Gå til innhold

Dere i Oslo med enebolig..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke spesielt fine hus i Oslo heller. Små tomter og gamle hus. Andelen fine hus er mye større andre steder i landet.

Anonymkode: 3c1dc...e51

Vi vil heller ha lite og stygt hus i Oslo enn større hus andre steder i landet. Vi ler litt når dere snakker om alle de store og fine husene som finnes hos dere. Nytt, stort funkis-hus i feks Ålesund er det mest harry som finnes.

Anonymkode: 4f747...80e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor på Nordstrand? Snakker vi dumpa? Altså Frostveien osv ? For 8 millioner for en enebolig var lite. Eller den er kanskje veldig liten? 

Anonymkode: 3fc1c...933

Enig, stusset også på den prisen. Enebolig og Nordstrand til 8 mill høres rart ut. Dessverre, sånn er det blitt - standard eneboliger der går jo for 13 mill +/-

Anonymkode: 55715...a2d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig å flytte til Oslo, men man må drastisk ned i boligstandard. 

Selv flyttet jeg fra Oslo pga boligprisene.  Ville heller bo i enebolig i en mindre by enn 3-roms leilighet i Oslo. Kunne eventuelt bosatt meg litt utenfor Oslo og pendlet, men i byen jeg bor nå så har jeg kort vei til jobben, enebolig og samme lønn som i Oslo. 

Anonymkode: 37918...ca3

Nja, hvis man er en klassisk familie med 2 barn og alt du har å kjøpe for er 2,5 milioner, så er det jo nesten ikke snakk om «ned standard», men uverdige boforhold. 

Anonymkode: 87fcb...4ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nja, nå er jeg født på slutten av 80 tallet og generasjonen over oss som eier bolig i Oslo har stort sett lite problemer med å hjelpe oss «innpå» om de selv eier bolig i Oslo. De har jo virkelig fått kjenne på den formidable prisøkningen. Jeg tror ikke det vil være spesielt krevende for min generasjon å hjelpe våre barn «innpå» heller (så fremt man eier). Det store skillet er mellom de som eier og de som ikke eier. 

Jeg vet ikke hvorfor du mener det står i strid med det jeg skrev. 

Selvfølgelig om man eier, og det er jo akkurat det jeg skriver, at da er det i praksis er ganske likt for oslofolk å hjelpe sine barn innpå boligmarkedet som det er for oss i andre byer. Kanskje de da må hjelpe med dobbelt så mye kapital, eller mer, men de har også opparbeidet seg dobbel så mye kapital, eller mer når den tiden kommer.

Folk som ikke selv har klart å komme seg inn på boligmarkedet har naturligvis ikke samme mulighet til å hjelpe sine barn/barnebarn inn på det som dem som har vært med på verdistigningen i bolig. Med mindre de vinner i lotto eller mottar en stor arv. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i rekkehus i bydel Østensjø til 10millioner, skjønner ikke helt at noen kan ha enebolig på Nordstrand til 8 mill? Hvor da? Det må jo være helt oppi motorveien, bak en fjellknaus nedenfor trikken og overfor toget i en rundkjøring?? 😅

Vet du ikke spør meg TS, men vi bor i bolig til 10mill fordi vi har arvet og senere prioritert bolig ved å kjøpe oss oppover. Har noen millioner på bok som vi bruker ved neste boligkjøp.

Anonymkode: 78234...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil heller ha lite og stygt hus i Oslo enn større hus andre steder i landet. Vi ler litt når dere snakker om alle de store og fine husene som finnes hos dere. Nytt, stort funkis-hus i feks Ålesund er det mest harry som finnes.

Hvorfor er funkishus utenfor Oslo harry? Folk liker ulike ting, betyr ikke at Oslo er bedre enn Ålesund eller hvilket som helst annet tettsted :) så at "dere ler litt" må jeg si er merkelig. Du får bare le, men jeg betaler ned boliglånet mitt kjapt og har stor økonomisk frihet ved å ikke ha ekstremt stort lån her jeg bor på Sørlandet. 

Anonymkode: 64d58...181

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personen skrev "ved nordstrand" ikke "på nordstrand" så må jo være bjørndal eller noe da om det er et hus verdt 8 mill bare.

Anonymkode: 6bfbc...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personen skrev "ved nordstrand" ikke "på nordstrand" så må jo være bjørndal eller noe da om det er et hus verdt 8 mill bare.

Sant. Høres fint ut å bo på Nordstrand, men Bjørndal er ikke akkurat det samme. Personen avslørte seg nok litt da hen skrev prisen på boligen. For det er IKKE på Nordstrand.

Anonymkode: 78234...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen her har over 7 mill i lån da, er ikke det veldig mye? Dere tjener kanskje veldig bra da?

Vi har nesten 4 i lån og synes allerede det er mye liksom.. Vi bor i leilighet i Oslo og jeg føler at vi ikke har råd nå til de husene vi liker (har ikke sett noen under 13 mill i de områdene jeg helst vil bo og med ok standard, og da har jeg sett utenfor Oslo også), selv om vi nok sitter med rundt 6 mill i EK om vi selger nå + at vi har ca. 1,4 i samlet inntekt.. Litt surt i blant å tenke at om vi flytter til en annen småby eller noe så kunne vi kjøpt fint hus helt uten å ha lån, men både jobb, familie og venner er jo i Oslo og vestover fra Oslo og det er her vi er fra og trives sånn ellers... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser noen her har over 7 mill i lån da, er ikke det veldig mye? Dere tjener kanskje veldig bra da?

Vi har nesten 4 i lån og synes allerede det er mye liksom.. Vi bor i leilighet i Oslo og jeg føler at vi ikke har råd nå til de husene vi liker (har ikke sett noen under 13 mill i de områdene jeg helst vil bo og med ok standard, og da har jeg sett utenfor Oslo også), selv om vi nok sitter med rundt 6 mill i EK om vi selger nå + at vi har ca. 1,4 i samlet inntekt.. Litt surt i blant å tenke at om vi flytter til en annen småby eller noe så kunne vi kjøpt fint hus helt uten å ha lån, men både jobb, familie og venner er jo i Oslo og vestover fra Oslo og det er her vi er fra og trives sånn ellers... :(

Vi har rundt 7,7 mill i lån, men også ca 2,1 mill i samlet inntekt. Så da er det håndterbart. Men ja, er mye lån. 

Anonymkode: 8a85d...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 1,8 i samlet inntekt. 34 år. Enebolig til vel 16,5-17 millioner. 4 millioner i lån.

Vi har jo ganske bra inntekt, men grunnen til at vi har såpass dyrt hus til å være «unge», er at vi begge kom tidlig inn på boligmarkedet. Kjøpte min første leilighet i Oslo da jeg var 19, samboeren min var 21. Tjente et par millioner tilsammen på våres første leiligheter, deretter hadde vi rekkehus i et par år som vi tjente bra på, så da sitter vi godt i det den dag i dag. 

Anonymkode: 31db4...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi har 8 mill i lån, men utleieinntekter som betjener 4 av de, og en samlet inntekt på 2,2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke umulig å flytte til Oslo, men man må drastisk ned i boligstandard. 

Selv flyttet jeg fra Oslo pga boligprisene.  Ville heller bo i enebolig i en mindre by enn 3-roms leilighet i Oslo. Kunne eventuelt bosatt meg litt utenfor Oslo og pendlet, men i byen jeg bor nå så har jeg kort vei til jobben, enebolig og samme lønn som i Oslo. 

Anonymkode: 37918...ca3

Det er jo sjelden man ønsker å gå drastisk ned i levestandarden (og bostandard) når man er 40+ og har barn, liksom. Det er ikke mange jobber som er verdt det. Da velger man heller noe annet, et annet sted. 

Anonymkode: e99cd...d6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤣🤣🤣 Kanskje på tide å komme ut av Oslo-bobla? Utrolig nok går det helt fint å bo andre steder også. 

Anonymkode: e99cd...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har folk så stort behov for å rakke ned på hverandre avhengig av hvor man bor??????? 🙄

Anonymkode: 0fec1...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor har folk så stort behov for å rakke ned på hverandre avhengig av hvor man bor??????? 🙄

Anonymkode: 0fec1...feb

Ja det er litt merkelig. Det er utrolig mange flotte steder i Norge, by som bygd. De fleste bor der jobb og omgangskrets/familie bor, og er gjerne litt stuck der av årsakene som betyr noe for dem, men det betyr ikke at det er bedre der enn andre steder, utover akkurat personlige årsaker og prioriteringer. 

Norge er rett og slett et vakkert land, og det finnes utrolig mange fine steder å bo. Dessuten har folk andre steder like gode årsaker til å bo der de bor som dem som foretrekker å bo i Oslo. Eller Bergen for den saks skyld. 😄

Personlig skulle jeg gjerne vært født og oppvokst sør i landet, et lite koselig kyststed. Født og oppvokst i Bergen, og med det meste av familie og omgangskrets her, er Bergen likevel best for akkurat meg. Totalt sett. Jeg har ikke valgt Bergen fordi det er generelt bedre enn andre steder. Absolutt ikke, selv om Bergen er en flott by det også. Om hele familien og omgangskrets flyttet til Tromsø eller Lillehammer, ja da hadde jeg nok flyttet etter, uansett. 😄

Hva står kampen om egentlig? Bare merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det å kjøpe en tomt å bygge i Oslo, blir det billigere og hva med egenkapitalkravet?

Jeg tenker om en kjøper en tomt til 1 milion, bygger et svært billig hus til 3 som blir taksert til 6 foreksempel. Da vil en jo ha et lån på 4 og plutselig en egenkapital på 2 ?

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (7 timer siden):

Hvordan er det å kjøpe en tomt å bygge i Oslo, blir det billigere og hva med egenkapitalkravet?

Jeg tenker om en kjøper en tomt til 1 milion, bygger et svært billig hus til 3 som blir taksert til 6 foreksempel. Da vil en jo ha et lån på 4 og plutselig en egenkapital på 2 ?

Du får ikke tomt til en mill i Oslo. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (9 timer siden):

Tomt her vi bor (villaområde sentralt Oslo øst) er mye dyrere. Siste som ble solgt for 3-4 år siden på 550 kvm gikk for 5,5 mill. Legg til nytt hus for 8-9-10 mill, så er du på prisen av andre hus.

Anonymkode: 12fec...f3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for 20 år siden (sammen med eks). Kunne nok ha kjøpt meg hus, men ser virkelig ikke verdien i å ha det. Vi bruker byen mye, og er lite hjemme. Foretrekker leilighet og bruke penger på ferie. 

Anonymkode: 6c81c...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...