Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har søkt jobb i barnehage og de spør om referanser. Kanskje dumt spørsmål men betyr det at de trenger navn og nummer til noen de kan ringe? Eller betyr det at de tar imot skriftlige referanser? 

Anonymkode: 25465...e8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Referanser er folk de kan ringe. 

Attester er skriftlig. 

Anonymkode: 1ebf6...a09

• Liker 4
Skrevet

De vil ha navn og nummer på noen de kan ringe (og du må ha avtalt med dem du oppgir som referanse at du kan oppgi dem som referanse). 

Attest er det man får skriftlig fra tidligere jobber, som man kan vise. Referansepersoner er alltid noen de kan prate med på telefon.

Anonymkode: 4f873...71d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Referanser er folk de kan ringe. 

Attester er skriftlig. 

Anonymkode: 1ebf6...a09

Aha. Ser de ber om begge deler. De sier at om man dokumenterer tidligere erfaringer kan det føre triol høyere lønn. Jeg har jo tidligere arbeidserfaring, men i en helt annen bransje. Så teller det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha. Ser de ber om begge deler. De sier at om man dokumenterer tidligere erfaringer kan det føre triol høyere lønn. Jeg har jo tidligere arbeidserfaring, men i en helt annen bransje. Så teller det? 

Når de ber om tidligere erfaring, så er det innen samme type jobb/fagfelt. Ikke generell arbeidserfaring. 

Skrevet

OK. Takk for svar. Burde jeg ha referansene klart allerede når jeg er på intervju? skal sende inn politiattest seinere, så tror det skal sendes med der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

OK. Takk for svar. Burde jeg ha referansene klart allerede når jeg er på intervju? skal sende inn politiattest seinere, så tror det skal sendes med der. 

Ja, du bør ha dem klar til du skal på intervjuet. Man trenger ikke ha dem klar i søknaden, der kan man skrive "referanser oppgis på forespørsel". Men på intervjuet spør det etter referansene, og da må du ha dem klar (og avklart med). Ellers virker du fort uorganisert og rotete, om de må vente på at du skal komme tilbake til dem senere. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du bør ha dem klar til du skal på intervjuet. Man trenger ikke ha dem klar i søknaden, der kan man skrive "referanser oppgis på forespørsel". Men på intervjuet spør det etter referansene, og da må du ha dem klar (og avklart med). Ellers virker du fort uorganisert og rotete, om de må vente på at du skal komme tilbake til dem senere. 

Takk! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! ❤️

Lykke til :)

• Hjerte 1
Skrevet

Hva hvis man har jobbet bare ett sted før? Er det andre man kan bruke som referanse nr 2?

(beklager at jeg knabber tråden litt, ts)

Anonymkode: 18ea0...beb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva hvis man har jobbet bare ett sted før? Er det andre man kan bruke som referanse nr 2?

(beklager at jeg knabber tråden litt, ts)

Hvem som helst som kjenner deg godt. Veileder fra universitet/høyskole, en tidligere lærer, en trener, en du har vært i en forening med, noen andre som kan si noe om din personlige karakter. Det er jo ganske vanlig at man ikke har så mange referanser om man er relativt ung og fersk i arbeidslivet. 

Jeg har brukt veileder fra master, og en trener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem som helst som kjenner deg godt. Veileder fra universitet/høyskole, en tidligere lærer, en trener, en du har vært i en forening med, noen andre som kan si noe om din personlige karakter. Det er jo ganske vanlig at man ikke har så mange referanser om man er relativt ung og fersk i arbeidslivet. 

Jeg har brukt veileder fra master, og en trener. 

Takk 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...