Nesly Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Jeg ønsker først og fremst svar fra kristne her, eller andre som har en nær relasjon til kristen tro. Det jeg lurer på er: det virker som det er blitt mer stuerent at kristne gifte går fra hverandre. Hva er grunnen til at ektepar med kristen tro velger skilsmisse? Dette lurer jeg på i dag, mandag. Noen som kjenner noen eksempler på grunner for dette?
Gjest Acer Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Nermere dei min gud sa kjerringa, og flyttet senga til loftsetasjen. Deilig er jorden sa kallen å flyttet senga tilbake.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 Samme grunn som de fleste andre tror jeg, de har det ikke bra sammen. Det er ikke bra å la det gå så langt at det ikke kan reddes, men mennesker klarer ikke å leve perfekt, og dette er også noe man kan be om tilgivelse for. Kristne sier og gjør også stygge ting, og folk som har gjort stygge ting kan bli kristne. Gud feirer alle som kommer til ham uansett hvor fælt livet har vært. Anonymkode: c834f...156 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 Fordi de (jeg) gifter seg for tidlig, altså for unge. En overdreven tro på ekteskapet og Guds vernende/hjelpende hånd når ting blir vanskelig. Så vokser man fra hverandre, når man blir voksne og møter livet. Anonymkode: eb625...46e 9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 Er vel samme som for mange andre, kona går når mannen ikke vil bidra med husarbeid/ barn eller han ikke vil snakke med henne. Anonymkode: 9e144...d54 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 Mange som gifter seg alt for tidlig og hopper bare i det. I tillegg til at man kanskje ikke får testet seg som samboere FØR man gifter seg... Anonymkode: 36837...de0 7
Polyester Skrevet 22. februar 2022 #7 Skrevet 22. februar 2022 Fordi de gifter seg uten å ha kjent hverandre særlig lenge og uten å ha prøvd ut å bo sammen, tenker jeg. Også har konservative religiøse oftere vaginismus 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er vel samme som for mange andre, kona går når mannen ikke vil bidra med husarbeid/ barn eller han ikke vil snakke med henne. Anonymkode: 9e144...d54 Dette. Dersom en mann forlater sin kone er det mannens skyld. Dersom en kvinne forlater mannen sin er det mannens skyld. Det kan nok være tusen grunner til at par velger å gå fra hverandre, men mannen er alltid årsaken. Dette er universelt og har egentlig ingenting med religionstilhørighet å gjøre. Anonymkode: 1a9e3...4fb
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #9 Skrevet 22. februar 2022 Hadde blitt litt trangt i senga da mannen min fant seg ei ny ei.... Nå går jeg ikke i kirken. Men jeg tør å påstå at jeg er mer kristen enn halvparten av de som sitter der hver søndag. Poenget mitt var at det er ikke alltid vi som tar valget. Jeg hadde det ikke bra i ekteskapet. Jeg prøvde uansett å stå ved mitt løfte. Eksmannen min var ikke enig. Anonymkode: c281d...f85 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Skrevet 22. februar 2022 Samme grunner som alle andre. Anonymkode: cc4be...c73 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #11 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi de (jeg) gifter seg for tidlig, altså for unge. En overdreven tro på ekteskapet og Guds vernende/hjelpende hånd når ting blir vanskelig. Så vokser man fra hverandre, når man blir voksne og møter livet. Anonymkode: eb625...46e Det tror jeg du har rett i. Man har mye utvikling igjen dersom man gifter seg som 19-20-åring og noen ganger vokser man ikke "sammen". Det med overdreven tro på ekteskapet er også et viktig aspekt. Det jeg har observert er at det kan virke som om kristne (menn spesielt?) ikke tenker at skilsmisse er et alternativ, det er liksom ikke på bordet. Og i så fall har deres manglende innsats når det kommer til å jobbe med forholdet ikke så store konsekvenser. "Kristne skiller seg ikke, så det verste som skjer er at vi har en dårlig periode, jeg har god tid til å rette opp i dette senere!" De kristne parene jeg har observert som skiller seg har gjort det når barna er blitt store og kona ikke orker mer. Det samme skjer nok i andre grupper også, men påfallende likt forløp hos de jeg tenker på i alle fall. Anonymkode: 3f305...b35 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #12 Skrevet 22. februar 2022 Mange troende gifter seg tidlig og de ønsker sex, og så oppdaget de etter en stund at det ikke var slik de trodde. Det er greit å prøvekjøre bilen først, men det kan ikke de fleste kristne gjøre. Anonymkode: 45bce...04a 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #13 Skrevet 22. februar 2022 Mange kristne som er samboere og i dag. Her var det mange antikke fordommer mot kristne 😛 grunnene er like mange blant de kristne som andre. Enkelte kristne miljøer er det mindre vanlig enn i andre. Jeg er i et av dem, men de har ikke noe problem med valget mitt om å gå. Full støtte. Anonymkode: c4c39...922 5
Aever Skrevet 22. februar 2022 #14 Skrevet 22. februar 2022 (endret) Kanskje burde kirka revurdere ekteskapsløftet. Man gir et høytidelig løfte, ikke bare til sin nærmeste men også til universets dømmende skaper. Hvor heldig er det når det livet etter hvert slår døra i ansiktet på deg. Skal man da måtte leve med å ha brutt et løfte til den hellige ånd liksom? Å tviholde på et surnet ekteskap har lite for seg. Også av hensyn til barn som ikke har godt av å leve i skuddlinjen mellom ulykkelige foreldre. Endret 22. februar 2022 av Aever
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #15 Skrevet 22. februar 2022 De to kristne parene jeg kjenner som har skilt seg, har begge mennene vært utro. Den ene kona valgte å forlate ham da dette kom på bordet (og han ikke var villig til å jobbe med saken). Det andre paret forlot mannen kona til fordel med den han var utro med. Anonymkode: 90d87...121 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #16 Skrevet 22. februar 2022 Han var utro mot kona, når hun var gravid. Nesly skrev (14 timer siden): Jeg ønsker først og fremst svar fra kristne her, eller andre som har en nær relasjon til kristen tro. Det jeg lurer på er: det virker som det er blitt mer stuerent at kristne gifte går fra hverandre. Hva er grunnen til at ektepar med kristen tro velger skilsmisse? Dette lurer jeg på i dag, mandag. Noen som kjenner noen eksempler på grunner for dette? Vel, når han var utro mens hun var gravid, og i småbarns perioden, var det nok fordi han ikke fikk utløp for seksuell frustrasjon? Anonymkode: 547c8...833
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #17 Skrevet 22. februar 2022 Jeg har vokst opp i et bygdemiljø preget av bedehus og kristendom. Skilsmisse var svært uvanlig i min oppvekst på 90-tallet. De få tilfellene skyldes utroskap over tid, vold eller alvorlig alkoholisme. Det har blitt litt vanligere nå, men fortsatt færre som skiller seg enn i andre miljø. Anonymkode: 8671b...4bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #18 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mange kristne som er samboere og i dag. Her var det mange antikke fordommer mot kristne 😛 grunnene er like mange blant de kristne som andre. Enkelte kristne miljøer er det mindre vanlig enn i andre. Jeg er i et av dem, men de har ikke noe problem med valget mitt om å gå. Full støtte. Anonymkode: c4c39...922 Antikke fordommer? Hvorfor sier du det? Anonymkode: 3f305...b35
Nesly Skrevet 22. februar 2022 Forfatter #19 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Antikke fordommer? Hvorfor sier du det? Anonymkode: 3f305...b35 Enig! Jeg syns ikke det var mange antikke fordommer her inne🤔🤔 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #20 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Antikke fordommer? Hvorfor sier du det? Anonymkode: 3f305...b35 Fordi det er tydelig at folk har holdningen om at alle kristne giftet seg veldig tidlig, aldri har sex før ekteskapet og aldri skiller seg. Og gjør man noe av det, så skiller man seg veldig ut. Anonymkode: c4c39...922 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå