AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Del Skrevet 21. februar 2022 Dere i Oslo med enebolig, hvor høyt boliglån har dere? Og hvordan fikk dere mulighet til å kjøpe? Anonymkode: e1fb5...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Del Skrevet 21. februar 2022 Nå er vel boligen verdt ca 10 mill. Vi har 5 mill i lån. Startet med en liten leilighet for 20 år siden og har kjøpt oss «oppover». Anonymkode: 0fec1...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Del Skrevet 21. februar 2022 Vi har en enebolig ved Nordstrand. Relativt liten og eldre standard. Flyttet nylig inn. Den er kanskje verdt 8 millioner. Vi har en million i lån. Har fått råd på grunn av å ha vært heldig i boligmarkedet og spart mye de siste 15 årene. Vi er i slutten av 30-årene. Anonymkode: 501f9...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Del Skrevet 21. februar 2022 3,7 mill. Dvs - Jeg har 2,5 mill, samboeren 1,2. Hun arvet huset sammen med sin søster på tidlig 2000-tall, kjøpte ut henne og pusset opp. Jeg hadde egenkapital etter salg av leilighet, kjøpte meg inn da vi flyttet sammen. Jeg eier 40% av boligen, som er taksert til 14 mill nå. Anonymkode: 6e42f...076 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Del Skrevet 21. februar 2022 Boliglån på ca 1,7, mest pga div opplåning til oppussing o.l. Boligen er del av et arveoppgjør 😊 Anonymkode: 7f8ad...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Del Skrevet 21. februar 2022 7,7 mill i lån og ca 5 mill i egenkapital. Ingen arv, men gode lønninger på rundt 1 mill hver, og 15 år med kjøp og salg i Oslo. Anonymkode: 8a85d...c9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 7,7 mill i lån og ca 5 mill i egenkapital. Ingen arv, men gode lønninger på rundt 1 mill hver, og 15 år med kjøp og salg i Oslo. Anonymkode: 8a85d...c9d 15 år med kjøp og salg og kun 5 millioner i egenkapital delt på to?? Anonymkode: 3327d...b27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #8 Del Skrevet 22. februar 2022 Jeg og samboer 32 og 33 år. Kjøpte på Oslo vest nå til kr. 14.500.000,- Boliglån på kr. 7.500.000,- Må pusse opp litt og har satt av til det. Kjøpte første bolig i 2014 til kr. 3.500.000,- med kr. 2.500.000,- i lån (egenkapital på kr. 1.000.000,- til sammen, som var 50/50 forskudd på arv og egen sparing) Kjøpte bolig nr. 2 i 2018 til kr. 7.500.000,- og 3.500.000,- i lån. Solgt bolig nr. 1 med ca 2.000.000,- i gevinst, ingen oppussing av bolig. Solgte bolig nr. 2 med ca 2.000.000,- i gevinst, ingen oppussing av bolig. Økt egenkapital som følge av prisvekst i markedet og nedbetaling av gjeld + sparing ved siden av. Anonymkode: 9385e...d05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 22. februar 2022 #9 Del Skrevet 22. februar 2022 Jeg blir helt svimmel av prisene i Oslo. 🤪 Dere som bor i Oslo må jo føle at vi som bor i andre byer har latterlig lite kapital, selv etter flere tiår med å eie bolig. 😄 Sikkert litt som jeg gaper forskrekket over hva familien min i Kristiansand betalte for flotte hus, og tenker "Wow! Herregud så mye penger de må ha igjen til sparing og moro hver måned, selv på middels lønn." Mitt relativt dyre hus i Bergen (angående pris pr m2) tilsvarer to romslige hus i Kristiansand, men i Oslo? Et halvt hus? Kanskje! 😆 Litt på siden av tråden. Beklager det, men veldig imponert over at vanlige mennesker og familier i Oslo mester å bygge seg opp der. Det er sikkert ganske tøft... men på den andre siden ender dere som klarer det opp med en kapital vi utenfor Oslo måper av. Skulle dere bli lei av Oslo er dere velkommen til Bergen og resten av Norge, hvor dere etter å ha eid gjennomsnittlig familiebolig i Oslo kan bosette dere blandt fiffen, på de beste adresser våre byer har å skilte med. 😄 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #10 Del Skrevet 22. februar 2022 Trolltunge skrev (31 minutter siden): Jeg blir helt svimmel av prisene i Oslo. 🤪 Dere som bor i Oslo må jo føle at vi som bor i andre byer har latterlig lite kapital, selv etter flere tiår med å eie bolig. 😄 Sikkert litt som jeg gaper forskrekket over hva familien min i Kristiansand betalte for flotte hus, og tenker "Wow! Herregud så mye penger de må ha igjen til sparing og moro hver måned, selv på middels lønn." Mitt relativt dyre hus i Bergen (angående pris pr m2) tilsvarer to romslige hus i Kristiansand, men i Oslo? Et halvt hus? Kanskje! 😆 Litt på siden av tråden. Beklager det, men veldig imponert over at vanlige mennesker og familier i Oslo mester å bygge seg opp der. Det er sikkert ganske tøft... men på den andre siden ender dere som klarer det opp med en kapital vi utenfor Oslo måper av. Skulle dere bli lei av Oslo er dere velkommen til Bergen og resten av Norge, hvor dere etter å ha eid gjennomsnittlig familiebolig i Oslo kan bosette dere blandt fiffen, på de beste adresser våre byer har å skilte med. 😄 Ja, jeg tenker det innimellom at har man begynt å slå seg ned et annet sted, og så finner ut litt midt i livet med to barn at man vil ta en jobbmulighet i Oslo, så blir det vanskelig. Da må man ut på leiemarkedet. Det er jo en litt kjip tanke at noen ikke kan flytte til hovedstaden vår på grunn av økonomi. Vi kunne jo når som helst tatt med oss familien og flyttet til hvor som helst og visst at vi kan bo bra. vi eier en enebolig som vi nylig fikk et privatbud på på 15 mill. Vi vet ikke hva den er verd på det åpne markedet. Vi har 8 mill i lån, men leieinntekter som dekker 4 av de. Vi har ikke arvet noe, men har vært griseheldig med å få være med på verdistigningen fra 2011 til nå. Anonymkode: 87fcb...4ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #11 Del Skrevet 22. februar 2022 Trolltunge skrev (1 time siden): Jeg blir helt svimmel av prisene i Oslo. 🤪 Dere som bor i Oslo må jo føle at vi som bor i andre byer har latterlig lite kapital, selv etter flere tiår med å eie bolig. 😄 Sikkert litt som jeg gaper forskrekket over hva familien min i Kristiansand betalte for flotte hus, og tenker "Wow! Herregud så mye penger de må ha igjen til sparing og moro hver måned, selv på middels lønn." Mitt relativt dyre hus i Bergen (angående pris pr m2) tilsvarer to romslige hus i Kristiansand, men i Oslo? Et halvt hus? Kanskje! 😆 Litt på siden av tråden. Beklager det, men veldig imponert over at vanlige mennesker og familier i Oslo mester å bygge seg opp der. Det er sikkert ganske tøft... men på den andre siden ender dere som klarer det opp med en kapital vi utenfor Oslo måper av. Skulle dere bli lei av Oslo er dere velkommen til Bergen og resten av Norge, hvor dere etter å ha eid gjennomsnittlig familiebolig i Oslo kan bosette dere blandt fiffen, på de beste adresser våre byer har å skilte med. 😄 Det er jo ikke spesielt fine hus i Oslo heller. Små tomter og gamle hus. Andelen fine hus er mye større andre steder i landet. Anonymkode: 3c1dc...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 22. februar 2022 #12 Del Skrevet 22. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, jeg tenker det innimellom at har man begynt å slå seg ned et annet sted, og så finner ut litt midt i livet med to barn at man vil ta en jobbmulighet i Oslo, så blir det vanskelig. Da må man ut på leiemarkedet. Det er jo en litt kjip tanke at noen ikke kan flytte til hovedstaden vår på grunn av økonomi. Vi kunne jo når som helst tatt med oss familien og flyttet til hvor som helst og visst at vi kan bo bra. vi eier en enebolig som vi nylig fikk et privatbud på på 15 mill. Vi vet ikke hva den er verd på det åpne markedet. Vi har 8 mill i lån, men leieinntekter som dekker 4 av de. Vi har ikke arvet noe, men har vært griseheldig med å få være med på verdistigningen fra 2011 til nå. Anonymkode: 87fcb...4ec Ja det er en trygghet dere Oslo- folk sitter igjen med etter strevet det sikkert er for mange ganske mange år før man kommer ovenpå økonomisk, med de prisene. For mange vil det nok ikke ha stort å si heller, for når man selv er kommet ovenpå må man gjerne begynne å tenke på å hjelpe neste generasjon inn på boligmarkedet, og det vil trolig være det samme, når de er oppvokst der. Som vi i andre byer også gjerne gjør, med lavere kapital, men også lavere behov for kapital for å klare det samme der vi bor. Så i praksis er jo ikke prisdifferansen på sikt noe som har betydning, med mindre man altså flytter ut av Oslo. Isåfall blir man plutselig rik. 😄 Å flytte til Oslo i godt voksen alder må nok innebære å "begynne på nytt" i mindre bolig for de fleste, om man ikke har annen kapital enn det som er opparbeidet i bolig. Endret 22. februar 2022 av Trolltunge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #13 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 15 år med kjøp og salg og kun 5 millioner i egenkapital delt på to?? Anonymkode: 3327d...b27 Prisstigning minus megleromkostninger er på ca 3,2 mill. Har eid relativt billige (til Oslo å være) leiligheter før huset. Vi kjøpte begge uten egenkapital våre første leiligheter, og har vært ett stort og ett mindre prisfall i markedet disse årene. Anonymkode: 8a85d...c9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 22. februar 2022 #14 Del Skrevet 22. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo ikke spesielt fine hus i Oslo heller. Små tomter og gamle hus. Andelen fine hus er mye større andre steder i landet. Anonymkode: 3c1dc...e51 Jeg bor selv i "liten tomt og gammelt hus", men i Bergen. Hva som er fint er ulikt for ulike. Området jeg bor i er særdeles populært, akkurat på grunn av sjarmen ved lite og gammelt, samt sentralt. Hus her rives bort fra markedet, oftest til langt over takst. Det er kanskje ikke for alle, og det er klart at man kan få både større og finere hus mange steder, men du skal ikke kimse av lite og gammelt. Spesielt om sentralt i byer. Markedet sier at det er selve drømmen til svært mange. Det er ikke uvanlig at de som flytter hit sier at de har ventet årevis på en sjanse akkurat her. Folk prioriterer ulikt, og liker ulikt. Selv er jeg en av dem som foretrekker lite, gammelt og sentralt foran stort og moderne, og det er mange av oss også, som synes lite og gammelt er ekstra flott. 😄 Endret 22. februar 2022 av Trolltunge 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #15 Del Skrevet 22. februar 2022 Trolltunge skrev (27 minutter siden): Ja det er en trygghet dere Oslo- folk sitter igjen med etter strevet det sikkert er for mange ganske mange år før man kommer ovenpå økonomisk, med de prisene. For mange vil det nok ikke ha stort å si heller, for når man selv er kommet ovenpå må man gjerne begynne å tenke på å hjelpe neste generasjon inn på boligmarkedet, og det vil trolig være det samme, når de er oppvokst der. Som vi i andre byer også gjerne gjør, med lavere kapital, men også lavere behov for kapital for å klare det samme der vi bor. Så i praksis er jo ikke prisdifferansen på sikt noe som har betydning, med mindre man altså flytter ut av Oslo. Isåfall blir man plutselig rik. 😄 Å flytte til Oslo i godt voksen alder må nok innebære å "begynne på nytt" i mindre bolig for de fleste, om man ikke har annen kapital enn det som er opparbeidet i bolig. Vi flyttet til Oslo pga arbeidsmarkedet - etter prisene var steget mye. For oss stiger prisene hele tiden mer enn vi rekker spare, og nå vil vi uansett ikke ha råd til å dekke lån. Vi har 1,3 mill i inntekt. Så om vi skal eie noe OK greit nok må vi flytte. Men da har vi jo endel EK i det minste Anonymkode: 4d3d1...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #16 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og samboer 32 og 33 år. Kjøpte på Oslo vest nå til kr. 14.500.000,- Boliglån på kr. 7.500.000,- Må pusse opp litt og har satt av til det. Kjøpte første bolig i 2014 til kr. 3.500.000,- med kr. 2.500.000,- i lån (egenkapital på kr. 1.000.000,- til sammen, som var 50/50 forskudd på arv og egen sparing) Kjøpte bolig nr. 2 i 2018 til kr. 7.500.000,- og 3.500.000,- i lån. Solgt bolig nr. 1 med ca 2.000.000,- i gevinst, ingen oppussing av bolig. Solgte bolig nr. 2 med ca 2.000.000,- i gevinst, ingen oppussing av bolig. Økt egenkapital som følge av prisvekst i markedet og nedbetaling av gjeld + sparing ved siden av. Anonymkode: 9385e...d05 Det er helt spinnvilt at man skal kunne tjene så godt (skattefritt!) på kjøp og salg av bolig i Oslo. Denne prisgaloppen gjør det umulig å flytte til Oslo fra andre deler av landet. Man har kun sjanse hvis man har startet i boligmarkedet i Oslo. I mange andre deler av landet er prisstigningen såpass lav at hvis man trekker fra kostnader knyttet til nødvendige oppgraderinger og vedlikehold, går man ca i null. Vi har enebolig i en mindre by. På 10 år har den gått opp i beste fall 1 million i verdi (prisstigning på 33%). Vi kjøpte i 2011 for 3 millioner, altså ikke så langt unna deres start i boligmarkedet. Men vi er nesten ti år eldre enn dere. Vi har brukt minst 400-500 000 på diverse vedlikehold og oppussing, selv om det ikke er en gammel bolig, og uten at vi har pusset opp kjøkken eller bad. Anonymkode: e99cd...d6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #17 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt spinnvilt at man skal kunne tjene så godt (skattefritt!) på kjøp og salg av bolig i Oslo. Denne prisgaloppen gjør det umulig å flytte til Oslo fra andre deler av landet. Man har kun sjanse hvis man har startet i boligmarkedet i Oslo. I mange andre deler av landet er prisstigningen såpass lav at hvis man trekker fra kostnader knyttet til nødvendige oppgraderinger og vedlikehold, går man ca i null. Vi har enebolig i en mindre by. På 10 år har den gått opp i beste fall 1 million i verdi (prisstigning på 33%). Vi kjøpte i 2011 for 3 millioner, altså ikke så langt unna deres start i boligmarkedet. Men vi er nesten ti år eldre enn dere. Vi har brukt minst 400-500 000 på diverse vedlikehold og oppussing, selv om det ikke er en gammel bolig, og uten at vi har pusset opp kjøkken eller bad. Anonymkode: e99cd...d6a Ikke umulig å flytte til Oslo, men man må drastisk ned i boligstandard. Selv flyttet jeg fra Oslo pga boligprisene. Ville heller bo i enebolig i en mindre by enn 3-roms leilighet i Oslo. Kunne eventuelt bosatt meg litt utenfor Oslo og pendlet, men i byen jeg bor nå så har jeg kort vei til jobben, enebolig og samme lønn som i Oslo. Anonymkode: 37918...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #18 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har en enebolig ved Nordstrand. Relativt liten og eldre standard. Flyttet nylig inn. Den er kanskje verdt 8 millioner. Vi har en million i lån. Har fått råd på grunn av å ha vært heldig i boligmarkedet og spart mye de siste 15 årene. Vi er i slutten av 30-årene. Anonymkode: 501f9...c66 Hvor på Nordstrand? Snakker vi dumpa? Altså Frostveien osv ? For 8 millioner for en enebolig var lite. Eller den er kanskje veldig liten? Anonymkode: 3fc1c...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #19 Del Skrevet 22. februar 2022 Trolltunge skrev (2 timer siden): Ja det er en trygghet dere Oslo- folk sitter igjen med etter strevet det sikkert er for mange ganske mange år før man kommer ovenpå økonomisk, med de prisene. For mange vil det nok ikke ha stort å si heller, for når man selv er kommet ovenpå må man gjerne begynne å tenke på å hjelpe neste generasjon inn på boligmarkedet, og det vil trolig være det samme, når de er oppvokst der. Som vi i andre byer også gjerne gjør, med lavere kapital, men også lavere behov for kapital for å klare det samme der vi bor. Så i praksis er jo ikke prisdifferansen på sikt noe som har betydning, med mindre man altså flytter ut av Oslo. Isåfall blir man plutselig rik. 😄 Å flytte til Oslo i godt voksen alder må nok innebære å "begynne på nytt" i mindre bolig for de fleste, om man ikke har annen kapital enn det som er opparbeidet i bolig. Nja, nå er jeg født på slutten av 80 tallet og generasjonen over oss som eier bolig i Oslo har stort sett lite problemer med å hjelpe oss «innpå» om de selv eier bolig i Oslo. De har jo virkelig fått kjenne på den formidable prisøkningen. Jeg tror ikke det vil være spesielt krevende for min generasjon å hjelpe våre barn «innpå» heller (så fremt man eier). Det store skillet er mellom de som eier og de som ikke eier. Anonymkode: 87fcb...4ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #20 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi flyttet til Oslo pga arbeidsmarkedet - etter prisene var steget mye. For oss stiger prisene hele tiden mer enn vi rekker spare, og nå vil vi uansett ikke ha råd til å dekke lån. Vi har 1,3 mill i inntekt. Så om vi skal eie noe OK greit nok må vi flytte. Men da har vi jo endel EK i det minste Anonymkode: 4d3d1...668 Det er faktisk helt sykt at dere ikke kommer «innpå» med den inntekten. Hvor lenge har dere spart? Anonymkode: 87fcb...4ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå