Gå til innhold

Kan man fastsette rente på privat lån slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg låner bort 1 mill til min samboer, som han spytter inn i sitt boliglån, kan jeg fastsette rente til 10% av gevinsten når han selger boligen? 

Eller er jeg gå plutselig "medeier" og må skatte av og gevinsten/rentene da jeg ikke har bodd i boligen i et år når den selges?

Anonymkode: 93b6b...148

Videoannonse
Annonse
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Skal du låne bort 1 million!? Oj, det er farlig. 

Skrevet
AnomynBruker skrev (6 minutter siden):

Skal du låne bort 1 million!? Oj, det er farlig. 

Jeg har barn med denne mannen og skriver selvfølgelig låneavtale også. Hvorfor er det farlig mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg låner bort 1 mill til min samboer, som han spytter inn i sitt boliglån, kan jeg fastsette rente til 10% av gevinsten når han selger boligen? 

Eller er jeg gå plutselig "medeier" og må skatte av og gevinsten/rentene da jeg ikke har bodd i boligen i et år når den selges?

Hva mener du med 10% av gevinsten? Mener du 10% av gevinsten av den ene millionen, og altså hvis den ene millionen gir en gevinst på 100 000,- så skal du ha kr 10 000,- i rente?

Hva om han ikke selger boligen?

Hva om han selger boligen med tap?

Anonymkode: 0ae3f...f6a

• Liker 4
Skrevet

Hvor mye gevinst kan du få på den millionen dersom du setterden i pensjonssparing eller i aksjefond?

Skrevet

Om man har en million må den mest idiotiske måten å investere det på være gjennom å nedbetale boliglån. Boliglån er svært gunstige. 

Anonymkode: 50d4b...5bb

Gjest AnomynBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har barn med denne mannen og skriver selvfølgelig låneavtale også. Hvorfor er det farlig mener du?

Så lenge du ikke har noe å ta pant i er dette farlig. 

Han kan f.eks av forskjellige grunner la være å betale deg (han forlater deg, du forlater han). 

Eller han blir ute av stand til å betale deg tilbake (arbeidsledighet, sykdom). 

Han dør. 

En privat låneavtale er ikke mye verdt, desverre. 

Og jeg tenker at når du ikke har noen forståelse av økonomi (det viser du i HI) gjør at du ikke bør gjøre dette. 

Og du er heller ikke gift. Bare samboer. Så da spør jeg: har dere samboerkontrakt? Har dere gjensidig livsforsikring. Jeg mistenker at du ikke har dette på plass. 

Men for all del, ditt valg. Men jeg advarer deg. Du kan fort gå en million i minus her. 

Endret av AnomynBruker
Skrevet
AnomynBruker skrev (2 minutter siden):

Eller han kan bli ute av stand til å betale tilbake ved å bli spilleavhengig el.l.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mye gevinst kan du få på den millionen dersom du setterden i pensjonssparing eller i aksjefond?

Det er det jo ingen som vet, er jo det som er hele risikoen ved aksjer og fond. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er en utrolig dårlig måte investere på. Men for all del, om du tror at dere har felles barn utgjør noen forskjell, som det forøvrig ikke har, så kan du stå på torget å dele ut penger for min del.

Anonymkode: d86ba...ed3

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke mye bedre å være medeier enn å låne bort de pengene?

• Liker 5
Skrevet
AnomynBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge du ikke har noe å ta pant i er dette farlig. 

Han kan f.eks av forskjellige grunner la være å betale deg (han forlater deg, du forlater han). 

Han dør. 

En privat låneavtale er ikke mye verdt, desverre. 

Og jeg tenker at når du ikke har noen forståelse av økonomi (det viser du i HI) gjør at du ikke bør gjøre dette. 

Og du er heller ikke gift. Bare samboer. Så da spør jeg: har dere samboerkontrakt? Har dere gjensidig livsforsikring. Jeg mistenker at du ikke har dette på plass. 

Men for all del, ditt valg. Men jeg advarer deg. Du kan fort gå en million i minus her. 

Du har ikke særlig greie på dette.

En låneavtale er bindende. Jeg kan tinglyse den som vern mot kreditorer og jeg kan ta pant i boligen. 

Vi har både samboerkontrakt og gjensidig testamente. 

Slutt og lag mistanker i hodet ditt som spinner ut av ingen ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke mye bedre å være medeier enn å låne bort de pengene?

Jo jeg blir jo på en måte medeier men ikke formelt, det vil jeg tape på pga dokumentavgift og skatt på gevinst da vi skal selge hans bolig innen et år og kjøpe sammen, jeg får da tilbake min million pluss litt av verdistigningen fra de mnd jeg lånte de bort. 

Skrevet

Hei.

Du må lage et gjeldsbrev, og ta pant i boligen, men du vil da bli siste pantehaver og vil bli den siste som får utbetalt noe, ved et eventuelt frivillig eller tvangssalg.

Du må få alt dette tinglyst.

Sørg også å få med at du skal ha justert for prisstigning

Jeg anbefaler at du kontakter advokat, så alt blir korrekt, også det formelle

Renten kan du sette så høyt eller lavt du vil. Men sjekk hva du kan få i gjennomsnitt i avkastning i investering, og sette renten deretter

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det slik at dere er samboere men dere bor ikke i hans bolig? Blir hans bolig leid ut?

• Liker 2
Skrevet

Advokat. Men dere har i utgangspunktet avtalefrihet.

Anonymkode: 824e5...f01

Skrevet
TBergh skrev (9 minutter siden):

Hei.

Du må lage et gjeldsbrev, og ta pant i boligen, men du vil da bli siste pantehaver og vil bli den siste som får utbetalt noe, ved et eventuelt frivillig eller tvangssalg.

Du må få alt dette tinglyst.

Sørg også å få med at du skal ha justert for prisstigning

Jeg anbefaler at du kontakter advokat, så alt blir korrekt, også det formelle

Renten kan du sette så høyt eller lavt du vil. Men sjekk hva du kan få i gjennomsnitt i avkastning i investering, og sette renten deretter

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

Tusen takk for saklig og ryddig info. Er bare en ting jeg ikke forstod, hva menes med at jeg må ha med justert for prisstigning?

Kan jeg eks skrive renten tilsvarer 10 prosent av gevinst ved boligsalg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det slik at dere er samboere men dere bor ikke i hans bolig? Blir hans bolig leid ut?

Nei, jeg flytter inn i hans bolig. 

Skrevet

Til alle som er bekymret så har han ikke annen gjeld og boligen vil bli nedbetalt om jeg låner bort midlene. Han har heller ingen spillproblematikk eller lignende, boligen er vert flere millioner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Synes du det høres økonomisk ut å få kun 10% av gevinsten?

Hvorfor ønsker du ikke 100% av gevinsten minus skatt m.m.?

Har du satt opp et regnestykke på disse to alternativene? Kan du i så fall poste regnestykkene her?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...