Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Leie av leilighet og sparing til EK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget ble forresten en hel del lengre enn jeg først trodde.

Mannen og jeg leier en bolig vi trives veldig godt i. Vi sparer 13 000 i måneden til EK, noen ganger føles det håpløst siden vi føler prisene «løper fra oss», men det er en annen sak.

Vi leier en 3-roms på 80 kvm, pluss en stor terrasse på 20 kvm. Den har null innsyn, og her koser vi oss veldig om sommeren. Vi har to barn, et barn som går på småskolen, og en 1-åring som nettopp begynte i barnehagen. Skolejenta har selvsagt sitt eget rom, om 1-åringen deler rom med oss. Rommet vårt er stort, og 1-åringen har derfor sin egen lekeplass inne på rommet vårt.

Husleia vår nå er på 16.500 per måned, varmtvann og fyring er inkludert i leien. Vi bor rett utenfor Oslo-grensa i et dyrt område. Har fulgt med på leiemarkedet i to år og sett etter en 4-roms. Det dukker veldig sjeldent opp noe, og som regel er det da eneboliger, rekkehus, halvpart av tomannsboliger, og disse har gjerne en husleie fra 22.000 - 25.000.

Nå skal vi på visning til en halvpart av tomannsbolig. 100 kvm, 3 soverom, 2 bad, kun tv/internett og kommunale avgifter inkludert. Husleien er 17.500 per måned, så nokså billig mtp området. Leiligheten har peis og varmepumpe, en liten balkong, men overhode ikke så usjenert som den terrassen vi nå har.

Vi har jo veldig lyst på et eget soverom til 1-åringen vår. Men usikker på om dette er verdt det? Vi har i løpet av «strømkrisen» nå vært veldig takknemlige for at vi har fyring og varmtvann inkludert i leien, spesielt siden vi også har elbil. Å flytte til dette nye stedet kan fort koste langt mer enn den 1000-lappen ekstra husleien utgjør i måneden. Dette vil i så fall innebære mindre penger til sparing. Vet ikke hvor billig en varmepumpe er i drift kontra oppvarming med strøm?

Vi ser for oss at vi forhåpentligvis kommer inn på boligmarkedet om 2, maks 3 år. Men det er med dagens sparing, det vil nok ta lenger tid hvis vi må bruke betraktelig mer på boutgifter. Samtidig dukker det som nevnt svært sjeldent opp boliger med mer enn 2 soverom her i området, og disse pleier da å være langt dyrere. På en annen side trives hele familien veldig godt i leiligheten vi nå leier. Skolejenta vår har to minutter til skolen, og leiligheten er midt i sentrum av stedet vi bor. Den nye leiligheten ligger litt utenfor sentrum, og jenta vår vil få 15 minutter til skolen og ikke like mange venner rett rundt hjørnet fra der vi bor.

Hvis vi velger å bli her vi er nå, ser jeg for meg at vi muligens må bli her til vi får kjøpt. Da er minste barnet blitt 3-4 år. Vi har snakket om å muligens gi begge rommene til barna, og så kan vi foreldrene ha sovesofa på stua…

Tror ikke det dukker opp et like godt «kupp» på leiemarkedet i nærmeste framtid. Men aner ikke om det er verdt å flytte.. hva ville dere andre gjort i vår situasjon? 

Anonymkode: 0f653...c5f

Videoannonse
Annonse
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt boende. Dere vet hva dere har, men ikke hva dere får. 

Skrevet

Jeg hadde blitt boende og spart i vei. 

Anonymkode: e1b27...dd5

• Liker 3
Skrevet

Dersom det fungerer bra nå og dere får part opp såpass mye hver mnd så ville jeg vurdert å bli boende. Kanskje minsten etterhvert kan dele rom med søsken? Typ køyeseng? Det meste går greit i noen år, lykke til med videre sparing! :) 

Anonymkode: bcbe5...fce

Skrevet

Jeg ville blitt boende ja. Dere har jo stor leilighet og trives. Inkludert strøm er gull verdt også uavhengig av dagens strømpriser.

Anonymkode: 3dc6b...470

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt boende. Men er deres rom større enn deres eldste datters? Kan det være mulig at dere tar det minste rommet, så deler barna det største?

• Liker 2
Skrevet

Er dere uenige om dere vil flytte eller bli? Slik du fremstiller argumentasjonen virker det som du egentlig allerede ønsker å bli.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dersom det fungerer bra nå og dere får part opp såpass mye hver mnd så ville jeg vurdert å bli boende. Kanskje minsten etterhvert kan dele rom med søsken? Typ køyeseng? Det meste går greit i noen år, lykke til med videre sparing! :) 

Anonymkode: bcbe5...fce

Sola de skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde blitt boende. Men er deres rom større enn deres eldste datters? Kan det være mulig at dere tar det minste rommet, så deler barna det største?

Ja, vi heller jo mot å bli boende. Frister bare veldig med et ekstra rom, men tror ikke det er verdt det, nei. Er vel først og fremst jeg som er veldig opptatt av dette. Mannen vil nok bli her, men han er også veldig opptatt av at jeg skal være fornøyd 😅 

Vi har det største rommet, ja. Men tror storesøster ville syntes det hadde vært ganske stusselig å dele rom med 1-åringen. Storesøster går i 4. klasse og har ofte med venner på besøk, har overnatting osv. Tror det hadde vært veldig kjipt for henne å måtte dele rommet med minstemann. 

Foreløpig går det fint at vi deler rom med 1-åringen. Men tenker et eget rom må til innen vi får kjøpt. Da tenker jeg eldstejenta kan få det store rommet (og så har vi fortsatt våre klær der), 1-åringen kan ta minste soverommet, og så kan vi sove på sovesofa på stua. Mannen min synes det er helt uproblematisk å sove på stua, men jeg kjenner jeg ikke er sånn superfan av det. Men skal vi bli her, er nok det den beste løsningen for barna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dere uenige om dere vil flytte eller bli? Slik du fremstiller argumentasjonen virker det som du egentlig allerede ønsker å bli.

Nei, ikke uenige. Er først og fremst jeg som er opptatt av å ha et ekstra soverom. Alle trives godt, og mannen er ikke så opptatt av å ha et ekstra soverom. Jeg er oppvokst i enebolig hvor alle vi fire søskenene hadde hvert vårt rom, mens mannen er oppvokst i leilighet hvor flere barn delte rom. I hans familie er det dog 2 år mellom hvert barn. Da tenker jeg det er veldig innenfor for barna å dele rom. Synes aldersforskjellen mellom våre barn er for stor for dette.

Mannen min er god og snill, og hvis jeg virkelig ønsker å flytte, så blir han med på dette for min del. Men jeg spør her hva andre ville gjort for å få litt perspektiv. Jeg henger meg nok veldig opp i dette med at vi skulle hatt større plass… Kan ikke si jeg gleder meg til å evt. sove på stua, ser for meg at det blir mer rot osv (er litt allergisk mot rot). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi heller jo mot å bli boende. Frister bare veldig med et ekstra rom, men tror ikke det er verdt det, nei. Er vel først og fremst jeg som er veldig opptatt av dette. Mannen vil nok bli her, men han er også veldig opptatt av at jeg skal være fornøyd 😅 

Vi har det største rommet, ja. Men tror storesøster ville syntes det hadde vært ganske stusselig å dele rom med 1-åringen. Storesøster går i 4. klasse og har ofte med venner på besøk, har overnatting osv. Tror det hadde vært veldig kjipt for henne å måtte dele rommet med minstemann. 

Foreløpig går det fint at vi deler rom med 1-åringen. Men tenker et eget rom må til innen vi får kjøpt. Da tenker jeg eldstejenta kan få det store rommet (og så har vi fortsatt våre klær der), 1-åringen kan ta minste soverommet, og så kan vi sove på sovesofa på stua. Mannen min synes det er helt uproblematisk å sove på stua, men jeg kjenner jeg ikke er sånn superfan av det. Men skal vi bli her, er nok det den beste løsningen for barna. 

Det går kanskje an at minstemann sover på samme rom som søsteren, men har lekene sine på deres rom? At kun senga er på datterens rom. Dere kan kanskje sette en romdeler opp. En hylle eller noe, om storesøster synes det blir for teit. Er bare å si ting som det er til henne. Om hun vil bo 15 minutter unna vennene sine, og skolen og ha eget rom, eller å dele med minstemann for en periode å bli boende.

Skrevet
Sola de skrev (1 minutt siden):

Det går kanskje an at minstemann sover på samme rom som søsteren, men har lekene sine på deres rom? At kun senga er på datterens rom. Dere kan kanskje sette en romdeler opp. En hylle eller noe, om storesøster synes det blir for teit. Er bare å si ting som det er til henne. Om hun vil bo 15 minutter unna vennene sine, og skolen og ha eget rom, eller å dele med minstemann for en periode å bli boende.

Ja, det var er godt forslag! Skal lufte det med mannen. Jeg har egentlig vært helt mot at de skal dele rom, dette henger vel med at jeg har vokst opp med at alle vi barna hadde hvert vårt rom. Men er jo ikke så uvanlig å dele akkurat. Vi tar en runde på det her hjemme. Først mannen og jeg, så får vi evt. høre med eldstejenta.

Hun vil nok gjerne flytte til et større sted. Hun er ikke så opptatt av ekstra skolevei, sier det hadde gått helt fint. Hun er nok preget av at 90% av barna her bor i nokså store eneboliger. De fleste har imidlertid ikke så veldig mye større rom enn henne, så hun er fornøyd sånn sett. Men hadde det vært opp til henne, hadde hun nok valgt å flytte så lenge den nye boligen var større. Virker som hun er veldig opptatt av dette. Hun er veldig gira på at vi skal på visning, og drømmer seg allerede bort i hva hun skal gjøre med sitt evt. nye rom. Vi har selvsagt sagt tydelig fra om at vi ikke har tatt noen avgjørelse ennå, og at det er godt mulig vi blir her vi er. Hun er fornøyd med det også altså. Men vi har aldri luftet dette med at hun skal dele rom med 1-åringen, da tror jeg hvert fall hun vil flytte! 😅

Skrevet

Dere kommer jo til å nå sparemålet deres fortere hvis dere blir boende. Dere kan fortsette å spare den ekstra tusenlappen i leie og strømutgiftene holdes nede. Dessuten vil dere sannsynligvis tjene på det på lang sikt ved å komme så tidlig som mulig inn i boligmarkedet.

Jeg ville sett på perioden som en investering i fremtiden. Og selvfølgelig kose dere så mye som mulig der dere bor og trives, fokusere på det positive.

Anonymkode: e1b27...dd5

• Liker 1
Skrevet

Husk at det er dyrt å flytte. Det koster mye i engangsutgifter også. Å flytte bare for å få litt større plass når dere har så kort tidshorisont er veldig korttenkt. 

Hvorfor må dere ha ettåringen ut av deres rom? Hun tåler fint å sove med dere til hun blir 3-4 år, og det tåler dere foreldre også. 

Det smarteste dere gjør i denne situasjonen er å spare mest mulig slik at dere får kjøpt raskest mulig. Ikke bruk penger på ting dere ikke må, som feks sovesofa. Å leie er usikkert, plutselig skjer det noe som gjør at dere MÅ flytte før dere hadde tenkt og uten at dere har mulighet til å være kresne på hvor dere flytter. 

Anonymkode: c6ccc...925

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...