AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Er det slik hos dere? Hva kan man gjøre for å få litt mer "tak" i det? Vi sliter med å få til verneombudsorganiseringen. Ikke så mange som er villige til å være verneombud og de som sier ja er oftest rimelig halvhjertet 😕 Ingen som vil være "lensmann", men det er jo for de ansattes skyld at vi skal ha verneombud og at de skal gå vernerunder. (Ja, vet at de skal velges av og blant de ansatte, men vi må ofte pushe veldig på for å få det gjort og ofte må vi foreslå kandidater). Anonymkode: 3be36...1f7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Samme hos oss, så har ingen gode råd, dessverre. Jeg skal gi meg som verneombud etter 10 år, umulig å finne en erstatter (blant 1000 ansatte…) Anonymkode: ef630...541
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Kan forstå det er vanskelig. Som verneombud bør man være flink til å snakke, kanskje ha litt kjappe replikker, ikke virke usikker, ha godt forhold til kolleger, forstå lover og regler og vite hvordan man bruker de, ha ok forhold til ledelsen osv. I tillegg spiller opprinnelig arbeidsmiljø inn. Er det dårlig? Vil det blir stress fordi det kommer til å bli mange saker? Finnes det kolleger som er "vanskelig" og ikke godtar at det kanskje er de som er problemet og ikke alltid ledelsen (noen tror verneombud kun skal være på den enkelte ansattes side uansett sak). Er det vanskelig å snakke med ledelsen? Er de lite lydhør/bryr seg ikke? Og ikke minst, man bør være motivert for å være verneombud, ellers går det rett i dass. Anonymkode: 2a77c...d2f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 Hvis dere kaller verneombudet for lensmann så forstår jeg godt at ingen vil. Hos oss er det reelt valg, tre stykker som a hr stilt hver gang, og jeg sitter nå i min andre periode. Verneombud har en viktig jobb ifm å ivareta arbeidsmiljøet, men da må ledelsen være flink å ta dem med. Eller så må man trenge seg på, og forlange deltakelse alle steder der verneombudet bør representeres. Det er veldig interessant, men dessverre mange som snakker det ned, slik dere gjør ts. Anonymkode: 9b0b7...8dd
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Selg det inn som bra for karrieren for noen unge som vil opp og frem? Anonymkode: af551...c5b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis dere kaller verneombudet for lensmann så forstår jeg godt at ingen vil. Hos oss er det reelt valg, tre stykker som a hr stilt hver gang, og jeg sitter nå i min andre periode. Verneombud har en viktig jobb ifm å ivareta arbeidsmiljøet, men da må ledelsen være flink å ta dem med. Eller så må man trenge seg på, og forlange deltakelse alle steder der verneombudet bør representeres. Det er veldig interessant, men dessverre mange som snakker det ned, slik dere gjør ts. Anonymkode: 9b0b7...8dd Nei, det er jeg som har et inntrykk av at de tror de må være lensmann. At de synes det er ubehagelig å evt. skulle irettesette kollegaer. Det er dessverre noen ansatte som kan sette seg veldig på bakbeina. Men som du skriver, det er jo ikke det det handler om, å arrestere folk. Men om å få påvirke, jobbe for bedre arbeidsmiljø for alle. Anonymkode: 3be36...1f7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Burde vært ekstra betalt. Anonymkode: ff491...498
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kan forstå det er vanskelig. Som verneombud bør man være flink til å snakke, kanskje ha litt kjappe replikker, ikke virke usikker, ha godt forhold til kolleger, forstå lover og regler og vite hvordan man bruker de, ha ok forhold til ledelsen osv. I tillegg spiller opprinnelig arbeidsmiljø inn. Er det dårlig? Vil det blir stress fordi det kommer til å bli mange saker? Finnes det kolleger som er "vanskelig" og ikke godtar at det kanskje er de som er problemet og ikke alltid ledelsen (noen tror verneombud kun skal være på den enkelte ansattes side uansett sak). Er det vanskelig å snakke med ledelsen? Er de lite lydhør/bryr seg ikke? Og ikke minst, man bør være motivert for å være verneombud, ellers går det rett i dass. Anonymkode: 2a77c...d2f Nokså bra arbeidsmiljø men vi har noen utfordringer, for eksempel er det forespeilet stor vekst fremover så jeg tenker vi vil merke noe voksesmerter. Finnes kollegaer som er vanskelige ja. Litt holdningsproblemer her og der. Ledelsen er positive, ikke vanskelige å snakke med egentlig men det kan være litt tungrodd å få gjennomført ting. Vi har noen nyansatte som kanskje kan fungere på sikt, men de bør jo få jobbet seg litt inn og bli godt kjent med virksomheten først. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selg det inn som bra for karrieren for noen unge som vil opp og frem? Anonymkode: af551...c5b Ja, kan prøve den vinklingen. Det teller i alle fall positivt hos de som ansetter hos oss, vet jeg. Anonymkode: 3be36...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå