AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Del Skrevet 22. februar 2022 Når man først får kontraktforslag og evt. skal signere, og skal ha en oppstartsdato. Hva er vanlig tidslengde på prosessen? Har bedriften på forhånd satt dato for oppstart? Hvor lang tid vil de vente til man har signert under arbeidskontrakt? Er det regel i arbeidslivet på det? Anonymkode: eddc4...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Del Skrevet 22. februar 2022 Du mener du får tilbud om jobb, takker ja, får kontrakt og lurer på hvor lange du kan sitte på kontrakten før du signerer? En betenkningspause på noen dager når du får tilbudet er greit. Men når du har takket ja og fått kontrakt bør du ikke drøye stort lengre enn det tar å lese den. Anonymkode: 54398...447 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du mener du får tilbud om jobb, takker ja, får kontrakt og lurer på hvor lange du kan sitte på kontrakten før du signerer? En betenkningspause på noen dager når du får tilbudet er greit. Men når du har takket ja og fått kontrakt bør du ikke drøye stort lengre enn det tar å lese den. Anonymkode: 54398...447 nei, har ikke fått tilbud enda, men venter på svar fra bedriften jeg har vært i en jobbintervju. Dermed ville jeg forhøre hva er vanlig prosedyre fra et tilbud, til signering og til startstidspunkt. Anonymkode: eddc4...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. februar 2022 #4 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): nei, har ikke fått tilbud enda, men venter på svar fra bedriften jeg har vært i en jobbintervju. Dermed ville jeg forhøre hva er vanlig prosedyre fra et tilbud, til signering og til startstidspunkt. Anonymkode: eddc4...221 Du har vel sagt fra hvilke oppsigelsestid du har. Dersom du i dag har tre måneder og får et tilbud med akseptfrist 28.02, vil de fleste arbeidsgivere regne med at du starter 01.06. Det vil antakelig stå i avtalen. Du kan eventuelt foreslå en annen dato om du eksempelvis ønsker lang ferie og vil starte senere eller har mye ferie til gode og kan starte tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Del Skrevet 22. februar 2022 Jeg fikk tilbud om jobb 4 dager etter andregangsintervjuet. De hadde spurt på forhånd hvor lang oppsigelsestid jeg hadde. Da jeg fikk tilbud forhandlet jeg lønn og fikk et skriftlig tilbud etter vi ble enige. De ønsket gjerne at jeg startet allerede 1,5 mnd etter, men arbeidsgiver ville ikke slippe meg før dessverre. Dette var rett før jul, så kontrakt ble ikke tilsendt og signert før over 1 mnd senere. Der stod avtalt oppstartsdato med 3 mnd oppsigelsestid. Anonymkode: 0000a...518 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 22. februar 2022 #6 Del Skrevet 22. februar 2022 Mellom intervju og tilbud tar det alt fra noen dager til noen uker. Fra tilbud til man aksepterer det bør det ikke ta mange dager. Men selve kontrakten må ikke signeres før du starter i jobben, selv om den ofte signeres før man starter. Arbeidsmiljøloven sier kontrakten skal være på plass senest en måned etter oppstart. Tilbud/aksept er en skriftlig forpliktelse uansett. Oppstarten avtales vanligvis samtidig som man får tilbudet, og varierer etter hvor lang oppsigelse du har i eventuelt nåværende jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Del Skrevet 22. februar 2022 Brunello skrev (1 time siden): Du har vel sagt fra hvilke oppsigelsestid du har. Dersom du i dag har tre måneder og får et tilbud med akseptfrist 28.02, vil de fleste arbeidsgivere regne med at du starter 01.06. Det vil antakelig stå i avtalen. Du kan eventuelt foreslå en annen dato om du eksempelvis ønsker lang ferie og vil starte senere eller har mye ferie til gode og kan starte tidligere. Det kan kanskje være en del av evalueringene bedriften vil gjøre ved sin avgjørelse på kandidat de vil innlemme i laget. Jeg forstår hva du sier... dermed blir det veldig spennende i seg selv. Jeg må iallfall beregne bedre tid ved flytting, det er ikke sunt å være i flytte prosess når man skal starte, jeg kan estimere tiden jeg vil bruke på å flytte, samt stedet jeg skal bo. Anonymkode: eddc4...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Del Skrevet 22. februar 2022 Taluno skrev (34 minutter siden): Mellom intervju og tilbud tar det alt fra noen dager til noen uker. Fra tilbud til man aksepterer det bør det ikke ta mange dager. Men selve kontrakten må ikke signeres før du starter i jobben, selv om den ofte signeres før man starter. Arbeidsmiljøloven sier kontrakten skal være på plass senest en måned etter oppstart. Tilbud/aksept er en skriftlig forpliktelse uansett. Oppstarten avtales vanligvis samtidig som man får tilbudet, og varierer etter hvor lang oppsigelse du har i eventuelt nåværende jobb. jeg regner også med bedriften gir meg tid til å tenke over kontraktforslaget. Er jeg forpliktet når jeg starter i bedriften uten at jeg har signert? Så kontrakten skal skrives under på kontoret? og kontraktforslaget gir meg rom til å forhandle tilbake? Anonymkode: eddc4...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Del Skrevet 22. februar 2022 Jeg har opplevd at oppstart allerede er avklart før eventuell kontrakt lages. Men hvis du er så stressa for å starte mens du flytter så kan du jo prøve å avtale oppstart ett par uker etter at du flytter? Men du og bedriften må jo komme til en enighet. det er veldig individuelt når kontrakten signeres, jeg tror jeg har signert alle før oppstart. Anonymkode: 14b44...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 22. februar 2022 #10 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): jeg regner også med bedriften gir meg tid til å tenke over kontraktforslaget. Er jeg forpliktet når jeg starter i bedriften uten at jeg har signert? Så kontrakten skal skrives under på kontoret? og kontraktforslaget gir meg rom til å forhandle tilbake? Anonymkode: eddc4...221 Ja, om du takker ja til tilbudet og startet i jobben, så er det en gjensidig forpliktelse. Jeg har skrevet under kontrakter enten på arbeidsplassen etter oppstart, eller ved å møte opp før oppstart, eller signert digitalt. Dersom det er forhandlingsgrunnlag, så mener jeg de viktigste punktene bør komme allerede under tilbudet, men ja, det vil også kunne være rom for forhandlinger i kontraktsforslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå