AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Hei! jeg ønsker å opprette et AS og ansette meg selv på sikt. Ønsker å holde på i tre ulike bransjer. Hva er beste måren å organisere dette? må man ha mor/datterselskap da? Ønsker i utgangspunktet å motta lønn fra ett selskap, er det et alternativ å motta lønn fra et morselskap og ha tre datterselskap under det igjen? Mye aksjekapital å spytte inn om man må ha 4 aksjeselskap😑 Anonymkode: a19dc...cea
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Forstår ikke helt hvorfor du tenker at du må ha flere selskaper. Har det med risiko å gjøre? Jeg jobber med regnskap, og ser innimellom dette «behovet» for å ha så mange av noe. Mange bankkontoer, mange selskaper osv. Stort sett blir det ikke hverken mer penger eller suksess av det, heller rot og store administrasjonskostnader. Noe helt annet er det dersom man starter i det enkle, vokser på en sunn måte og deretter ser behovet for flere virksomheter. Anonymkode: 241cd...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår ikke helt hvorfor du tenker at du må ha flere selskaper. Har det med risiko å gjøre? Jeg jobber med regnskap, og ser innimellom dette «behovet» for å ha så mange av noe. Mange bankkontoer, mange selskaper osv. Stort sett blir det ikke hverken mer penger eller suksess av det, heller rot og store administrasjonskostnader. Noe helt annet er det dersom man starter i det enkle, vokser på en sunn måte og deretter ser behovet for flere virksomheter. Anonymkode: 241cd...2f9 Man kan vel ikke drive i tre forskjellige bransjer med samme AS? Eller tar jeg helt feil? Opplys meg gjerne! Anonymkode: a19dc...cea
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan vel ikke drive i tre forskjellige bransjer med samme AS? Eller tar jeg helt feil? Opplys meg gjerne! Anonymkode: a19dc...cea Joda, det kan du. Jeg jobber også med regnskap, og er enig med anonym over her, som du siterer. Anbefaler deg å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Lykke til 👍 Anonymkode: f38e1...337 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Joda, det kan du. Jeg jobber også med regnskap, og er enig med anonym over her, som du siterer. Anbefaler deg å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Lykke til 👍 Anonymkode: f38e1...337 Så bra! Men hva gjør jeg da når jeg vil sende faktura med tre forskjellige bedriftsnavn? Man må vel ha foretaksnavn på fakturaen? og inntekter til firma A bør vel sammenstilles med kostnader for firma A osv? Føler det blir et falskt resultat om alle tre firmaene sees under ett🤔 skal kontakte noen som kan hjelpe også selvfølgelig, men dette er litt frem i tid og jeg er nå kun i planleggingsfasen🙂 Anonymkode: a19dc...cea
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #6 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra! Men hva gjør jeg da når jeg vil sende faktura med tre forskjellige bedriftsnavn? Man må vel ha foretaksnavn på fakturaen? og inntekter til firma A bør vel sammenstilles med kostnader for firma A osv? Føler det blir et falskt resultat om alle tre firmaene sees under ett🤔 skal kontakte noen som kan hjelpe også selvfølgelig, men dette er litt frem i tid og jeg er nå kun i planleggingsfasen🙂 Anonymkode: a19dc...cea Du har lov til å skrive for eksempel; Firma AS Eiendom Og på neste faktura Firma AS Renhold Ved behov på å holde styr på marginer for ulike leveranser kan du enten føre det som prosjekt, eller på avdeling. Det vil si at du "koder" det slik at du enkelt kan hente resultatrapporter per virksomhetsområde. Men du trenger ikke gjøre det om du ikke selv har behov for slik kontroll. Da det er helt lovlig både etter bokføringslov, skattelov, med mer, å føre det samlet. Anonymkode: d0373...f96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå