Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har nettopp startet et nytt 3-årig studium. Er det dumt av meg å planlegge å bli gravid nå? (Jeg er 23 år nå.)

Har noen av dere erfaring med å være student og gravid? Hvordan det blir å fullføre studiene etterhvert og hva med økonomien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke lengre student selv, men har flere venner som har blitt gravide/fått barn i studietiden. Økonomisk har de hatt det tilsynelatende bra, har fått familieleiligheter gjennom studentsamskipnaden, stipend fra lånekassen, støtte fra kommunen til husleie og strøm osv. De har ikke klaget noe særlig over pengeproblemer. Nå må det sies at de jeg kjenner ofte har fått mye utstyr, enten nytt eller brukt, fra venner og familie.

Største problemet er å holde studiemotivasjonen på plass, samt ordne seg på et vis når man skal tilbake til studiene. Bor man i familie-leiligheter er det lett å bli kjent med naboene, og mange organiserer turnus på hvem som er hjemme med barna og hvem som studerer sammen med de andre familiene i nabolaget.

I tillegg kan det være lurt å forsøke å planlegge slik at fødselen ikke kommer midt i et termin, men helst etter avlagt eksamen (ikke så lett å få akkurat det til... strever selv med prøvingen uten at det blir noe resultat... :( )

Men sjekk med studieveileder/lånekassen/studentorganisasjoner om hvilke rettigheter du/dere har!

Skrevet

Frarådes.. Jeg ble gravid på det første året mitt, det ble det første og siste :-? Det ble for mye mas for meg ihvertfall. Gravid med kvalme, bekkenløsning økt behov for søvn osv.. Så når babyen kommer vil man jo gjerne være hjemme med den og kose dagen lang, og ikke minst få med seg alt som skjer.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort meg ferdig med studiene først.. Angrer på at jeg ikke gjorde det selv..

Gjest Anonymous
Skrevet

Bli ferdig med studiene først! Du har hele livet fremfor deg! Nyt tiden med din mann - dra på reiser, kos dere med venner. Når du først har fått barn er det ingen vei tilbake. Da vil ALT dreie seg om nurket de første årene. Lite søvn, dårlig form under svangerskapet - passer ikke for studentlivet.

Jeg gleder meg fryktelig til å få barn. Er i niende uke. 27 år - og levd livet til det ytterste!!

Stress ned! Masse annet fint her i livet enn barn :hoho:

Skrevet

Jeg hadde flere venninner som fikk barn i studietiden, og de har klart seg bra. Det er kanskje verre å få den i første klasse enn i andre eller tredje for da er du jo så godt i gang med studiene. Jeg skjønner godt hvis du har lyst til å få snart. Tre år er ganske lenge.... Hvis du blir gravid så ta kontakt med en studieveileder med en gang. De er som oftes veldig behjelpelig for å legge forholdene til rette for deg og barnet ditt.

Lykke til.

Hilsen Lille Emma :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...