Gå til innhold

Kattepass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som har katt OG liker å dra på ferie; hvem passer pus? Har alle katteeiere familie og naboer som velvillig stiller opp? 

Vi har en nervøs katt som bare vil være inne og som ikke liker å kjøre bil eller i det hele tatt ikke liker endringer i tilværelsen.(adoptert fra dyrebeskyttelsen) Er derfor vanskelig å ta med på hytta osv.

Når vi bare er borte en helg kommer søsteren min innom og ser til pus, tømmer kassen, fyller på mat og vann og klapper den litt, så det går greit, selv om jeg ikke synes det er helt topp. Men når vi skal være borte 3-4 uker om sommeren har vi et problem. Foreldrene mine «gidder ikke» å komme innom og leke/kose med katten en time hver dag, og jeg synes ikke den kan gå her i uker med bare tilsyn en gang per dag. Har bestilt kattehotell, men synes det er svindyrt i tillegg til at jeg tror katten vil bli stresset av det, så det er nødløsningen. 

Er det noen som har hatt suksess med å søke etter kattepasser på Finn f.eks? Eventuelt, hva skal vi betale en person som passer pus i sommerferien hvis det blir aktuelt?

Anonymkode: 93e7d...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor er det et firma (dvs. jeg tror det bare er ei dame) som tilbyr pass av kjæledyr. Har du sjekka om det finnes noe sånt hos deg? Jeg bor på et ganske lite sted og trodde ikke det ville være marked for sånt, og det er vanskelig å google for det kommer bare masse treff på reisepass til dyr, så jeg visste ikke om det før jeg fikk tips av noen andre. 

Hun kommer hjem til deg og passer katten. Hun tar ca. 200 kr for et besøk på en halvtime, hos meg kommer hun innom to ganger daglig, da får jeg litt rabatt på besøk nr. 2. Det er også litt billigere utenfor høysesongen (sommer/jul). Hun sender bilde og oppdatering om hvordan det står til. Jeg reiser ikke fra katten mer enn 2 netter i strekk, men vet hun har passa for andre jeg kjenner i 2-3 uker. Mulig hun gir rabatt hvis det er snakk om lang tid også. 

Jeg har passet katt to uker der jeg og en annen person stakk innom katten 30 minutter hver en gang daglig. Selv om det bare er 30 minutter, er det litt styr med det. Jeg gjorde det for å være grei, hadde jeg skulle gjort det for penger hadde jeg (som er voksen og har jobb og tjener egne penger) ikke syntes at 200 kr var verdt det. Jeg ville ha sett etter en ansvarsfull tenåring hvis jeg ikke hadde hatt noen andre til å passe. Nabo eller kollega med barn som trenger en liten sommerjobb f.eks.? 

Anonymkode: 96034...b40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har passet katter to ganger via etterlysning på lokal facebook gruppe. 

Men du har også pass pus og pawshake. (Google)

Anonymkode: 68376...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ofrer de kronene, selv om du synes det er dyrt, på kattehotell. Er bedre å bruke penger på at pus har mer tilsyn, kos og tilgang til det pus trenger de ukene enn å få noen som egentlig ikke er interessert til å se etter.

Anonymkode: 8c336...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom å benytte Pawshake eller spørre venner. Har ikke familie i nærheten.

Har også en nervøs pus, så hadde ikke vært ett alternativ å benytte kattehotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skaffer seg kjæledyr så må man kanskje ta ansvar og ikke reise på ferie i flere uker. Jeg har ikke katt selv men hadde gjerne passet nabokatten om jeg hadde blitt spurt. 

Anonymkode: cfb26...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist på ferie i flere uker uten at noen enten kunne bodd her med katten, eller passet den hjemme hos seg. Det meste vi har vært borte er en uke, å da er svigers (nabo) innom minst to ganger om dagen for å gi mat og kos. 

Anonymkode: 38a0d...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen passer dem når jeg er borte noen få sager. I sommer vil jeg reise bort i ca 2 uker, da må de på hotell. Det er dyrt, men de går løst sammen med de andre kattene og har det bra der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt et fantastisk kattehotell, hvit kattene har et eget rom og egen luftegård. Helt annerledes enn andre kattepensjonat, hvit de har dårlig plass. Vi har prøvd tre forskjellige pensjonater før vi fant dette. Dette er dyrere, men så er vi helt trygge på at putene våre har det bra. Er også positivt at de sender masse bilder av kattene, så vi ser at alt står bra til.  

Nå booker vi alltid der når vi reiser.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariama

Har også en katt som vil vantrives veldig på kattehotell (redd, går ikke overens med andre katter). 

Booker derfor bare ferier når jeg vet jeg har kattepass. Ved ferie over 1 uke har jeg alltid hatt noen som flytter inn, ellers noen som er innom og blir litt for kos hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tirben skrev (29 minutter siden):

Vi har brukt et fantastisk kattehotell, hvit kattene har et eget rom og egen luftegård. Helt annerledes enn andre kattepensjonat, hvit de har dårlig plass. Vi har prøvd tre forskjellige pensjonater før vi fant dette. Dette er dyrere, men så er vi helt trygge på at putene våre har det bra. Er også positivt at de sender masse bilder av kattene, så vi ser at alt står bra til.  

Nå booker vi alltid der når vi reiser.  

Hvilket hotell er det ? Førstegangseier av en pus, som nå er litt over året, og leter etter det som kan passe oss.

Anonymkode: 79db0...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilket hotell er det ? Førstegangseier av en pus, som nå er litt over året, og leter etter det som kan passe oss.

Anonymkode: 79db0...2db

Det ligger i Vestfold. Mjau kattehotell. Vi fant det via Facebook.  De er også på Instagram.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig - jeg kunne aldri ha reist bort så lenge om jeg hadde en katt som var nervøs og litt engstelig av seg. Jada - dyreeiere skal også få lov til å dra på ferie, men når det er SÅ lenge så synes jeg kanskje katten burde fått et annet hjem. 

jeg har tatt konsekvensen av at jeg har dyr og er sjelden eller aldri lengre borte enn maks 4 dager - og da bruker jeg en nabojente som stikker innom de. (Eller - helt ærlig, jeg bruker kattene som unnskyldning for å ikke ta lange feriereiser, jeg er veldig hjemmekjær…)

Anonymkode: 26aa0...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du som har katt OG liker å dra på ferie; hvem passer pus? Har alle katteeiere familie og naboer som velvillig stiller opp? 

Vi har en nervøs katt som bare vil være inne og som ikke liker å kjøre bil eller i det hele tatt ikke liker endringer i tilværelsen.(adoptert fra dyrebeskyttelsen) Er derfor vanskelig å ta med på hytta osv.

Når vi bare er borte en helg kommer søsteren min innom og ser til pus, tømmer kassen, fyller på mat og vann og klapper den litt, så det går greit, selv om jeg ikke synes det er helt topp. Men når vi skal være borte 3-4 uker om sommeren har vi et problem. Foreldrene mine «gidder ikke» å komme innom og leke/kose med katten en time hver dag, og jeg synes ikke den kan gå her i uker med bare tilsyn en gang per dag. Har bestilt kattehotell, men synes det er svindyrt i tillegg til at jeg tror katten vil bli stresset av det, så det er nødløsningen. 

Er det noen som har hatt suksess med å søke etter kattepasser på Finn f.eks? Eventuelt, hva skal vi betale en person som passer pus i sommerferien hvis det blir aktuelt?

Anonymkode: 93e7d...bc1

Dette burde dere tenkt på før katt..og at dere  skal være borte 3-4 uker.. uff.

Anonymkode: 482bb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet å reise på lange ferier etter jeg fikk katt.. var på en 3 ukers ferie da var hun på kattehotell og det var tydlig traumatisk og forferdelig for henne så det har jeg aldri gjort igjen. Forsøker å være borte maks 10 dager og det er maks 1 gang i året, og har da variert litt om hun var hjemme hos noen andre eller om jeg har fått noen til å besøke hos meg eller betalt sånne nettsider. Vanligvis har jeg betalt noen dager og hatt familie/venner noen dager for hun liker virkelig ikke så godt å dra hjem til noen andre... Fikk også en katt til sånn at de har selskap av hverandre og synes det virker som de da takler bedre at vi er litt borte.

Anonymkode: 7af2b...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det spørs hvor lenge det er, men da jeg var borte en helg for eksempel så betalte jeg noen for å stikke innom. Var egentlig ikke særlig fornøyd med henne siden kommunikasjonen var dårlig, men pus hadde fått mat og tilsyn.

Om jeg er borte lenge og ikke har noen som kan passe katten så har jeg hatt han på kattepensjonat. Jeg synes ikke at det jeg bruker var så dyrt og fikk et godt inntrykk av dem selv om katten min ikke liker å være borte fra hjemmet sitt. Men da vet jeg at han får tilsyn flere ganger om dagen og de kan se om det er noe galt osv.

Tidligere har jeg bodd sånn at jeg har folk i nærheten som har kunnet passe, men det har jeg ikke nå.

Jeg ser ikke på det som et alternativ at noen skal passe han hjemme hos seg selv.

Enkelte steder finnes det grupper på facebook der man kan finne kattepasser og så har man sider som care og pawshake. Det virker egentlig ikke som de sidene er særlig aktive andre steder enn rundt Oslo og kanskje i de større byene. På care må man betale 300 i måneden for å i det hele tatt kunne svare på meldinger. Jeg synes det var dyrt og spesielt når folk ikke engang svarer på henvendelser.

Endret av AprilRyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si…. Jeg har kjempe godt inntrykk av diverse kattehotell jeg følger i sosiale medier og jeg vet at de passer godt på pusene og at de har det bra, MEN jeg hadde aldri plassert en redd katt der. Min katt er egentlig helt uredd til vanlig men redd andre mennesker. Aldri hadde jeg latt han gå gjennom det. 

Når vi passet en katt en uke en gang hjemme hos oss, fra en som lå ut annonse på facebook så gjemte den katten seg i en hel uke… Vi så faktisk bare katten to ganger (når han kom og når han gikk) og det var helt umulig for oss å gjøre noe fordi den katten var så redd. Selv om vi er veldig kattevandt og passet på så godt vi kunne så tror jeg det var en veldig traumatisk opplevelse for katten. 
Vi har derimot passet en del andre katter hjemme hos oss som virkelig trivdes og var trygg. Sov i sengene med oss og diltet etter oss og fikk masse kos og oppmerksomhet, tror de likte seg veldig godt på ferie. 

Men hvis du har en så redd katt så er den eneste gode løsningen å få kattepass i ditt eget hjem. Jeg ville sett om noen ville flytte inn i den perioden, da jeg tenker det er uaktuelt med et kort besøk i flere uker. Vet ikke om noen som ville ofret sommerferien sin i andres hjem da, da må du i så fall betale de deretter tenker jeg. 
Tenker jeg ville sjekket litt rundt på finn, pass pus, pawshake, lokale facebook grupper. Ikke ta et valg før du har hatt lange samtaler og hatt møter på forhånd og fått «feelingen» på de, hvis du får dårlig magefølelse så dropp det. 

Mine katter har aldri vært lengre alene enn 9 timer. Jeg reiser ikke på ferie fordi jeg vil ikke gjøre det mot kattene mine. Synes 3-4 uker er ganske ekstremt med en redd katt. En ting at man må få lov til å leve litt men 3-4 uker?? På kattehotell?? Nei…..  Hvis vi skal noe så bytter jeg og samboer på det slik at de aldri er alene. Hvis vi havner i en situasjon der vi MÅ, så er det pass hjemme som er tingen, til nød pass i andres hjem. En sjekk for dagen er for lite, i min mening.

Anonymkode: 68376...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...