Gå til innhold

Noe som er lurt å snakke sammen om før baby kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 16 uker. Lurer litt på om det er noe jeg og partner bør snakke om før vi får barnet? Er det noe som er lurt å diskutere/bli enig om? Eller skal man bare ta alt om det kommer?

Anonymkode: 4dcab...e4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk om arbeidsdeling av både barnepass og husarbeid, og nattevåk. Lett at mor tar for mye. 

Anonymkode: 5be23...8bd

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er 16 uker. Lurer litt på om det er noe jeg og partner bør snakke om før vi får barnet? Er det noe som er lurt å diskutere/bli enig om? Eller skal man bare ta alt om det kommer?

Ta kurset til Bufdir, for de som venter barn. Alt kommer til å bli snudd på hue og helvete og det er bra å kunne kommunisere godt om det. 

Anonymkode: 62d0d...b87

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste er altså ikke hva dere har snakket om i forkant, men hvordan dere snakker om det underveis.

Anonymkode: 62d0d...b87

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ting dere må snakke om på sikt er jo selvfølgelig fordeling av permisjon, og hvordan dere skal løse det😊 Kommer ikke på noe annet. Blir nok snakk om baby fremover uansett. Snakker av erfaring 😆

Anonymkode: c6a7a...325

• Liker 1
Skrevet

Snakk om så mye som mulig!

Men vær klar på at ingen planer er skrevet i stein. Alle babyer er ulike, og dere selv kan reagere på helt andre måter enn dere hade forestilt dere. 

Snakk om hvordan dere tenker gjøre det med nattevåk. Hvem skal stå opp med barnet, hvem skal sove lenge i helgene, osv. Så må man tilpasse.

Her begynte vi med at jeg tok alt av nattevåk siden far skulle på jobb, men så fikk vi en baby som ikke sov på dagtid og knapt på nattetid med mindre han ble konstant bysset og strøket på, så etter tre uker gikk jeg helt i kjelleren av søvnmangel og ble direkte syk. Så da måtte vi tilpasse (og burde gjort det mye før), så far tok mye mer av nattevåken så jeg også fikk sovet litt. 

Snakk om egentid. Er det greit om far stikker ut med kompiser og lar mor sitte igjen aleine (for han kan jo ikke amme, så da kan jo han bare gå ut, da.... øøhh, nei, ikke i mitt hus, nei!)

Snakk om husarbeid. Hva MÅ gjøres, og hva kan dere la flyte, og hvem skal gjøre hva? Og igjen: tilpasse. Ikke planlegg at mor skal jo ta alt siden hun er hjemme, men så viser det seg at det er MYE mer husarbeid og mye mindre tid enn hva mor har sjangs til å få gjort.. 

Anonymkode: 1e56a...2fa

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig i AB over her, det som er viktigst er hvordan dere kommuniserer i hverdagen. Og det gjelder også når baby kommer, arbeidsfordeling, avlastning og verdier ift oppdragelse er viktige ting å være enige om. Godt råd å gå inn på Bufdir for å ta kurs og lære nye ting om parforholdet, mange som splitter opp når barn kommer til verden og det er jo fordi paret ikke kommuniserer behov og drømmer/verdier. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakk om egentid. Er det greit om far stikker ut med kompiser og lar mor sitte igjen aleine (for han kan jo ikke amme, så da kan jo han bare gå ut, da.... øøhh, nei, ikke i mitt hus, nei!)

Høres ut som god stemning i heimen det... Her blir pappan oppfordret til å gå ut og kose seg med kompisene sine, jeg gidder ikke være noen sur kone som står i døra med kjevle, slobråk og hårruller..

Endret av mingus
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

dåp eller ikke, omskjæring eller ikke (gutter), hva dere forventer av hverandre, at mannen må vente seg at du blir ko-ko i perioder og at han må akseptere det og behandle deg fint. at han kan forvente seg store endringer på kroppen din og at han må ikke våge seg og klage for sånt skjer med svangerskap og fødsel og ammetid.

Anonymkode: f4bf5...549

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Snakk om arbeidsdeling av både barnepass og husarbeid, og nattevåk. Lett at mor tar for mye. 

VEEEEEEEELDIG VIKTIG!!!

Anonymkode: f4bf5...549

• Liker 1
Skrevet
mingus skrev (4 minutter siden):

Høres ut som god stemning i heimen det... Her blir pappan oppfordret til å gå ut og kose seg med kompisene sine, jeg gidder ikke være noen sur kone som står i døra med kjevle, slobråk og hårruller..

Og da er du like mye ute og koser deg med dine venner? Så lenge ikke far kan amme så kan han ikke passe barnet i det hele tatt, så det er best mor bare tar alt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
mingus skrev (5 minutter siden):

Ja, for det er akkurat sånn jeg er.. herregud. Det er bare svart hvitt. Enten får far fri flyt og lar mor sitte alene hele jævla tiden, ELLER så er mor en sur megge og nekter ham å gå ut. 

Det finnes en mellomting, skjønner du, og det er greit å ha snakket om det. 

Her hadde vi en ekstremt krevende baby, som jeg var helt alene med hele dagen. Ingen besøk, babysang, babysvømming eller noe, og jeg var desperat etter avlastning når far endelig kom hjem. Hadde han stukket rett ut for å henge med kompiser, og latt meg sitte alene igjen og vært ENDA mer alene med en konstant hylende, gulpende baby, og et hus som fløt av nedgulpede klær, gulpekluter og sengetøy, hadde jeg drept fyren. Han fikk kose seg, men etter avtale med meg, og på en måte som gjorde at jeg også fikk mine behov dekket. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
mingus skrev (3 minutter siden):

Egentid gjelder jo mer enn fredagskvelden. Vi var vant til å bli på jobben lenge utover ettermiddagen, med spennende jobber. Og vi gikk rett på trening eller sosiale ting uten å avtale på forhånd, vi bare sendte en melding og begge trivdes med det. Når jeg var hjemme med baby så måtte vi etterhvert finne ut at det ikke fungerte på samme måte. Jeg satte fortsatt pris på uplanlagt egentid, og det opplevdes ikke riktig at han kunne komme hjem åtte - ni om kvelden, uplanlagt, mange dager i uken, mens jeg måtte bestille tid til å gjøre noe alene i god tid på forhånd. Vi kunne ha snakket mer om dette på forhånd, så hadde jeg sluppet å grue meg til å ta opp noe som gjorde at jeg var redd for å føle meg som kjerring med kjevle.

Anonymkode: a88cf...b67

• Liker 11
Skrevet
mingus skrev (19 minutter siden):

Her ønsker ikke mannen å forlate meg og ungen. Høres trist ut i ditt hjem 😔

Anonymkode: 9676b...01c

• Liker 5
Skrevet

Ville snakket om arbeidsfordeling. Hvordan er dere for dere at det skal bli. 

Ja, han er på jobb. Men betyr det at han er fritatt alt? 

Ja, han skal på jobb. Men betyr det at du skal ta all nattevåk?

Hvis barnet ikke sover på hverken dag eller natt? Hvordan gjør dere det? Hvis barnet sover på natt, men ikke på dag? Er det da realistisk at du skal ta alt av husstell? Hva med kveldsstell? Tenker at han bør gjøre det som rutine. Det knytter bånd og du får gleden av å se dem sammen. Ta litt bilder og ha det gøy. 

Tenker dere bør bli enige om å ta det som det kommer ifht baby, men snakk om litt ulike scenarier. Vær klar for å være fleksible og rause med hverandre OG se hverandre sine behov uten å konkurrere. 

Tenker det er viktig at mannen kan gå til kompiser, men bør ikke la deg sitte alene fredag og lørdag kveld (kun unntaksvis som typ hver 8 uke, evt en fredag eller lørdag per mnd). Det er spesielt det første året og begge må forstå at dere er sammen om dette.  

Skrevet

Snakk om arbeidsfordeling. Hva gjør dere om baby får kolikk og gråter hele dagen/natten? Hva hvis baby kun sover i bæresele, for da har du null tid til å dekke dine basale behov og ennå mindre tid til husstell. Dessverre er det så lett å tenke man får en baby som sover fint i vogn eller seng, men så får man det sjokket når det ikke skjer. 

På helsestasjonen vår står det på veggen at alle må lage seg en oh-shit plan for hva gjør dere når ting blir vanskelig.

F.eks Baby har grått i 3 timer og du er frustrert. Du gråter selv og er utslitt. Hva gjør dere? Hvordan fordeler dere da dagen videre? Hvem kan du ringe? 

Anonymkode: e34a0...ca3

• Liker 2
Skrevet

Og for guds skyld ikke fall i fellen "far skal på jobb så da må du ta natta". Du skal være i form til å passe baby alene 8 timer mens far er på jobb, du må også sove. Nybakte fedre kan ikke forvente en full natts søvn før jobb lenger. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vaksine!

det kom ikke vi på før jordmor spurte oss på hjemmebesøk. Heldigvis var vi helt enige, men dumt å ta en evt diskusjon fremfor jordmor😅

Anonymkode: b3a76...408

Skrevet

..altså om barnet skal følge vaksinasjonsprogrammet😉

Anonymkode: b3a76...408

Skrevet

Snakk masse sammen! Og snakk åpent. Vær nysgjerrige på hverandres tanker om babytiden. Er tankene helt urealistiske så la den andre få snakke ut først og så kan man justere forventninger.

Hvordan kan dere spille hverandre gode sånn at begge har overskudd til å passe på babyen og seg selv. Hva slags behov har dere - trenger du at han syns synd på deg når du er sliten eller trenger du at han bidrar med noe praktisk. 

Snakk sammen om amming og samsoving. Mange babyer sover best inntil en voksen, hvordan takler dere det praktisk uten at noen føler seg avvist. 

Hva gjør dere når besteforeldre legger seg opp i barneoppdragelsen og dere ikke er enige med dem? Skal han snakke med sine og du med dine? 

Snakk om dåp/navnefest eller ingen fest.

Snakk med gode venner som har barn. Kanskje dere får noen nyttige tips. Eller kanskje dere blir enige om råd dere absolutt ikke vil følge?

Ha med partner på time hos jordmor/lege hvis mulig. Så kan han få stille spørsmål han måtte ha.

Anonymkode: dec25...d16

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...