Gå til innhold

Forslag til vegetar/vegansk mat?

Sveitserfrue

Anbefalte innlegg

Jeg har vel aldri vært en kjøttelsker har vel ofte fortrukket salat eller i så fall sjømat. Men i den siste tiden har jeg begynt å helle mer mot å droppe fisken, jeg  får i meg proteiner osv så det har jeg kontroll på. Men jeg sliter med å finne mat , det er liksom som om det er tomt i topplokket for idder. Noen forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor vil du droppe fisk? Hvis det er sånn at du ikke vil spise kjøtt, er det å likevel få i seg sjømat, veldig smart.

I det minste bør du i hvert fall spise egg, og helst også meieriprodukter.

Det finnes uansett massevis av mat du kan lage. Pastaretter med masse grønnsaker, linsesuppe, bønnegryter, ovnsbakte grønnsaker, osv.

For min egen del fatter jeg ikke at folk helt frivillig kutter ut store matvaregrupper fra kostholdet. For det gjør det jo veldig mye vanskeligere å skulle spise balansert og få i seg det man trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannes vegetar på insta og blogg har mange utrolig gode oppskrifter. Hun har bøker også. Anbefales sterkt. Alle i huset her digger oppskriftene selv om vi ikke er vegetarianere eller veganer. 

Anonymkode: f3ff9...6cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (1 time siden):
Lafamiglia skrev (1 time siden):

Men hvorfor vil du droppe fisk? Hvis det er sånn at du ikke vil spise kjøtt, er det å likevel få i seg sjømat, veldig smart.

Det finnes uansett massevis av mat du kan lage. Pastaretter med masse grønnsaker, linsesuppe, bønnegryter, ovnsbakte grønnsaker, osv.

For min egen del fatter jeg ikke at folk helt frivillig kutter ut store matvaregrupper fra kostholdet. For det gjør det jo veldig mye vanskeligere å skulle spise balansert og få i seg det man trenger.

Hvorfor det? Hva med å la folk få lov til å ta sine egne valg.

At du ikke fatter er ingen andres problem enn ditt eget

Anonymkode: a0228...dbe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveitserfrue skrev (2 timer siden):

Jeg har vel aldri vært en kjøttelsker har vel ofte fortrukket salat eller i så fall sjømat. Men i den siste tiden har jeg begynt å helle mer mot å droppe fisken, jeg  får i meg proteiner osv så det har jeg kontroll på. Men jeg sliter med å finne mat , det er liksom som om det er tomt i topplokket for idder. Noen forslag

Facebook:

Hva slags veganermat lager du i dag?
Vegansk mat-spørsmål og svar

blogg:

vegetarbloggen.no

veganmisjonen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye godt i det asiatiske kjøkken. Søk på vegetar og indisk og thai mat. 😊 Lær deg å bruke tofu.

Personlig er jeg veldig glad i pad thai, fetasalat, veggisversjon av pasta Alfredo, fried rice, palak paneer, dhal, diverse curryer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (10 timer siden):

Det må da folk få velge helt selv. Selvom du synes det blir vanskeligere å spise balansert, så gjelder ikke det alle. Det finnes mange fordeler ved å kutte både kjøtt, fisk, meieri og egg. Både for en selv, miljøet og dyrene. 

Jeg elsker oppskriftene til Hanne Lene https://hannelene.no/ og har begge bøkene hennes, gleder meg til den nye kommer! Ellers lager jeg eget pålegg, denne er en favoritt akkurat nå http://www.veganmisjonen.com/2017/04/oppskrift-linsepostei-ovnsbakt.html smaker som jeg husker leverpostei. Ellers er alt asiatisk sykt godt med tofu eller linser isteden. Mye av det du vanligvis spiser kan alltid veganiseres med enkle grep. Jeg har fått en helt ny interesse i mat etter at jeg la om kostholdet, og spiser både sunnere og bedre mat enn før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine go to :)

https://www.vegetarbloggen.no/2016/06/06/lettvint-linsecurry/ 

https://www.vegetarbloggen.no/2021/11/25/pasta-i-gresskarsaus-2/

https://www.vegetarbloggen.no/2016/11/16/teryakiform-med-brokkoli-og-tofu/

https://www.vegetarbloggen.no/2016/11/14/rispapirruller/

http://www.veganmisjonen.com/2020/03/oppskrift-best-pad-thai-vegan-tofu.html?m=1

http://www.veganmisjonen.com/2014/02/oppskrift-blomkalsopp-portobello.html?m=1

Søtpotetsuppe (4 porsjoner)

• 800 g søtpotet
  • 2 gulrøtter (store)
  • 1 rødløk
  • 1 ss frisk ingefær (revet)
  • 2 fedd hvitløk (eller mer)
  • 0,5 rød chili (eller mer)
  • 8 dl grønnsakbuljong
  • 1 boks kokosmelk (1 boks er 4 dl)
  • salt og kvernet pepper
  • 1 lime

Skrell og skjær søtpotet og gulrot i terninger. Hakk løk, hvitløk og chili. Fjern eventuelt frøene hvis du vil ha en mildere chilismak.

Varm en god klunk olje i en mellomstor kasserolle eller gryte. Fres løken til den begynner å bli myk, men uten at den får farge. Tilsett ingefær, chili og hvitløk. Fres videre i et par minutter under omrøring.

Ha i søtpotet og gulrot, og fres videre i enda et par minutter mens du rører. Hell over kraft eller buljong. Kok opp, og la det hele småkoke til grønnsakene er helt møre. Det tar mellom 20 og 30 minutter.

Tilsett kokosmelk, og kjør suppen glatt og jevn med en stavmikser eller i en hurtigmikser. Gi suppen et nytt oppkok, og smak til med limesaft, salt og kvernet pepper.

Serveres med hakket, frisk koriander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flexitarianer, dvs jeg foretrekker vegetar, men spiser noe kjøtt der hvor alternativer ikke er mulig/vanskelig. Men er bare sjeldnere og sjeldnere det skjer, og nå får man veldig god vegetarmat mange steder. Blir også servert vegetarmat av folk som ikke er vegetarianere!

Hjemme lager vi mye linse/kikert/bønne/sopp-gryter og pastasauser, falafel og hummus, kikertboller, gnocchi i pesto med masse stekte grønnsaker, vårruller, wok, bakt paprika, nachos/burritos/enchiladas, pannekaker og suppe, gratenger, omeletter, spinatwraps med nøtter, honning og kremost + grønnkål/råkostsalat(kan prøve ut mye her), diverse curryretter med linser/blomkål/kikerter/søtpotet/eple/gulrot/potet (Paneer har vi også fått smaken på). Burgere lager vi mye på sommeren, litt sjeldent nå på vinteren, men lager litt forskjellige middagskaker. Vegisterkaker spiser hele året, ikke bare til jul. Det samme med nøttesteik (finnes mange ikke spesielt julete oppskrifter). Pizza er også veldig lett å lage vegetarisk. 

Vi finner inspirasjon til retter på nett, også de som ikke er vegetar, men lager en vegetarisk versjon av det. Sjeldent vi følger oppskrifter til punkt og prikke, ofte er det ikke så lett å få tak i råvarene/de er veldig dyre/ikke i sesong/ikke så glad i osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alpro Soya melk.  Er plantebasert Packard with protein.Low in sugars.Er vegansk og god.     Plantebasert Crispy snitzel.Er vegansk og god.    VEGAN sojafars .I delvis grønn plast.    Vegansk leverpostei, Er god.   Vegansk ost(smaker ca som norvegia ost.Pizza Italiana.  Verdure ,vegansk pizza.Den er god.OUMPH ,ekte italiensk pizza.Er god.Alpro more fruit no added sugars Mango.400 gram,veldig god .Minner om yoghurt .Har ikke nevnt navn på hvilke butikker som selger hva ,fordi er redd det kunne bli oppfattet som reklame .
Ulempen er at det er dyrt.Det er bare å prøve seg frem til det en ønsker.

Anonymkode: 9f202...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 22.23):

Hannes vegetar på insta og blogg har mange utrolig gode oppskrifter. Hun har bøker også. Anbefales sterkt. Alle i huset her digger oppskriftene selv om vi ikke er vegetarianere eller veganer. 

Anonymkode: f3ff9...6cb

Helt enig her. Har begge bøkene hennes og de brukes hver dag da jeg er vegetarianer, samt reagere på melkeprodukter. Er flere oppskrifter der mine brødre elsker også, og de er kjøttelskere. Så anbefaler de på det sterkeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...