Gå til innhold

Hvorfor motarbeider noen kvinner en positiv utvikling av barsel og svangerskapsomsorgen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amen!!!!!!

Anonymkode: fc6db...195

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg aner virkelig ikke. Det vitner om lite empati og manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon. Det er helt vilt, synes jeg. 

Anonymkode: 476f1...0c5

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fremfor å hjelpe hverandre opp og frem så holder vi hverandre nede. Ikke rart man forblir det svakere kjønn. 

Anonymkode: 946f5...11e

• Liker 15
Skrevet

Merker meg det samme. Det er jo nitrist. Og det verste er at om det hadde vært opp til menn, hadde de nok gitt oss alt vi ønsker, det er bitre damer som du beskriver som stikker kjepper i hjulene.

Samt "feminisme" på speed/testosteron, hvor idealkvinnen egentlig er en mann, og å snakke om fødsel og barsel egentlig ikke passer seg. Kvinner er jo ikke opptatt av sånt, må vite. En fødsel er ideelt som en tur på do, så rett på kontoret! 

Anonymkode: 746d3...c94

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har aldri truffet en enste kvinne som sammenligner barsel med SPA opphold eller ønsker å bygge ned barseltilbudet. Ikke konstruer en konflikt som ikke er der. OG ikke bland feminisme inn i dette!!!! 

• Liker 6
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt konkret hva du siker til - men det er også slik at et ensidig bilde av ting også kan være med å forsterke opplevelsen av problemer. Som gjør at noen som kanskje ikke ville følt det var så ille å føde aleine f.eks plutselig blir veldig oppmerksom på hvor ille man skal synes det er - som kan være med på å forsterke den negative opplevelsen. 

Alle kan være enig i at den samme opplevelsen kan føles ulikt for to forskjellige kvinner. Det betyr ikke at noen av dem har fasit på hvordan det er for alle å være i samme situasjon. 

Min fødsel og min svigerinnes fødsel var nesten helt identisk i de ytre rammene - men opplevelsene var to vidt forskjellige. Hun trengte psykologhjelp før sitt neste svangerskap, mens jeg var ferdig med opplevelsen to timer etter den var over. Om hennes historie er den eneste som blir fortalt - så skaper det et skeivt bilde av det hele. Og det kan være med på at andre opplever fødsel og barsel tyngre enn de ville gjort om de hadde fått et mer balansert bilde. Leiter man etter feil - så er de lette å finne!

Jeg leste en kronikk for noen år tilbake som het "hjelp, jeg skal føde på KK" eller noe slikt, om medias dekning av kvinneklinikken på haukeland. Den var ganske god. 

Anonymkode: ce071...66b

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår det virkelig ikke jeg heller! Som om fødsel/barsel er en situasjon man selv har satt seg i (som det jo er, men som samfunnet hadde bukket under av dersom ingen «ofret seg»), og at man derfor ikke skal kunne forvente et minimum av forsvarlig helsehjelp og oppfølging. Barselomsorgen er så nedprioritert i Norge at det er en skam.

«Jeg klarte meg fint til tross for underbemanning og store skader. Kvinnene som ikke er like heldige som meg, eller som våger å forvente/kreve mer enn hva jeg selv gjorde, er svake og bortskjemte individer». Skremmende holdning. 

Anonymkode: 7d411...739

• Liker 19
Skrevet (endret)
Tuba skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri truffet en enste kvinne som sammenligner barsel med SPA opphold eller ønsker å bygge ned barseltilbudet. Ikke konstruer en konflikt som ikke er der. OG ikke bland feminisme inn i dette!!!! 

Gå inn på tråden som ligger i dette underforumet, på 7 sider med slike utsagn som det du nekter for. Ei som skrev «tror hun barsel er all inclusive?»

Er ofte tråder om kravstore og ubrukelige gravide som ikke klarer å føde selv (uten mannen sin). Denne holdningen har kommet klart frem under pandemien.

Hvor leser du feminisme? Feminisme handler om like rettigheter for begge kjønn, ikke at kvinner skal støtte andre kvinner, og sist jeg sjekket kan ikke menn føde. 

Endret av Mnjah
  • Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min fødsel og min svigerinnes fødsel var nesten helt identisk i de ytre rammene - men opplevelsene var to vidt forskjellige. Hun trengte psykologhjelp før sitt neste svangerskap, mens jeg var ferdig med opplevelsen to timer etter den var over. Om hennes historie er den eneste som blir fortalt - så skaper det et skeivt bilde av det hele. Og det kan være med på at andre opplever fødsel og barsel tyngre enn de ville gjort om de hadde fått et mer balansert bilde. Leiter man etter feil - så er de lette å finne!

Dette er en ekstrem forenkling, all den tid dere ikke møtte samme helsepersonell under fødsel. Ergo er det overhodet ikke sammenlignbart å nevne de ytre faktorene som like, det går faktisk ikke. Dere kan ha hatt ulike rier, ulik smerteterskel, ulik respons på smertelindring, møtt ulike former for behandling osv. Hennes historie vil i så fall fortelle en historie om noe, og din historie om noe annet.

• Liker 12
Skrevet

Fordi de som ofte stiller opp i media er tafatte sytere hvis tafatthet overdøver det som egentlig burde være fokus. Samme som når «Randi på 60 år som bor i nedbetalt leilighet og har en grei lønn» klager på strømprisene. Eller «Uføre Ronny med røyken i hånda og kostbare tattiser» klager på at han ikke har råd til varm middag hver dag. 

Anonymkode: 5f787...c25

• Liker 3
Skrevet

Fordi for det meste har Norge noe av de beste tilbud innen barsel/føde men det ER noen kravstore som ødelegger for oss andre som vil bare ha en verdig fødsel og ansvarlig helsehjelp deretter.  

på toppen av kaken har du gutteklubben som styrer landet hvor penger til føden/sykepleier/jordmødre skrimpes til bar bein år etter år. Skal du klage er det DER feilet ligger.  Men ja, det er litt synd at sosialmedia har gitt en skeiv bilde i hva er normalt mens og etter du føder. 

Anonymkode: abc26...24f

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk første barnet mitt veldig tidlig og det er et hav av forskjell i hvordan barsel omsorgen er. Når jeg fikk førstemann var man på sykehuset 3 eller 4 dager. Vi fikk grøt inn på rommet 06. Hadde en dag med opplæring i stell av babyen. Badet babyen sammen med barnepleier. Ble vist hvordan man steller navlen,hvor man skulle pudre etc. De ga ammeveiledning. De sjekket underlivet for å se om det grodde riktig. De hentet barnet og sa at nå kan du rusle deg en tur og så hvile deg litt etterpå. Vi passer ungen! Så lå barnet på fellesstue med de andre. Men det var ikke rom for far å være tilstede hele tiden. Det var besøkstid for far og søsken på rommet. Skulle de bli lenger måtte man ut fra avdelingen. Hadde fellesrom med 3 andre. Nå er tanken at far skal være med hele tiden og være en større hjelp og liggetiden blir da kortere.

Anonymkode: 3518f...e93

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig enig i at dette er trist, TS! Kan det ha noe å gjøre med at ingen (i hvert fall svært få) egentlig har en lett fødsel. Noen klarer imidlertid å bite tennene sammen og presse seg til å fungere rask tid etter fødsel. Dette har imidlertid en pris og det vil derfor føles urettferdig om andre «bare legger seg ned og forventer hjelp» for så å få det. Det er litt sammenlignbart med sykdom. Vi har alle ulik grense for å være hjemme ved sykdom og det kan føles provoserende når andre blir hjemme der du presset deg på jobb for å stole opp. 
I tillegg kan det ødelegge en god fødselsopplevelse ved å ta innover seg at alt egentlig ikke var helt greit. Selv har jeg kjent på dette. Jeg var i utgangspunktet fornøyd, fikk bedre oppfølging enn mange andre på barsel fordi jeg var veldig syk. Allikevel fikk barselopprøret meg til å innse at det burde vært bedre. Jeg burde ikke føle meg skamfull fordi jeg ikke klarte reise meg fra sengen selv eller ønske hjelp i dusjen fordi jeg allerede hadde besvimt der. Og dette gjør at selve fødselsopplevelsen endrer seg litt i negativ retning. Da kan jo noens reaksjon være å kritisere istedenfor. 

Anonymkode: d4b04...a64

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje endre fokus litt hos de fødende også. De som skriver side på side med fødebrev, som blir knust når hvert minste ønske ikke kan ivaretas. Som flytter inn på barsel med to kofferter full i hårføner, glattejern, krølljern og klær til en to ukers ferie.

Selvfølgelig må tilbudet bli bedre, men enkelte trenger en virkelighetsorientering.

Anonymkode: bb5ab...381

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå vet jeg ikke helt konkret hva du siker til - men det er også slik at et ensidig bilde av ting også kan være med å forsterke opplevelsen av problemer. Som gjør at noen som kanskje ikke ville følt det var så ille å føde aleine f.eks plutselig blir veldig oppmerksom på hvor ille man skal synes det er - som kan være med på å forsterke den negative opplevelsen. 

Alle kan være enig i at den samme opplevelsen kan føles ulikt for to forskjellige kvinner. Det betyr ikke at noen av dem har fasit på hvordan det er for alle å være i samme situasjon. 

Jeg leste en kronikk for noen år tilbake som het "hjelp, jeg skal føde på KK" eller noe slikt, om medias dekning av kvinneklinikken på haukeland. Den var ganske god. 

Jeg kan delvis være enig med deg, men samtidig hadde jeg selv nesten motsatt opplevelse. Jeg tenkte ikke over at det var noe feil med rammene, men etter fødsel og barsel hadde jeg ikke en god følelse og innså i ettertid, når jeg leste kritikk av fødetilbudet, at mye ved min opplevelse ville vært bedre om de føde- og barselavdelingen hadde vært bedre bemannet. Dette ga meg en slags ro. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Veldig enig i at dette er trist, TS! Kan det ha noe å gjøre med at ingen (i hvert fall svært få) egentlig har en lett fødsel. Noen klarer imidlertid å bite tennene sammen og presse seg til å fungere rask tid etter fødsel. Dette har imidlertid en pris og det vil derfor føles urettferdig om andre «bare legger seg ned og forventer hjelp» for så å få det. Det er litt sammenlignbart med sykdom. Vi har alle ulik grense for å være hjemme ved sykdom og det kan føles provoserende når andre blir hjemme der du presset deg på jobb for å stole opp. 
I tillegg kan det ødelegge en god fødselsopplevelse ved å ta innover seg at alt egentlig ikke var helt greit. Selv har jeg kjent på dette. Jeg var i utgangspunktet fornøyd, fikk bedre oppfølging enn mange andre på barsel fordi jeg var veldig syk. Allikevel fikk barselopprøret meg til å innse at det burde vært bedre. Jeg burde ikke føle meg skamfull fordi jeg ikke klarte reise meg fra sengen selv eller ønske hjelp i dusjen fordi jeg allerede hadde besvimt der. Og dette gjør at selve fødselsopplevelsen endrer seg litt i negativ retning. Da kan jo noens reaksjon være å kritisere istedenfor. 

Anonymkode: d4b04...a64

jeg må bare si at jeg hadde faktisk en slik fødsel. Jeg sendte hjem mannen fordi han gjorde bedre nytte for seg hjemme. Hans viktigste oppgave under fødsel var å få meg til sykehuset. Uten korona(slik at jeg kunne reist hjem og kommet tilbake) og noen ting som måtte sjekkes hos barnet kunne jeg fint reist hjem etter en dag. Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å gå til barnehagen for å hente eldste. I tillegg hadde de tid til å passe babyen mens jeg dusja og vi sov om natta. 
Hadde jeg bare hatt slike fødsler hadde jeg kanskje ikke forstått hvor mye verre det kan være, selv om jeg hadde skjønt at jeg hadde en enkel fødsel. 

Anonymkode: 311d6...0ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kanskje endre fokus litt hos de fødende også. De som skriver side på side med fødebrev, som blir knust når hvert minste ønske ikke kan ivaretas. Som flytter inn på barsel med to kofferter full i hårføner, glattejern, krølljern og klær til en to ukers ferie.

Selvfølgelig må tilbudet bli bedre, men enkelte trenger en virkelighetsorientering.

Har du eksempel på at noen har blitt knust over at hvert minste ønske ikke kan ivaretas? Jeg har aldri, noen sinne, sett det, nemlig. 

Og hva er egentlig problemet ditt med at folk har med seg mye på barsel..? På hvilken måte er det til plage for noen? Så lenge det får plass i skapet, so what? 

Anonymkode: 91ace...f6f

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Mnjah skrev (4 timer siden):

Ser støtt og stadig tråder om «kravstore» gravide, «tror man barsel er et spaopphold», der man nedlatende beskriver hvordan man selv kunne danse seg ut av sykehuset med rift herfra til månen. Hva oppnår man ved å undervurdere andres opplevelse av barselomsorgen? Hvorfor skal kvinner som uttaler seg høyt om utfordringene med å føde alene/ikke få hjelp på barsel/dårlig fødselsopplevelse, rakkes ned på og få munnkurv?

Hvorfor vil ikke kvinner hjelpe andre kvinner? 

Barselomsorgen er helt essensiell for god tilknytning til barnet, for å få igang melkeproduksjon og unngå fødselsdepresjon. Men andre kvinner sitter og måler den subjektive barselopplevelsen i fysiske og objektive faktorer som rift, blodtap, etc., og mener man kun kan uttale seg om en negativ opplevelse om de objektive faktorene er alvorlige nok.

Dette er trist! Støtt hverandre, selv om din opplevelse av barsel var god eller annerledes, så betyr det ikke at det 1. ikke er noe feil med hele systemet 2. det er underbemanning på alle landets fødestuer 3. at du ikke kan bidra positivt i ordskiftet for å støtte opp under en bedret barselomsorg.

Slutt å stikke kjepper i hjulene for oss som kjemper for en endring! Var du fornøyd med fødselen din? Fint for deg. Det gir deg dermed ikke en rett til å kritisere andre som ikke var fornøyd med sin egen.

Utrolig godt skrevet!! Er vel i slike tilfekker en trygt kan si at kvinner ofte er kvinner verst. Veldig synd at det skal være slik. Barselomsorgen som er nå er en stor skam og bør kraftig forbedres

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

men det er jo viktig å få vite om de dårlige opplevelsene på lik linje med de gode.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

er lov å bli skuffa om de ikke engang gidder å lese brevet....

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...