Gå til innhold

Reise til Russland med barn i sommeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei :) Vi har lenge siden planlagt at vi skal være i Russland i hele sommeren, for å lære barna morsmål og kulturen. 
Men blir mer og mer bekymret for denne krisen som er nå mellom Ukraina og Russland. 
Burde vi droppe reisen? Hva hadde dere gjort. Vi er både norske og russiske statsborgere. 

Anonymkode: ec160...c5d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke støttet Putin med et rødt øre. 

Anonymkode: 5d4e1...d14

• Liker 31
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde kanskje avventet, I alle fall med barn i bildet.

Jeg dro til (og bodde) i Russland under frigjøringen av Krim og det gikk problemfritt. 

Anonymkode: 841e7...e20

• Liker 3
Skrevet

Hvor i Russland skal dere? Russland er jo et enormt land. 

Ingen hadde stusset på å dra til Florida selv om det var uvær i Alaska liksom...

Anonymkode: 3f52c...c81

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor i Russland skal dere? Russland er jo et enormt land. 

Ingen hadde stusset på å dra til Florida selv om det var uvær i Alaska liksom...

Anonymkode: 3f52c...c81

Nei men det er umulig å sammenligne USA og Russland 

• Liker 8
Skrevet
TLR skrev (2 timer siden):

Nei men det er umulig å sammenligne USA og Russland 

Hvorfor det? Russland er generelt sett ett mye tryggere land enn USA å reise til. Det er bare å se på kriminalitetsstatistikken i begge to land.

Jeg kan ikke se noe grunn til å avvente reisen så lenge destinasjonen ikke er i nærheten av krisesonet. Russland er jo helt enorm.

Anonymkode: 2ef8c...d6d

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor det? Russland er generelt sett ett mye tryggere land enn USA å reise til. Det er bare å se på kriminalitetsstatistikken i begge to land.

Jeg kan ikke se noe grunn til å avvente reisen så lenge destinasjonen ikke er i nærheten av krisesonet. Russland er jo helt enorm.

Anonymkode: 2ef8c...d6d

Er enig i at Russland er stort men hvis man må mellom lande Moskva så tror jeg ikke det er så lett nå. Går det direkte fly så er det kanskje lettere. i

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Heihei :) Vi har lenge siden planlagt at vi skal være i Russland i hele sommeren, for å lære barna morsmål og kulturen. 
Men blir mer og mer bekymret for denne krisen som er nå mellom Ukraina og Russland. 
Burde vi droppe reisen? Hva hadde dere gjort. Vi er både norske og russiske statsborgere. 

Hallo ❤️ så hyggelig! Barna har veldig godt av det, vi vurderer å ta med ungene på en lengre tur til Pakistan. Jeg er selv norsk, men kan ikke mannen min sitt språk, så veldig kjekt om barna kan språket og kulturen 😊 

Russland er jo et digert land, nå vet ikke jeg hvordan situasjonen er der, men mest sannsynlig går det jo bra om man holder seg på et trygt sted😊❤️

Anonymkode: 1456e...8e2

• Liker 3
Skrevet

Bare ikke reis helt til grenseområdene med øst-Ukraina, så går det nok helt fint. 

Anonymkode: 43a53...468

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare ikke reis helt til grenseområdene med øst-Ukraina, så går det nok helt fint. 

Går sikkert fint selv om dere gjør det også, egentlig.

Største fare dere vil bli utsatt for er i trafikken.

Skrevet

Dere burde dra, det er jo der dere kommer fra, glem politikken.

Skrevet

Bare reis, men ikke til Svartehavet og Krim. Vi skal også til Russland med barna,Moskva og St.Piet i år, men drar ikke sørover. 

Anonymkode: 12f69...5e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

så lenge du her derfra, synes jeg det er helt greit. Putin truer nok bare, tror ikke det blir krig

Anonymkode: 1e9bb...a77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kommer an på hvor i Russland dere planlegger å oppholde dere. 

Anonymkode: a7c7d...32a

• Liker 1
Skrevet

jeg har russiske venner som har bodd i Norge mange år. De har noe familie i Russland. Skulle jeg reagert på at de velger å besøke hjemlandet sitt/familien sin, pga Putin og hans regime i disse dager? 

De reiser da ikke til Russland for å vise sin støtte. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig.  Selv holder jeg meg unna land som er i væpnet konflikt og krig.  Det handler om sikkerhet for min del. 

Hvis du har tillit til regime så er det bare å dra. Med tanke på hvor anspent det er kan det bli sånn at du ikke kommer inn igjen i Norge. Ikke fordi Norge stenger grensen, men fordi Russland er en stormakt og vi et av de NATO landene det er lettest å true. Skulle de ønske å holde dere igjen, har vi ingenting å stille opp med.

Jeg vil også anta at det setter deg i søkelys her i landet. Med tanke på den anspente situasjonen. 

Anonymkode: 69b93...792

• Liker 4
Skrevet

Ville tenkt meg godt om, så du ikke drar hjem alene i fall Putin mener dine barn og mann må reddes av Russland. 

Anonymkode: 4110c...b83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Siden dere snakker språket så er dere mere trygge enn de som ikke kjenner kulturen og språket. Dere kjenner til reglene der og systemet enn en som aldri har vært der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Forhold dere til offisielle reiseråd fra norske myndigheter. Du finner det på regjeringen sine sider.

Alt kommer an på hvordan konflikten ser ut til sommeren og hvor i Russland dere skal reise.

Jeg hadde aldri gjort det mtp sikkerheten til barna. Har vært i Russland for noen år siden og det var ikke helt min type reisemål uansett.

Anonymkode: 10a4e...34d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde tatt noen endelig avgjørelse nå, men ventet til nærmere sommeren. Var jeg nødt til å kjøpe dyre billetter og slikt nå ville jeg utsatt til neste sommer. Det kommer an på om det blir krig eller ikke. Om alt roer seg og det ikke blir mer dramatikk de neste månedene så tenker jeg det er trygt å dra, men blir det regelrett krig tror jeg det er lurt å utsette! Jeg ville ikke risikert å bli strandet i Russland uten mulighet til å returnere til noe NATO land. UD gir reiseråd til nordmenn fortløpende, kan du prøve å kontakte dem og høre hva de tror? 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...