Gå til innhold

Skiftet eller uskiftet bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig så lurt å sitte med "uskiftet bo" etter at ektefellen dør? 

Jeg har to barn fra tidligere ekteskap. Min nåværende mann har også to barn fra sitt tidligere ekteskap. 

Vårt hus er verdt 10 mill nå. Hypotetisk sett:  hvis han dør nå, skylder jeg da 5 mill til hans barn. 

Men om jeg velger å sitte med uskiftet bo og dør om 10-20 år, så er huset verdt 20 mill. Får da hans barn 10 mill etter min død, eller fremdeles de 5, når deres far døde? 

Kan noen prøve å forklare dette til meg?

Anonymkode: c6d1d...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS. Hvis han har livsforsikring og jeg velger å sitte med uskiftet bo, får jeg da livsforsikringen hans ved hans død? 

Skrevet

Du kan ikke velge å sitte i uskifte når han har særkullsbarn. 
Ang livsforsikringen - hvem som får denne utbetalt avhenger av hvem som er begunstiget. Dersom han ikke aktivt har foretatt noe der, er det som oftest ektefelle som får forsikringsutbetalingen.

Anonymkode: 440ee...9a5

• Liker 2
Skrevet

Kan legge til at dersom hans særkullsbarn godtar det, kan du sitte i uskifte. I så fall arver de halve boligen når du dør. Dette er jo naturlig. Hadde de fått utbetalt arven ved farens dødsfall, kunne de investert disse pengene (og hatt 10 millioner når du dør). 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ang livsforsikringen - hvem som får denne utbetalt avhenger av hvem som er begunstiget. Dersom han ikke aktivt har foretatt noe der, er det som oftest ektefelle som får forsikringsutbetalingen.

Kan ikke velge nei. Men de har skrevet under på at jeg kan. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vårt hus er verdt 10 mill nå. Hypotetisk sett:  hvis han dør nå, skylder jeg da 5 mill til hans barn.

Nei, du skal også arve han. Når du bommer allerede her så ser du at du skal bruke advokat for denne typen planlegging, ikke tilfeldige personer på nett.

Anonymkode: 94c43...0ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, skjønner 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du skal også arve han. Når du bommer allerede her så ser du at du skal bruke advokat for denne typen planlegging, ikke tilfeldige personer på nett.

Anonymkode: 94c43...0ef

Hva mener du her? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du her? 

Du har også rett på arv fra ektemannen din, barna hans får ikke alt. 

Anonymkode: 29d5d...d7e

• Liker 2
Skrevet

Om du vinner 500 mill i lotto etter din ektemann dør og du sitter i uskifte arver barna hans også av det. 

Anonymkode: 29d5d...d7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du her? 

Vedkommende mener at det som står.

Anonymkode: f7a5b...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du her? 

Hvis du og mannen din eier et hus til 10 mill sammen, og han dør, så er halvparten (5 mill) din del og skal holdes utenom. og så skal barna hans ha plikdelsarven av hans halvdel. Selv om de har skrevet under på at du kan sitte i uskifte (som er hyggelig av dem), så kan det være lurere for deg og dine barn (og i mange tilfeller også for hans barn) at dere skifter, og du feks låner knappe to mill du skal betale ut dem. Da får de penger mens  de kanskje har mer bruk for dem, og dine barn arver bare deg og slipper å fordele med stesøsken (selv om man er venner er det greit å ha et enklere oppgjør når den tid kommer). 

Anonymkode: 0e898...356

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du og mannen din eier et hus til 10 mill sammen, og han dør, så er halvparten (5 mill) din del og skal holdes utenom. og så skal barna hans ha plikdelsarven av hans halvdel. Selv om de har skrevet under på at du kan sitte i uskifte (som er hyggelig av dem), så kan det være lurere for deg og dine barn (og i mange tilfeller også for hans barn) at dere skifter, og du feks låner knappe to mill du skal betale ut dem. Da får de penger mens  de kanskje har mer bruk for dem, og dine barn arver bare deg og slipper å fordele med stesøsken (selv om man er venner er det greit å ha et enklere oppgjør når den tid kommer). 

Anonymkode: 0e898...356

Dersom barna «bare» skal få pliktselsarv så må han ha testamentert resten til sin kone. Ellers vil konen automatisk få 25% av hans del på 5 mill, og barna dele de resterende 75% av 5 mill.

Anonymkode: 531ff...da8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men om jeg velger å sitte med uskiftet bo og dør om 10-20 år, så er huset verdt 20 mill. Får da hans barn 10 mill etter min død, eller fremdeles de 5, når deres far døde? 

Når noen sitter i uskiftet bo, så er det verdiene når lengstlevende velger å skifte eller dør, som skal deles. Det betyr at verdistigningen tilfaller alle arvingene, ikke bare ektefellen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil påstå at det sjelden er lurt å ikke skifte når det er særkullsbarn inne i bildet. Å sitte i utskiftet bo er oppskriften på problemer. Arvinger får ikke arven sin på kanskje mange tiår, mens de hadde hatt bedre bruk for den nå. Selv om de skrev under på at uskifte var ok på et tidspunkt, kan de senere ha endret mening. Jo lengre tid som går, jo vanskeligere blir det å skille hva som tilhører hvem, hvor mye du har brukt på oppussing og oppgradering og hvor mye det har økt verdien på boligen, om du har gitt bort verdier du ikke skulle ha gitt bort… Om du gifter deg på nytt, må du skifte. 
Bedre å skifte med en gang. Sørg for å ha livsforsikring (som tilfaller ektefelle) og testamente i orden.

Anonymkode: 9a4be...110

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo lengre tid som går, jo vanskeligere blir det å skille hva som tilhører hvem, hvor mye du har brukt på oppussing og oppgradering og hvor mye det har økt verdien på boligen

Anonymkode: 9a4be...110

Når noen sitter i uskiftet bo, så eier gjenlevende ektefelle alt (som ikke er særeie), og det er verdiene når uskifteboet skal skiftes, som deles, ikke verdiene da uskifteboet ble etablert. Hvor mye som er brukt på oppussing og oppgradering, og hvor mye dette har økt verdien på boligen, er således ikke relevant når uskifteboet skal skiftes.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...