AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Dere som har babyer rundt 3-6 måneder, har dere alle faste leggerutiner og leggetid? vi har bare styrt vårt eget løp, og her sovner baby i bæresele og sover deretter oppå oss eller ved siden av oss i stua frem til vi legger oss selv. Er det helt unormalt? føler alle andre legger baby på eget rom for deretter å gå ut og ha resten av kvelden «fri»? Men må dere ikke inn hundre ganger for å amme da? Eller sover babyen deres forutsigbart og tungt til et visst klokkeslett? her sover baby så lett at jeg hadde måttet løpe shutterfly mellom stua og soverom for hvis baby våkner litt til er hen helt våken igjen.. Anonymkode: 8ec3f...6df
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Enig med dere. Vi syntes heller ikke det var noen vits å begynne med noen rutiner før baby begynte å bli trøtt og klar for senga tidligere om kvelden. Det var rundt 6 mnd her. Og da har du helt rett i at han sov så lett at jeg måtte ligge sammen med han i senga i flere timer, for å amme når han våkna. Pappaen fikk kvelden fri da 😅 mellom 7-8 mnd et sted sov han tyngre da, og jeg kunne gå ut av rommet jeg også. Å amme i søvn på kvelden og ila natta sluttet babyen med av seg selv litt senere. Så leggerutinene kom på plass etter hvert her også, når barnet var klar for det 😊 Anonymkode: 76ad0...498 1
asterix Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Vi har aldri drevet med "rutiner" på våre. Når de var små var de sammen med oss på stua til vi la oss. Leggetida gikk seg til av seg selv etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 Vi starta med rutine ca 2 månaders alder, sidan han sleit litt med søvnen. Dagtid er fortsatt eit problem, men no blir han trøtt til klokka 19 på kvelden. Det er ikkje vi som bestemte det tidspunktet, han starta med klokka 22 og hoppa til 20, og no er i senga når han blir trøtt sånn mellom 19-19.30. Vi demper lyset når vi skifter til pysj, har litt rolige stemmer, ammer og synger en fast sang. Han er straks tre mnd, og no er eg overraska over kor glad han blir når vi legg han i senga og synger sangen, for da går han frå småsutring til stort glis, og legginga er ok. Han kan ligge i 20-30 minuttet for seg sjølv å pludre og kose seg før han sovner. Når han sovner, så sover han stort sett alltid til neste måltid, etter midnatt en gang. For oss har leggerutina endra ting skikkelig, så veldig glad vi gjorde det, men forstår at det kan vere ulike behov for andre. Anonymkode: 597bf...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som har babyer rundt 3-6 måneder, har dere alle faste leggerutiner og leggetid? vi har bare styrt vårt eget løp, og her sovner baby i bæresele og sover deretter oppå oss eller ved siden av oss i stua frem til vi legger oss selv. Er det helt unormalt? føler alle andre legger baby på eget rom for deretter å gå ut og ha resten av kvelden «fri»? Men må dere ikke inn hundre ganger for å amme da? Eller sover babyen deres forutsigbart og tungt til et visst klokkeslett? her sover baby så lett at jeg hadde måttet løpe shutterfly mellom stua og soverom for hvis baby våkner litt til er hen helt våken igjen.. Anonymkode: 8ec3f...6df Har en helt forutsigbar baby som sovner 18:30 hver kveld. Hun har regulert det selv, så da blir det automatisk rutiner sv det 🤷🏻♀️ Man må ikke inn 100 ganger for å amme nei? En 3-6 måneder gammel baby trenger mat kanskje hver tredje time, så hvorfor i alle dager skal man amme bare fordi det våkner? Her tror jeg du har misforstått noe. Anonymkode: a470d...10e 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som har babyer rundt 3-6 måneder, har dere alle faste leggerutiner og leggetid? vi har bare styrt vårt eget løp, og her sovner baby i bæresele og sover deretter oppå oss eller ved siden av oss i stua frem til vi legger oss selv. Er det helt unormalt? føler alle andre legger baby på eget rom for deretter å gå ut og ha resten av kvelden «fri»? Men må dere ikke inn hundre ganger for å amme da? Eller sover babyen deres forutsigbart og tungt til et visst klokkeslett? her sover baby så lett at jeg hadde måttet løpe shutterfly mellom stua og soverom for hvis baby våkner litt til er hen helt våken igjen.. Anonymkode: 8ec3f...6df Men har du prøvd å legge baby selv? Eller bare antar du at babyen sover lett om det sover på eget rom? Noen babyer sover tyngre om kvelden. Anonymkode: a470d...10e
Anjatapinjata Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 Hadde ikke noen rutiner før han nærmet seg året. Jeg snudde døgnet hans før jeg var ferdig med perm, men pappan snudde det tilbake første dag han hadde perm desverre. Mini her sovnet mellom 03-05 på natt fra han var nyfødt. Rutinene kom ikke skikkelig før barnehagestart.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 🤷🏻♀️ Man må ikke inn 100 ganger for å amme nei? En 3-6 måneder gammel baby trenger mat kanskje hver tredje time, så hvorfor i alle dager skal man amme bare fordi det våkner? Her tror jeg du har misforstått noe. Anonymkode: a470d...10e Haha DU må ikke inn og amme, og det er fint for deg! Andre babyer klarer fysisk ikke å roe seg ned og sovne uten hjelp, og da funker amming for mange. Å lære å sovne på egenhånd etter en oppvåkning er en ferdighet som må læres som alt annet. Noen lærer det tidlig, andre sent. For noen heldige få så er det nesten medfødt. Men frem til barnet har knekket den koden, så må noen hjelpe dem med å sovne. Anonymkode: 76ad0...498 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Babyer produserer ikke melatonin før de er rundt 3 mnd gamle, og før den tiden vil de da naturlig nok ha ganske uforutsigbart sovemønster. Det er helt normalt å la babyen være oppe til man legger seg selv i den tiden. La babyen styre det, og sove og våkne som den vil. Med førstemann begynte vi ikke med leggerutiner før vi så at han begynte å bli trøtt og ha et lengre sovestrekk tidligere på kvelden enn vi la oss. Da var han nesten 4 mnd. Da begynte vi vel å legge ham på rommet rundt kl 21. Tannpuss, pysj, lese bok, amme i søvn på soverommet. Så ble det tidligere og tidligere. Måtte ikke opp og amme ørten ganger, nei, for i den alderen har de fleste sluttet å spise så ofte. Men måtte av og til opp og trøste, ja. Minsten begynte omtrent samtidig, men han gikk rett på å legge seg kl 19 - det var rett og slett da han var søvnig for natten. Etter hvert slutt på å amme i søvn, og da har leggingen tatt lengre tid. Anonymkode: 70bd7...376 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Med første begynte vi å legge på rommet når hun var ca 4 mnd. La henne i 19 tiden, hun våknet da som regel i 23 tiden for amming, og sov igjen til ca 4, amming og sov til ca 8-9. Har en på 3 mnd nå, han sover på stua med oss foreløpig på kvelden, tenker å legge han også på rommet i 19 tiden om en mnd. Han sover fra 23-6 hver natt. Har nok vært heldig med å få barn som finner søvnen selv, så de kan fint ligge å pluddre litt for seg selv før de sovner. Anonymkode: 30d49...2d7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 Hadde han inne hos oss til han begynte å bli trøtt og sovne til mer faste tider av seg selv, sånn i 3-4 mnd-alder. Da begynte jeg å legge han inn i senga si for at han skulle få mer ro, siden han viste misnøye med å bli vekket av oss og/eller TVen.. Da kom leggerutinene mer av seg selv, siden jeg er mye alene og må samkjøre med 2-åringen sine leggerutiner. Anonymkode: 149d9...00f
Marisana Skrevet 22. februar 2022 #12 Skrevet 22. februar 2022 (endret) Vi hadde leggerutiner fra vi kom hjem fra sykehuset. Det betyr ikke at vi la babyen på et rom for seg selv og gikk ut igjen for å ta resten av kvelden fri. Vi tok kveldsstell med et bad og pysj til ca samme klokkeslett hver kveld (tror det ble rundt sju hver kveld), vi dempet lyset på stua, skrudde ned volumet på TV-en og bare hadde en veldig rolig stund sammen. Baby sovnet jo uansett akkurat når hun følte for det, ikke noe vi kunne presse henne til. Og når hun sovnet, så sov hun på stua frem til vi gikk og la oss. Disse rutinene var jo mest for vår del, vi trengte noen faste og gode rutiner fra starten av, og dette er i tillegg rutiner som baby uansett ikke tar noen skade av å ha. Eget rom og fast leggetid fra ca 6 måneder, for da sovnet hun uansett til samme tid hver kveld, og sov store deler av natten. Endret 22. februar 2022 av Marisana
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #13 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Haha DU må ikke inn og amme, og det er fint for deg! Andre babyer klarer fysisk ikke å roe seg ned og sovne uten hjelp, og da funker amming for mange. Å lære å sovne på egenhånd etter en oppvåkning er en ferdighet som må læres som alt annet. Noen lærer det tidlig, andre sent. For noen heldige få så er det nesten medfødt. Men frem til barnet har knekket den koden, så må noen hjelpe dem med å sovne. Anonymkode: 76ad0...498 Mate babyen for å roe det ned? Ærlig talt. Det finnes da mange andre måter å hjelpe babyen å roe ned på! Evt tåle å stå i grøten mens man støtter barnet. En baby på 3-6 måneder trenger ikke MAT. Anonymkode: a470d...10e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #14 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mate babyen for å roe det ned? Ærlig talt. Det finnes da mange andre måter å hjelpe babyen å roe ned på! Evt tåle å stå i grøten mens man støtter barnet. En baby på 3-6 måneder trenger ikke MAT. Anonymkode: a470d...10e Jo, noen babyer gjør faktisk det, tenk.. Babyer er like ulike som oss voksne. Noen liker få, store måltider, andre mange små. Babyer på 3-6 mnd kan helt fint være SULTEN ofte, om de spiser lite ved hvert måltid. Og da ha behov for mat også etter leggetid. Pupp er i tillegg ikke bare mat. Det er trøst, kos, og nærhet. Det er helt normalt at babyer på 3-6 mnd trenger pupp om natten. Så kan man stå der og bysse på en hyyyyylende baby, om man skal være prinsipprytter og gå etter hva en på Internett har sagt en baby skal trenge, i stedet for å lytte til sin egen baby, om man nå ønsker det.... Anonymkode: 70bd7...376 4 2
mereo Skrevet 22. februar 2022 #15 Skrevet 22. februar 2022 (endret) Flaskebaby, så amme 100 ganger må jeg ikke. Legger ungen på sitt eget rom som den har sovet på siden den var 8 uker. Må jeg inn og dytte inn smokk så gjør jeg det. Babyen styrer leggetiden. Men du kan nesten stille klokka etter når det er god natt. Og sover til kl 5 morgenen etter. Men ser ingen grunn til at babyen skal ligge i stua i 3-4 timer for så å flyttes når jeg selv går å legger meg. For vår del ville det bare skapt mer «rot». Gjør det som funker for deg sier jeg bare! Babyer er ulike Endret 22. februar 2022 av mereo 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #16 Skrevet 22. februar 2022 Har baby på 11 uker, vi legger oss 19.00 og har gjort det veldig lenge nå har funnet ut at han er klar for natten da. Rutinen er på med nattøy og inn på soverom hvor jeg ammer før vi legger oss. Holdt på med synging en stund men fant ut det ikke var behov for stimuli så sent. Kommer til å fortsette med denne rutinen når han skal over i egen seng snart. Anonymkode: 8417c...b37
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #17 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mate babyen for å roe det ned? Ærlig talt. Det finnes da mange andre måter å hjelpe babyen å roe ned på! Evt tåle å stå i grøten mens man støtter barnet. En baby på 3-6 måneder trenger ikke MAT. Anonymkode: a470d...10e Oj trodde ikke det var så mange som faktisk tenkte at puppen bare var en matstasjon... Puppen er også nærhet, kos, trøst og smertelindring. Akkurat det en liten baby kan trenge for å sovne trygt og godt. Også er det jo fint at du vet fasiten for når alle ulike barn trenger mat. Anonymkode: 76ad0...498 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #18 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mate babyen for å roe det ned? Ærlig talt. Det finnes da mange andre måter å hjelpe babyen å roe ned på! Evt tåle å stå i grøten mens man støtter barnet. En baby på 3-6 måneder trenger ikke MAT. Anonymkode: a470d...10e Konge! Da kommer du hit og legger mini heretter da? Vi bor på Ski, men kan hente deg på Gardermoen om du må fly! 🙌🙌🙌🙌🙌 Anonymkode: 33634...816 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #19 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere som har babyer rundt 3-6 måneder, har dere alle faste leggerutiner og leggetid? vi har bare styrt vårt eget løp, og her sovner baby i bæresele og sover deretter oppå oss eller ved siden av oss i stua frem til vi legger oss selv. Er det helt unormalt? føler alle andre legger baby på eget rom for deretter å gå ut og ha resten av kvelden «fri»? Men må dere ikke inn hundre ganger for å amme da? Eller sover babyen deres forutsigbart og tungt til et visst klokkeslett? her sover baby så lett at jeg hadde måttet løpe shutterfly mellom stua og soverom for hvis baby våkner litt til er hen helt våken igjen.. Anonymkode: 8ec3f...6df Ja, har hatt det på alle tre barna fra de var ca 3 mnd. Har innsett viktigheten av å innføre gode leggerutiner på et tidlig og ikke minst riktig tidspunkt. Dette er for å gjøre ting lettere når de blir større. Måtte ikke inn å amme i tide og utide. Barna spiste med et intervall på 3-4 timer. Gav smokk dersom de var urolige utenom måltid. Jo eldre de blir, jo mer setter man pris på den fritiden man har på kvelden etter at barna er lagt. Den er viktig for parforholdet og for å hente seg inn. Jeg vet at ikke alle gjør det på denne måten. Men mange angrer på at de ikke innførte gode rutiner på et tidligere tidspunkt. Anonymkode: bd04b...973
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #20 Skrevet 22. februar 2022 Jeg hadde enkel baby med legging første gang, men gjorde også mer for å få gode rutiner. Første ble lagt fra 3 mnd alder rundt kl. 19 og lærte å sovne selv, ble ammet ca. 23 og kl. 4. med andre så ble det litt mer «rot», hun var mer avhengig av pupp for å sovne og jeg hadde ikke samme overskuddet til å gå ut og inn av rommet og lære henne å sovne selv. Så da gjorde vi det mer gradvis, først måtte hun vennes til å ligge litt i egen seng, med pupp, etter noen uker uten pupp, med vugging, nå er vi kommet dit at hun forbinder senga med søvn og hun kan legges og sovne selv noen ganger. Hun er 7 mnd og det har tatt to måneder. Mye jobb, men det funket ikke lenger å ligge med henne hele kvelden med puppen ute.. Babyer er forskjellige og man gjør det som fungerer der og da, ikke alle er like enkle å venne til å sove selv. Så med nr. 2 måtte vi bare ta det gradvis, prøvde litt da hun var 4 mnd, men ble bare hyling og hun våknet hvert 10. minutt. Så da ventet vi en måned og prøvde igjen. Leste at man kan prøve å gjøre litt mindre og mindre av det man ønsker å endre, hvis man ikke vil amme i søvn så kan man ta det gradvis. Orker ikke styre så mye på natta så da ender hun ofte i senga sammen med meg, regner med det også går seg til. Enn så lenge så er det koselig på sin egen måte ☺️ Plutselig er hun over året og sover hele natta. Anonymkode: 53c6f...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå