse pålegg.

Middag: varierer jo, men alltid kjøtt/fisk med minst 2-3 typer grønnsaker, litt ris eller potet.

I tillegg spiser jeg et par ruter 85% sjokolade eller en hjemmelaget treat (lager paleo/lowcarb kaker eller barer.) I løpet av dagen.

Jeg drikker te og vann. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å logge kostholdet i Lifesum over en periode. Man får ofte en liten vekker mtp hvilke varer man velger…

Anonymkode: 975f5...85b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk først ned i vekt når jeg begynte å jogge :) hjalp ingenting med mindre mat eller styrketrening. 

Anonymkode: 58583...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg gikk først ned i vekt når jeg begynte å jogge :) hjalp ingenting med mindre mat eller styrketrening. 

Jeg spiser forresten kun frokost, lunsj og middag. hvis jeg spiser noe til kvelds er det kun evt en frukt. 

Spiser sunn frokostblanding til frokost, knekkebrød eller brødskiver med pålegg (gjerne makrell) og ofte en bendig smoothie. En porsjon middag med halv tallerken grønnsaker/salat. ca 180 gram kjøtt og en potet/liten mengde ris etc. Taco etc er det maks to lefser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det kan jeg.

Frokost:

Eggerøre med kjøtt fra dagen før og grønnsaker, eller en smoothie av frosne bær, 1 banan, fløte, 2 eggeplommer og gelatinpulver.

Lunsj: salat eller middag fra dagen før, eller frøknekkebrød med masse pålegg.

Middag: varierer jo, men alltid kjøtt/fisk med minst 2-3 typer grønnsaker, litt ris eller potet.

I tillegg spiser jeg et par ruter 85% sjokolade eller en hjemmelaget treat (lager paleo/lowcarb kaker eller barer.) I løpet av dagen.

Jeg drikker te og vann. 

Hvor mange egg i eggerøren? Hvor mye kjøtt? Smoothien tipper jeg er relativt kaloririk om du bruker en banan (kommer an på størrelsen, er litt kalorier i en stor banan), fløte og eggeplommer. 

Hva bruker du på salaten? Dressinger? Bruker du pasta i den, rødt kjøtt? Hvilket pålegg spiser du masse av? Hvor mye smør og olje når du tilbereder mat? Sjokolade inneholder mye kalorier for lite. 

Du ligger nok i vedlikehold eller kalorioverskudd. Skal du gå ned i vekt, må du ligge i kaloriunderskudd. Regn ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned i vekt her: https://tdeecalculator.net/

Og husk å vær ærlig med deg selv når det kommer til hva du spiser, aktivitetsnivå etc. Å lyve for seg selv gjør bare at du ikke klarer å gå ned i vekt. 

Anonymkode: ffb00...bd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange egg i eggerøren? Hvor mye kjøtt? Smoothien tipper jeg er relativt kaloririk om du bruker en banan (kommer an på størrelsen, er litt kalorier i en stor banan), fløte og eggeplommer. 

Hva bruker du på salaten? Dressinger? Bruker du pasta i den, rødt kjøtt? Hvilket pålegg spiser du masse av? Hvor mye smør og olje når du tilbereder mat? Sjokolade inneholder mye kalorier for lite. 

Du ligger nok i vedlikehold eller kalorioverskudd. Skal du gå ned i vekt, må du ligge i kaloriunderskudd. Regn ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned i vekt her: https://tdeecalculator.net/

Og husk å vær ærlig med deg selv når det kommer til hva du spiser, aktivitetsnivå etc. Å lyve for seg selv gjør bare at du ikke klarer å gå ned i vekt. 

Anonymkode: ffb00...bd7

Jeg teller ikke kcal, det har jeg ikke gjort noen gang, bortsett fra som en skoleoppgave da jeg studerte ernæring. Jeg spiser når jeg er sulten, og spiser til jeg er mett.

I salaten bruker jeg avokado, nøtter, olivenolje, pesto, hjemmelaget majones eller en kombinasjon av disse. Spiser ikke korn, så ingen pasta, spiser masse kjøtt, også rødt kjøtt.

Målet mitt når jeg steker ting er at det skal svømme i fett. Spiser ost, skinke, salami, hjemmelaget leverpostei, kaviar, egg, makrell i tomat, hjemmelaget tunfisksalat, masse smør, alltid med grønnsaker som avokado, bønnespirer, salat, agurk, tomat eller surkål på.

Fikk du svar på alt her? 

Matkvalitet er alfa og omega for en frisk, sunn og slank kropp. Kcal er helt irrelevant. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg teller ikke kcal, det har jeg ikke gjort noen gang, bortsett fra som en skoleoppgave da jeg studerte ernæring. Jeg spiser når jeg er sulten, og spiser til jeg er mett.

I salaten bruker jeg avokado, nøtter, olivenolje, pesto, hjemmelaget majones eller en kombinasjon av disse. Spiser ikke korn, så ingen pasta, spiser masse kjøtt, også rødt kjøtt.

Målet mitt når jeg steker ting er at det skal svømme i fett. Spiser ost, skinke, salami, hjemmelaget leverpostei, kaviar, egg, makrell i tomat, hjemmelaget tunfisksalat, masse smør, alltid med grønnsaker som avokado, bønnespirer, salat, agurk, tomat eller surkål på.

Fikk du svar på alt her? 

Matkvalitet er alfa og omega for en frisk, sunn og slank kropp. Kcal er helt irrelevant. 

Hva lager du majones av? Er det pga. du bruker annen olje enn raps?

Anonymkode: 94faf...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 12.52):

Ja, jeg har prøvd mange ganger, og gir opp fordi jeg tydeligvis har en forbrenning som gjør at jeg legger på meg av normalt kosthold.

Nå er jeg 77 kg.

Har prøvd å slanke meg flere ganger, og klarte for noen år siden å komme ned til 67kg. Da prøvde jeg vanlig kosthold igjen, altså et par brødskiver til frokost og lunsj, vanlig middag (spiser aldri kjøtt, er vegetarianer), og frokostblanding eller knekkebrød til kveldsmat. Et par måneder på dette, og uten godteri, og jeg var tilbake på 70kg.

Har prøvd så mange ganger. Eneste måten å gå ned i vekt, er å nærmest sulte meg i ukesvis, men det går ikke i lengden fordi jeg er i 100% jobb og må ha energi.

Så da går jeg opp i vekt igjen. Kan ikke engang spise normalt en uke uten at vekta øker, så for å holde vekten noenlunde stabil må jeg sulte meg en eller to dager i uka.

Føler kroppen og forbrenningen er ødelagt. Tok en blodprøve som viste at jeg har normal forbrenning, men den er vel i nedre sjikt sikkert.

Kan du fortelle litt mer detaljert hva du spiser på en normal dag nå?

Anonymkode: 82d3f...e9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 12.52):

Nå er jeg 77 kg.

Begyn å telle kalorier med en app som MyFitnessPal eller lignende. Regne ut grunnforbrenningen din. Gå på vekta jevnlig. Prøv å få inn litte mindre kalorier enn du forbruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noen kaller å sulte seg er normalen for andre. Det koster å holde seg slank, ihverfall etter en viss alder.

Anonymkode: 4ce3a...abc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det noen kaller å sulte seg er normalen for andre. Det koster å holde seg slank, ihverfall etter en viss alder.

Anonymkode: 4ce3a...abc

Dette er så sant. Sånn er det for de fleste tynne etter man bikker 30.

Anonymkode: 975f5...85b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva lager du majones av? Er det pga. du bruker annen olje enn raps?

Anonymkode: 94faf...aaa

Bruker avokadoolje. Holder meg langt unna ultraprosesserte vegetabilske oljer. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å kartlegge hvor mange kalorier du forbrenner iløpet av en dag. Ligger mange kalkulatorer på nett som du kan bruke. Deretter trekker du fra det kalorieunderskuddet du ønsker å ligge i, for eksempel 15-20%. 

Så skriver du ned hvor mange måltid du kunne tenke de i løpet av en dag. For eksempel; frokost, lunsj, mellommåltid, middag og en liten snacks til kvelds. Så fordeler du kaloriene ut på måltidene hvor middagen får størst mengde kalorier, etterfulgt av frokost og lunsj. De resterene kaloriene fordeler du på mellommåltid og snacks. Bare ett eksempel.

Så kan vi regne på at du trenger ca 2 gram protein pr kroppsvekt iløpet av en dag. Derfor skal hvert måltid ha en skikkelig proteinkilde i tillegg til fiber (korn, grønnsaker, frukt, belgfrukter etc.). Noen føler seg bedre med fett som energikilde mens andre føler seg bedre med karbohydrater. Her må man prøve seg frem. 

Det viktigste er at du får nok proteiner (for å bevare muskelmasse ved vektnedgang). Grønnsaker gir masse fiber som holder deg mett lenge, fyller magen og meget lavt kaloriinnhold. 

Last ned MyFitnessPal eller Lifesum og plott inn alt du spiser iløpet av en dag. Her lærer du nok fort hvilken mat du bør spise mer og hvilken mat du bør spise mindre av.

Godteri kun en dag i uka, helst kun på kvelden slik at du ikke går å spiser godteri igjennom hele dagen. Aldri ha godteri eller usunt snacks i huset ellers, da vil fristelsen bli for stor.

Fokuser på å få inn mer hverdagsaktivtet for å øke forbrenningen og hold deg til kaloriunderskudd, så vil du se at kiloene vil renne av måned for måned 🙂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte med frokostblandinger og brødskiver. Det er hverken sunt eller slankemat.
Mat mer mye proteiner og lav kaloritetthet er tingen.
Slutt å vær vegeterianer, kjør på med grønnsaker og proteiner. Feks havregrøt med cottage cheese til frokost, salat med kylling til lunsj, wok til middag og egg til kvelds. 
Tren styrke så du beholder muskelmasse. 

Anonymkode: 6f828...d66

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...