AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Hvordan finner jeg ut om en oppdretter av hvit gjeterhund er seriøs? Jeg har nå fått tilbud om å stå på liste hos ei i nærområdet. Men jeg ble advart om å kjøpe derfra, fordi hun ikke er medlem i raseklubben. Hva betyr det? Anonymkode: 84761...0af
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Bor du på gård da? Siden du trenger en gjeterhund. Anonymkode: 90cfc...320
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bor du på gård da? Siden du trenger en gjeterhund. Anonymkode: 90cfc...320 Hvit Gjeterhund er ikke annet enn en drivende vokterhund. Nå bare en hobby hund, da brukshund kravet er tatt bort. Ikke gjeterhund som en border collie. Anonymkode: 84761...0af 1
norw Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bor du på gård da? Siden du trenger en gjeterhund. Anonymkode: 90cfc...320 Haha, hvis dette ikke er et trolleinnlegg... 😆 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvordan finner jeg ut om en oppdretter av hvit gjeterhund er seriøs? Jeg har nå fått tilbud om å stå på liste hos ei i nærområdet. Men jeg ble advart om å kjøpe derfra, fordi hun ikke er medlem i raseklubben. Hva betyr det? Anonymkode: 84761...0af Det betyr at hun ikke trenger å følge retningslinjene og reglene for avl raseklubben har. Det vil si at hun ikke trenger å ta de nødvendige helsetestene før avl, og kan avle på samme tispe så mye hun ønsker (vanligvis vil raseklubber ha en regel på at én tispe ikke skal avles på flere ganger enn 5 ganger, og helst bare én gang i året). Grad av innavl trenger hun heller ikke å tenke på. Ønsker du å kjøpe fra henne, så bør du sette deg inn i de vanlige helseproblemene til hvit gjeterhund, også høre om hun har helsetestet sine hunder og om du kan få se helsetestene. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nkk.no/getfile.php/139335-1528369315/Filer/RAS/RAS/Hvit%20gjeterhund%20RAS%20v1.pdf&ved=2ahUKEwiN4ZXUgZP2AhWMk4sKHfKKDW4QFnoECAYQAQ&usg=AOvVaw2WiQcxz1mF5HBzooDnc5h- Her kan du lese litt om rasen, om avl og helse. Anonymkode: 7b74d...36c 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 Spør hvorfor oppdretter ikke er på listen over oppdretterne i raseklubben. Miljøet innenfor rasen er litt delt, noen er ikke medlem fordi de syns kravene for kull er for høye og heller avler uten å ta helse- og mentaltester. Så har du noen som er imot raseklubben av forskjellige grunner, men som er mye strengere selv på hva de avler og tar langt flere tester. Anonymkode: 3a0ed...7a2 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det betyr at hun ikke trenger å følge retningslinjene og reglene for avl raseklubben har. Det vil si at hun ikke trenger å ta de nødvendige helsetestene før avl, og kan avle på samme tispe så mye hun ønsker (vanligvis vil raseklubber ha en regel på at én tispe ikke skal avles på flere ganger enn 5 ganger, og helst bare én gang i året). Grad av innavl trenger hun heller ikke å tenke på. Ønsker du å kjøpe fra henne, så bør du sette deg inn i de vanlige helseproblemene til hvit gjeterhund, også høre om hun har helsetestet sine hunder og om du kan få se helsetestene. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nkk.no/getfile.php/139335-1528369315/Filer/RAS/RAS/Hvit%20gjeterhund%20RAS%20v1.pdf&ved=2ahUKEwiN4ZXUgZP2AhWMk4sKHfKKDW4QFnoECAYQAQ&usg=AOvVaw2WiQcxz1mF5HBzooDnc5h- Her kan du lese litt om rasen, om avl og helse. Anonymkode: 7b74d...36c Ok. Takk for svar! Det kjentes litt som et rødt flagg at hun ikke trenger å følge slike regler😔 Anonymkode: 84761...0af
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok. Takk for svar! Det kjentes litt som et rødt flagg at hun ikke trenger å følge slike regler😔 Anonymkode: 84761...0af Det kan absolutt være et rødt flagg. Det kan også være at hun er en flink oppdretter. Det er umulig å si. Men, den pdf filen jeg la med beskriver noen problemer ved rasen (helse, innavl og adferd), jeg har to rasehunder (annen rase), hvor oppdretter er medlem i raseklubben. Jeg kunne fint gå inn på dogweb, søke opp foreldredyrene og se helsetester for HD, innavlsgrad og hvor mange kull de hadde produsert tidligere før jeg bestemte meg for om jeg ville ha valp fra de. Det var veldig betryggende. Ifølge pdf filen jeg la med, så er det ikke mange hvite gjeterhunder I Norge og derfor et lite genpool, så for å unngå høy innavlsgrad er det nødvendig å hente genmateriale fra andre land. Har oppdretter kontroll på innavlsgraden til sine hunder? Ser også at de kan ha et nervøst gemytt, så uansett hvem du velger å kjøpe valp fra, så bør du absolutt hilse på foreldredyrene først så du kan se om de er nervøse/skeptiske til fremmede, eller om de virker trygge og rolige. Anonymkode: 7b74d...36c 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Flotte råd jeg kommer til å ta med meg😊 Anonymkode: 84761...0af
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Jeg fant ut at hun hadde kjøpt inn en sort tispe som er blanding av hvit gjeterhund og schæfer for å kunne avle frem sterkere hunder. Så da blir det desverre uaktuelt å kjøpe av henne. Men jeg har fått god hjelp fra en i den lokale hundeklubben sånn at jeg nå kan finne en bedre oppdretter. Tar med meg gode tips herfra også! Takk! Anonymkode: 84761...0af
Minime94 Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 Blir glad for at du tar deg tid til å spørre og å være kritisk. Ser så mange som bare tar for god fisk at siden de er oppdretter på en rase så går det sikkert greit. Lykke til på leit etter hund 😊 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #12 Skrevet 22. februar 2022 Enig med den over. Alt for mange er ukritiske når de skal kjøpe hund, og tar den første og beste fordi de er utålmodige. Har hørt mye bra om hvite gjeterhunder, og det er en ganske frisk rase. Meld deg inn i noen Facebook grupper for rasen, og spør der om noen kan anbefale oppdrettere og se om du kan komme i kontakt med andre valpekjøpere og høre deres erfaring med rasen/oppdrettere. En god oppdretter vil også være mer enn behjelpelig med å sette deg i kontakt med tidligere valpekjøpere, vise helsetester etc🙂 Anonymkode: 7b74d...36c
Brunhilde Skrevet 22. februar 2022 #13 Skrevet 22. februar 2022 Jeg vet ikke om denne siden være nyttig? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 15.59): Jeg fant ut at hun hadde kjøpt inn en sort tispe som er blanding av hvit gjeterhund og schæfer for å kunne avle frem sterkere hunder. Så da blir det desverre uaktuelt å kjøpe av henne. Men jeg har fått god hjelp fra en i den lokale hundeklubben sånn at jeg nå kan finne en bedre oppdretter. Tar med meg gode tips herfra også! Takk! Anonymkode: 84761...0af Åi, er det noen som er begynt med det? kan jeg spørre hvordan by denne oppdretteren som hadde kjøpt den sorte tispen bor i? Anonymkode: 306e2...9bd
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august Var på jakt etter en selv. Forhørte meg med ei på vestlandet. Ikke registrert. Spurte om stamtavle og fikk aldri svar. Styr unna! Det blir dessverre altfor mange useriøse "oppdrettere"! White Revyr i Trondheim er seriøs. Dette er en shaefer og med feil blanding kan du få en vanskelig og aggressiv, nervøs osv hund. De seriøse oppdretterene kjører hundrevis av mil for å parre sine hunder og om det dukker opp feks aggressive individ så tas de ut og blir ikke parret på videre. Lykke til! Anonymkode: 5aee2...9dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå