Gå til innhold

Søknad i webcruiter og krysse av for hull i cv-en. Skal, skal ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må krysse av for hull i cv-en hvis jeg har hull inne fem av de to siste årene. Da er jeg altså så heldig at jeg skal legges i en inkluderingsliste og få komme på intervju. Dette kalles altså inkludering og mangfold. My ass! Det inkluderer syke, rusmisbrukere, hull på grunn av ikke fått jobb etter utdanning. Minst én av de som fyller disse kravene  skal bli kalt inn til intervju på en sånn såkalt inkluderende kvote. 

Jeg har en ganske relevant jobb nå, som jeg har hatt siden juni 2021. Det er min billett videre til en stilling innen det som er min faktiske utdanning. Hvis jeg jobber der til juni, slipper jeg å krysse av på å bli med i denne "flotte" inkuderingslisten, ser det ut til. Sorry min sinnarant, men jeg synes mye av dette er tullete fjas. 

Uansett, her er spørsmålet mitt: Er det lurere av meg å jobbe der jeg er nå til juni og unngå denne "hull i cv-listen",  eller er det best å søke nå og hake av på hull i cv-en? Hva tror dere?

Anonymkode: 999ba...3a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hvorfor du har hull i CVen det? Dersom du har sittet i fengsel for underslag fra arbeidsplassen lønner det seg nok å vente... dersom du bare ikke fikk jobb rett etter studiene, så er det vel ingen problem. 

Anonymkode: 9fe31...288

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke krysse av for hull i CV om du har jobb nå. Søk på vanlig måte. La vær å krysse av. Har du nedsatt arbeidsevne eller behov for tilrettelegging kan du krysse av. Men du må ikke. 

Anonymkode: d048b...3b9

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Må krysse av for hull i cv-en hvis jeg har hull inne fem av de to siste årene. Da er jeg altså så heldig at jeg skal legges i en inkluderingsliste og få komme på intervju. Dette kalles altså inkludering og mangfold. My ass! Det inkluderer syke, rusmisbrukere, hull på grunn av ikke fått jobb etter utdanning. Minst én av de som fyller disse kravene  skal bli kalt inn til intervju på en sånn såkalt inkluderende kvote. 

Jeg har en ganske relevant jobb nå, som jeg har hatt siden juni 2021. Det er min billett videre til en stilling innen det som er min faktiske utdanning. Hvis jeg jobber der til juni, slipper jeg å krysse av på å bli med i denne "flotte" inkuderingslisten, ser det ut til. Sorry min sinnarant, men jeg synes mye av dette er tullete fjas. 

Uansett, her er spørsmålet mitt: Er det lurere av meg å jobbe der jeg er nå til juni og unngå denne "hull i cv-listen",  eller er det best å søke nå og hake av på hull i cv-en? Hva tror dere?

Hva betyr den første setningen?

Hvorfor har du hull i CV da? Hvis du ikke vil krysse av fordi du føler det ikke er noe som relaterer til deg så er det sikkert bare å la vær å krysse av.

Det er nok ikke webcruiter som bestemmer dette da det er vel arbeidsplassen du søker hos som har denne inkluderings-policyen (egentlig en fin greie det vel?)

Anonymkode: b6cd9...ed6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det inkluderer syke, rusmisbrukere, hull på grunn av ikke fått jobb etter utdanning. Minst én av de som fyller disse kravene  skal bli kalt inn til intervju på en sånn såkalt inkluderende kvote. 

Til det jeg har sitert: man må være kvalifisert for stillingen i tillegg. Hvis ingen av de som har krysset av for hull i CV er kvalifisert plikter ikke arbeidsgiver å innkalle noen til intervju. 

På bakgrunn av dette mener jeg at det lønner seg å krysse av for hull i CV hvis du faktisk er kvalifisert til jobben og i tillegg oppfyller kravene til hull i CV. Hvis du er eneste kvalifiserte søker med hull i CV-en må du jo faktisk innkalles til intervju. 

• Liker 2
Skrevet

Du MÅ ikke krysse av hvis du ikke vil. Bare å la være. 

Om du får stillingen kommer an på om du krysser av eller ikke. Det kommer an på kvalifikasjonene dine. Hvis du er godt kvalifisert ville jeg latt være å krysse av H is jeg var deg. Da viser du at du er selvsikker og trygg på kvalifikasjonene dine, og ikke trenger noe ekstra «drahjelp»

Hilsen en leder som rekrutterer mye. 

Anonymkode: f5a77...6bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du får stillingen kommer an på om du krysser av eller ikke. Det kommer an på kvalifikasjonene dine. Hvis du er godt kvalifisert ville jeg latt være å krysse av H is jeg var deg. Da viser du at du er selvsikker og trygg på kvalifikasjonene dine, og ikke trenger noe ekstra «drahjelp»

Manglet en *ikke i første setning:

Om du får stillingen kommer ikke an på om du krysser av eller ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skal ikke krysse av for hull i CV om du har jobb nå. Søk på vanlig måte. La vær å krysse av. Har du nedsatt arbeidsevne eller behov for tilrettelegging kan du krysse av. Men du må ikke. 

Anonymkode: d048b...3b9

Jeg har ikke nedsatt arbeidsevne. Men jeg tolker det sånn at jeg skal huke av på hull i cv fordi jeg har mindre enn ett år med jobb nå før jeg søker på denne jobben. Litt uklart det der. Men da bør jeg kanskje bare droppe det uansett og søke på vanlig vis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg er trygg på hva jeg kan. Og jeg gjør en god jobb i nåværende stilling. Det må da være bra nok. Er litt rart det der, at man skal legges i en egen kategori for å bli inkludert. 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva betyr den første setningen?

Hvorfor har du hull i CV da? Hvis du ikke vil krysse av fordi du føler det ikke er noe som relaterer til deg så er det sikkert bare å la vær å krysse av.

Det er nok ikke webcruiter som bestemmer dette da det er vel arbeidsplassen du søker hos som har denne inkluderings-policyen (egentlig en fin greie det vel?)

Anonymkode: b6cd9...ed6

Jeg har hull fordi jeg ikke fikk jobb. 

Jeg er i tvil om det er en fin inkluderingspolicy. Men det kommer kanskje an på den som skal ansette meg. Ofte er det sånn som ser flott ut utad for bedriften, men som egentlig bare er fjas. 

Teksten i webcruiter er slik:

"Hull i CV

Lukk 

Det er et overordnet mål for virksomheten å øke inkludering og mangfold. Vi oppfordrer deg derfor til å krysse av her dersom du fyller kravene nedenfor:

På søknadstidspunktet har du vært utenfor arbeid, utdanning eller opplæring i til sammen minst to år av de siste fem årene.

Du har i denne tiden enten vært arbeidsledig og aktivt arbeidssøkende eller har hatt fravær som skyldes sykdom, rus eller soning.

Du kan ikke ha fast ansettelse eller midlertidig ansettelse av varighet på mer enn ett år på søknadstidspunktet.

Dersom det melder seg søkere som fyller disse kravene og er kvalifisert til stillingen, skal minst én av disse kalles inn til intervju. Slike søkere kan ansettes dersom de er tilnærmet like godt kvalifisert som den best kvalifiserte søkeren.

Merk: Avkrysningen i Webcruiter vil bli brukt til anonymisert statistikk, som virksomheten skal rapportere på i årsrapport.

Registreringen knyttes kun til den stillingen du nå søker."

Jeg kan si ja på de to første i fet skrift. Når det gjelder den i kursiv, så har jeg hatt jobb, ikke fast ansettelse, men samme sted siden juni i fjor. 

Skrevet

Okei folkens, jeg tror jeg bare søker på vanlig måte. Tenker det må være greit nå som jeg tross alt har en relevant jobb og ikke trenger ekstra tilrettelegging. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...