Gå til innhold

Vanlig at snart 4-åring kun sover i 10-10,5 timer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg leser på NHI sine sider, står det at barn mellom 3-6 år, trenger 11-13 timer søvn. Jeg skjønner at det er individuelt, men er ikke 10-10,5 timer litt lite? Han virker opplagt når han våkner, men hender seg han blir litt trøtt i løpet av dagen. Vil ikke sove på dagtid. 

Frem til han fylte 3 år, sov han 12-13 timer per natt + en time på dagtid, som er innafor det som står på NHI sine sider med tanke på alder (12-14 timer) - og har alltid hatt et godt sovehjerte. Men så har det plutselig snudd, og han våkner etter 10-10,5 timer..

Hvor mye sover deres (3-)4-åring?

Anonymkode: 08a17...6dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min som ble tre sist uke sover 11 timer. 5 åringen ca 13 timer. Er vel som hos voksne at en har forskjellig søvnbehov

Anonymkode: f1660...5f5

• Liker 1
Skrevet

Min på 3,5 sover fra ca. 18.30-07.00, så han er vel innenfor «normalen» på NHI. Sluttet å sove på dagen da han var 1,5 år. Men nå skal det sies at han ikke sover disse timene i strekk og våkner minst 2 ganger, noen ganger fler. Oppvåkningene trenger ikke være på mer enn 2 minutter, men det er likevel ikke helt sammenhengende

Skrevet

Vår 3.5 åring sover et sted mellom 10 og 11 timer i døgnet. Han har siden fødsel ligget i underkant av anbefalingene, uten at det ser ut til å påvirke ham nevneverdig. Vi voksne har jo svært ulikt søvnbehov, så det er jo logisk at barna har det også. 

Anonymkode: a8749...9ab

• Liker 2
Skrevet

Min fireåring legger seg klokken 19 men sovner ofte ikke før 20. Han er rolig og koser seg i sengen før han sovner. Så våkner han ofte litt på halv syv, så da blir det ikke mer enn 10,5 timer. Han sover ikke om dagen. 

Anonymkode: f8906...30b

Skrevet

Min 4åring legger seg 19, sovner ofte ikke før mellom 20 og 22 (sjelden så sent nå heldigvis). Han har perioder hvor han tydeligvis ikke trenger mer søvn. Han våkner selv, blid og fornøyd. Og sover ikke på dagen. Han står opp mellom 6-7.30 hver dag omtrent. Så blir ikke alltid 11 timer søvn på han.

Anonymkode: f23d4...cce

Skrevet

10-10,5 timer er helt normalt. Det viktigste er jo ikke at han følger en eller annen generell standard, men at han får den søvnen han trenger. Hvis han sovner greit når han legger seg, våkner opplagt og holder ut helt til sengetid igjen uten å bli trøtt tidlig på kvelden så får han nok nattesøvn. :) 

Skrevet

Når det ene barnet mitt var fire kunne det fint kun sove i 9 timer også. Tror det er svært individuelt. 

Anonymkode: 5dc76...b59

Skrevet

Helt vanlig

Skrevet

Det er nok ganske vanlig, ja. Når de sier normalen er 11-13, så betyr ikke det at alle skal ligge innenfor den rammen. Mange er utenfor også, uten at det er noe galt. 

Min fireåring sover fra 19-5 (hurra...) og sover ikke på dagen, men er full av energi (til tider litt for mye..)

Anonymkode: 86b56...6ea

Skrevet

Jeg har tre barn. De sover ca 9 timer om natten, den yngste sover 0-90 min på dagtid i tillegg. De har alltid ligget under snittet på antall timer søvn. 1-6 år

Anonymkode: b7fd8...d29

Skrevet

Synes norske kilder ofte smører litt på med søvn, uvisst hvorfor. Både engelske og spanske kilder (vi har blandet bakgrunn), oppgir gjerne et større spenn :) Han er innafor normalen på babycenter.com i alle fall ;)https://www.babycenter.com/child/sleep/how-much-sleep-do-preschoolers-and-big-kids-need_64915

Men en normal vil jo ikke si at det ikke finnes noen som beveger seg utenfor denne normalen heller. Noen vil jo alltid være litt ekstra langt ute på ekstremene. 

Anonymkode: 77707...210

Skrevet

Min som akkurat har fylt 4 sover 9,5-10 timer om natten. 🤷‍♀️

Anonymkode: e0bf6...5f7

Skrevet

Det er litt lite men barn har jo forskjellige søvnbehov

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når jeg leser på NHI sine sider, står det at barn mellom 3-6 år, trenger 11-13 timer søvn. Jeg skjønner at det er individuelt, men er ikke 10-10,5 timer litt lite? Han virker opplagt når han våkner, men hender seg han blir litt trøtt i løpet av dagen. Vil ikke sove på dagtid. 

Frem til han fylte 3 år, sov han 12-13 timer per natt + en time på dagtid, som er innafor det som står på NHI sine sider med tanke på alder (12-14 timer) - og har alltid hatt et godt sovehjerte. Men så har det plutselig snudd, og han våkner etter 10-10,5 timer..

Hvor mye sover deres (3-)4-åring?

Min sover ca 9-11 timer hver natt. Tenker jo uansett hva de skal gjøre, er jo alle forskjellige, akkurat som oss voksne, jeg trenger bare 4 timer søvn, mens pappan og tenåringene må ha minst 8 timer for og funke.

3 åring har sovet 9-11 timer fra han 18mnd, før det var det 12-15 timer. Han er like bild uansett :) så har ikke noe og si

Anonymkode: 5dedc...f29

Skrevet

Vår snart fireåring sover fra ca. 20 til 06 på hverdager. Hun sover lenger i helger og ferier, noen ganger til 08. Men hun sovner ikke tidligere de dagene vi har vært oppe tidligere. Hun blir lagt 19, og ligger og synger og prater med kosedyrene sine en time. 

Anonymkode: 0ddec...d1c

Skrevet

Godt å høre at det er normalt! Tror derimot likevel det er litt for lite søvn for mitt barn, da han har noen dager her og der hvor han er nokså sutrete og sier selv at han er trøtt (i dag har vært en slik dag). Tror han burde fått litt mer søvn, spesielt når det er helt uaktuelt å sove på dagtid, men kan jo ikke tvinge han til å sove lengre heller.. vanskelig det der.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...