Gå til innhold

Forskuddskatt person?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i februar mottatt forskuddsskatt person  for 12.500kr med en rentesats på 6. Har aldri hatt dette før og skjønner ingenting.  

Jeg har drevet med ENK i flere år, og i fjord 2021 har jeg gått med pluss. Men regnskapet er jo ikke levert enda og næringsoppgaven osv er ikke før mai i år. Så jeg tror ikke det er derfor? Har aldri hatt forskudsstrekk på ENK, leverer næringsoppgaven i mai og får restskatt i oktober. Har regnskapsfører som ordner.

Hvis det er skatt for privatperson, er det da rart at jeg får forskuddskatt? Trodde det var kun for bedrifter?  Hvis det er for privatperson, hvordan vet de hva jeg skal betale i skatt, siden de setter det beløpet? For jeg jobber ikke likt hver mnd. Ikke har jeg vært inne og endret noe på skattekortet for i år heller.

Jeg fant denne infoen på skatteetaten sin side, men skjønner ikke helt hva de mener. Kan noen forklare det enkelt? Ps, leier ut hybel nede men er ikke skattepliktig da den er mye mindre enn arealet jeg bor på i etasjen oppe.

Forskuddsskatt for privatpersoner

Har du skattepliktig inntekt eller formue du ikke blir trukket skatt av, skal du som regel betale forskuddsskatt. Det kan gjelde privatpersoner som har høy formue eller inntekter som det ikke trekkes skatt fra, for eksempel høye utleieinntekter eller gevinst på aksjer du har solgt.

Anonymkode: 6a282...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting jeg lurer på ang dette: hva hvis den virkelig er for privatperson og ikke bedrift? Vil det si at jeg skal betale 12.500kr hver mnd (får faktura månedlig), i tillegg til å betale vanlig skatt av lønna jeg får hver mnd fra arbeidsplassen? Altså jeg jobber kun 3mnd med ENK i året og resten på en vanlig arbeidsplass. Lønna har jeg ca 40k i mnd og betaler ca 12k i mnd, men varierer veldig. Noen mnd mer og noen mnd mindre. Virker som veldig mye å betale for en lønn på 40k. Med en skatt på 12,5k + 12k ??

Jeg ser at på avsnittet jeg limte inn så snakkes det om inntekt. Er lønn regnet som inntekt, eller er det kun næringsinntekt og leieinntekt som telles som inntekt??

Mvh TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen skatteekspert, men du og ditt EPF(enkeltpersonforetak) er en juridisk enhet, og alt overskudd i din bedrift skal skattes av, uavhengig av om du tar ut penger(lønn) eller ikke.

Forskuddsskatten der trodde jeg var kvartalsvis. Du får nok bedre svar her etter hvert😊

Anonymkode: 197f4...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er ingen skatteekspert, men du og ditt EPF(enkeltpersonforetak) er en juridisk enhet, og alt overskudd i din bedrift skal skattes av, uavhengig av om du tar ut penger(lønn) eller ikke.

Forskuddsskatten der trodde jeg var kvartalsvis. Du får nok bedre svar her etter hvert😊

Det er det som er rart. Som sagt har jeg alltid betalt skatt etterskuddsvis. Altså regnskapsfører leverer næringsoppgaven og alt i mai. Så får jeg restskatt i oktober og betales da. Mens jeg hele veien har hatt lønn fra arbeidsplassen min og skatter av denne hver måned. Så hvorfor slik nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten skriver ut forskuddsskatt til deg personlig. EPF betaler ikke skatt, det gjør innehaveren. De vet ikke hva du skal betale i skatt, de gjetter. Det står i kravet om skatten gjelder 2021 (forskudd på skatteoppgjør) eller 2022 (forskuddsskatt). Det står også i kravet hvordan du kan justere dette til 0.

Jeg har også et EPF og får stadig krav om forskuddsskatt. Det er bare å justere grunnlaget på skatteetatens sider (samme som ditt skattekort) slik at man ikke betaler noe før endelig skatteoppgjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått fordi du gikk i pluss i fjor. Det forfaller 4 ganger i året. Tanken er at du sikkert heller vil betale på forskudd enn restskatt.

For å endre finner du endre forskuddsskatt på skatteetatens sider. Sett 0 på forventet inntekt. Og så fører du opp på selvangivelse/får restskatt 

Enk er en selskspsform der du er personlig ansvarlig 

Anonymkode: 308f8...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har fått fordi du gikk i pluss i fjor. Det forfaller 4 ganger i året. Tanken er at du sikkert heller vil betale på forskudd enn restskatt.

For å endre finner du endre forskuddsskatt på skatteetatens sider. Sett 0 på forventet inntekt. Og så fører du opp på selvangivelse/får restskatt 

Enk er en selskspsform der du er personlig ansvarlig 

Anonymkode: 308f8...534

Kan jeg gjøre dette med mitt AS, nå?

Satte 0 i inntekt i 2021, og tok hverken lønn eller utbytte. Men fikk krav som jeg nylig betalte. Litt usikker på hva slags grunnlag jeg blir skattet på i år. Har de sett på regnskapen at det er mulighet å ta ut litt? er bare en liten sum, og pga likviditet vil jeg ikke ta ut(trenger heller ikke de pengene). Ble litt paff av 11000kr i skatt med frist 15.02. Og veldig usikker🙈🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...