AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Det virker som beste venninne ofte sliter litt mer økonomien. Ikke ordentlig, men hun snakker om at det er vanskelig å få ting til å gå opp. Selv en liten ferie må de spare kjempelenge for å ha råd til. Jeg pleier bare å nikke og si jeg forstår det. Mannen hennes klager litt på lønna si. Tingen er at hun og mannen hennes tjener mye mer enn meg og mannen min. I mine øyne har de bare et vilt forbruk som stopper dem fra å nå drømmene sine. Jeg har aldri sagt noe om dette. Men jeg unner dem virkelig den økonomiske friheten de hadde hatt muligheten til, om de bare innså det selv. De har veldig lyst til å gå ned i stilling og også å kunne kjøpe en større bolig for eksempel. Jeg har så lyst til å vise henne at det ikke er urealistiske drømmer. Jeg snakker noen ganger om livet mitt. Noen ganger kommer det da inn på økonomi, at vi har et halvt år fri for reise eller lignende. Det virker som hun tenker at det hadde de aaaldri hatt råd til. Og jeg sier vi greier oss bra. Jeg sier vi sparer mye. Men jeg vet ikke om hun forstår at vi tjener såpass mye dårligere enn dem, men likevel har råd til så mye mer. Anonymkode: b3f09...a8f 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Økonomi er som slanking. Folk vet jo hvordan man sparer penger, men ikke alle har selvdisiplinen/viljen til å gjøre prioriteringene. Anonymkode: 05a9b...3a5 17
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Økonomi er som slanking. Folk vet jo hvordan man sparer penger, men ikke alle har selvdisiplinen/viljen til å gjøre prioriteringene. Anonymkode: 05a9b...3a5 Akkurat dette det handler om. ☝️ Anonymkode: 91e7d...89b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 Dere har nok rett. Jeg er spesielt redd for at hun vil nå pensjonsalder og angre seg. Men jeg vil virkelig ikke være hun som er på sin høye hest. Godt bilde med at det ligner på slanking. Jeg har ikke lyst på noen slankeråd fra en tynn venninne, huff! Jeg grøsser av tanken! Anonymkode: b3f09...a8f 3
uglejenta Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 Hva med å foreslå at de kan søke rådgivning i banken? Så er det en nøytral part som tar «den harde praten» 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dere har nok rett. Jeg er spesielt redd for at hun vil nå pensjonsalder og angre seg. Men jeg vil virkelig ikke være hun som er på sin høye hest. Godt bilde med at det ligner på slanking. Jeg har ikke lyst på noen slankeråd fra en tynn venninne, huff! Jeg grøsser av tanken! Anonymkode: b3f09...a8f Har også et vennepar som er slik. Kunne aldri finne på å belære dem om økonomi. Ønsker hun råd fra deg, så skal hun nok be om det. Fokuser på deg selv Anonymkode: 91e7d...89b 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Dere har nok rett. Jeg er spesielt redd for at hun vil nå pensjonsalder og angre seg. Men jeg vil virkelig ikke være hun som er på sin høye hest. Godt bilde med at det ligner på slanking. Jeg har ikke lyst på noen slankeråd fra en tynn venninne, huff! Jeg grøsser av tanken! Anonymkode: b3f09...a8f Kan også hende du ikke når pensjonsalder og angrer deg. Jeg kjenner faktisk til noen som sparte til tidlig pensjon som døde før h*n kom så langt. Angret h*n også. Anonymkode: 22f25...fa0
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 Neste gang hun sier noe kan du jo bare spørre om hun har lyst å spare/snakke om sparing eller ikke? Eller si noe ala "ja jeg prøver å gjøre x y z når jeg skal spare litt ekstra", så står jo hun fritt til å fortsette samtalen i den retningen hun vil. Av og til vil man bare lufte/klage litt, av og til vil man ha help. Er bare å spørre! Anonymkode: c6082...e18 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Hvis hun nevner det igjen så kan du jo spørre henne. Si at du føler at du er rimelig god på å være økonomisk, og hvis hun ønsker råd så kan du jo se om dere kan sette opp et budsjett, eller noe. Anonymkode: 448e3...ab1 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Ikke kom mer råd med mindre folk ber om det, pleier å være en grei regel. Evt. spør om hun trenger råd først.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 Ikke gi råd til noen som ikke har spurt om det. Det vil ikke bli tatt godt i mot! Anonymkode: b43a2...541
Eneri Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Kan du ikke bare kjøpe ei av de økonomibøkene som florerer for tiden? Si du husker hun har snakket om ønsket om å jobbe mindre, og at du fant ei bok som kanskje kunne være noe for henne. Noen av bøkene har som fokus at økonomistyringen /bevisstheten rundt penger skal gi rom for mer fritid. Så får du gitt henne råd på en litt indirekte måte uten risikere å virke som en slitsomt kritisk/belærende venninne.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 Jeg tenker selvsagt mitt om folk jeg vet tjener godt, men som alltid har dårlig råd. Enkelte venner seg til et høyt forbruk, men de ser det ikke selv. Likevel tenker jeg at det er utidig å blande seg inn i privatlivet til folk på den måten. Snakker de om det på et vis som gjør det naturlig å si noe, er det en annen sak, men jeg bringer det ikke på bane selv. De er voksne folk, jeg er ikke noen perfekt person selv, bruker sikkert også litt for mye noen ganger, men jeg har alltid kontroll på min egen økonomi. Anonymkode: d9fc4...8cf
lillevill Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 23.39): Dere har nok rett. Jeg er spesielt redd for at hun vil nå pensjonsalder og angre seg. Men jeg vil virkelig ikke være hun som er på sin høye hest. Godt bilde med at det ligner på slanking. Jeg har ikke lyst på noen slankeråd fra en tynn venninne, huff! Jeg grøsser av tanken! Anonymkode: b3f09...a8f Ja og få råd, det er det aller verste i livet. Det er så ille. Grøss og gru. 🤪🏳
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå