Gå til innhold

Jeg har nedbetalt leilighet om 2 år.. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt igjen av boliglånet mitt. Jeg har nedbetalt lånet innen 2 år - men kanskje før. 

Det vil si at jeg har mer penger til overs hver måned. Jeg er ufør så det skal bli fint med litt mer frihet. Hva burde jeg gjøre framover? Spare i fond? Vanlig sparekonto? Investere i noe? 

Anonymkode: a94f3...493

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville spart i fond eller kjøpt en ny leilighet.

Skrevet

Fondsparing, om du er fornøyd med leiligheten din. Bolig skal visstnok bli et mindre attraktivt investeringsobjekt, renta skal opp og samtidig en rekke andre utgifter knyttet til bolig.

Skrevet
4 minutter siden, KikiEco said:

Fondsparing, om du er fornøyd med leiligheten din. Bolig skal visstnok bli et mindre attraktivt investeringsobjekt, renta skal opp og samtidig en rekke andre utgifter knyttet til bolig.

Jeg er strålende fornøyd med leiligheten - den er ny i 2017. 

Uff, ja. Men hvilken andre utgifter mener du? Som er knyttet til bolig? 

Skrevet

Noen flere innspill? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er strålende fornøyd med leiligheten - den er ny i 2017. 

Uff, ja. Men hvilken andre utgifter mener du? Som er knyttet til bolig? 

Strøm kommer til å forbli dyrt, strømnettet må oppgraderes da det er et voldsomt etterslep når det gjelder vedlikehold. Det samme med kommunal avgifter, vann og avløp feks. har et skrikende behov for oppgradering.  Når du har en så ny bolig hadde jeg holdt på den. 🙂 

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, KikiEco said:

Strøm kommer til å forbli dyrt, strømnettet må oppgraderes da det er et voldsomt etterslep når det gjelder vedlikehold. Det samme med kommunal avgifter, vann og avløp feks. har et skrikende behov for oppgradering.  Når du har en så ny bolig hadde jeg holdt på den. 🙂 

Jeg skal beholde den :) Takk for innspill! 

Gjest AnomynBruker
Skrevet

Du blir gammel en dag, så mitt tips er å spare til alderdommen. 

Kanskje du vil kjøpe litt duppeditter som hjelper deg når du blir dårlig til beins eller glemsk? 

Eller kanskje du vil ha fotpleier eller frisør hjem til deg? 

Kanskje du vil kjøpe deg private helsetjenester? 

Jeg tror det kan være smart. Det vil jo bli vanskeligere og vanskeligere å få plass på hjem fremover, så hvorfor ikke rigge seg litt. 

Skrevet

Jeg ble ufør for en stund siden, og fikk da utbetalt en forsikring. Jeg har ikke nedbetalt bolig, men bor ennå i hus som om få år skal byttes ut i mindre leilighet. Min mann har leilighet i utlandet vi kommer til å være mye i, så ser ikke behov for å bytte huset i like dyr leilighet. Har såpass mye egenkapital i huset at jeg har tilstrekkelig kapital i boligen til å kjøpe leilighet jeg ønsker og gi barna en større sum når de skal ut på boligmarkedet, så jeg betaler nå bare litt ned på boligen, setter litt i fond hver måned, og det utover det bruker jeg på å tilrettelegge for å leve godt, selv om jeg ikke har veldig god helse. 

Jeg har kjøpt meg en "hytte" for noe av forsikringspengene. Campingvogn og spikertelt på nydelig sted utenfor byen. Bor så sentralt at det er deilig å ha et sted å dra ut til. En daycruiser har vi også kjøpt, til turer og fiske. 

Min tanke er at siden jeg har tilstrekkelig penger til det nødvendige, så skal ikke jeg bruke mer enn nødvendig på å være kjedelig fornuftig. Det har jeg vært mange nok år av livet. Jeg har en god buffer i banken, men elles bruker jeg penger på å ha et deilig liv. Jeg har ikke slengt penger bort, men jeg bruker dem til å gjøre det beste ut av livet som det ble. På "hytta" koser jeg meg med familien, med venner og alene også innimellom. 

Jeg satte meg rett og slett ned og spurte meg selv "Hva kunne du ønske deg?". Et sted ved sjøen var svaret, men jeg orker ikke ansvar for en ordentlig hytte, så dette ble løsningen, og jeg stortrives. 

Anonymkode: 891fb...b73

Skrevet

Grunnholdningen din er nå helt rett. Fortsett å spare. Fondsinvesteringer er nok det lureste, selv om jeg hadde vært litt var på at vi nå er ved en "all time high"-situasjon...men, på sikt, er det en trygg og god investering. 

Vi nedbetalte boligen etter fem år vi også. Fortsatte med fonds og kjøpte ulike investeringsgoder (gubben har kjøpt og solgt klassiske biler med ganske god fortjeneste; men det går på kunnskap jeg ikke har).

Vi har tatt ut overskuddet på en annen måte også; vi jobber begge deltid. Mer tid til barn, hus og hage, hobbyer. Dette syntes vi var attraktivt og vi angrer ikke. Les deg opp på FIRE ideologien om du vil.

Anonymkode: 318bc...781

• Hjerte 1
Skrevet

Spar i fond! 

Om leiligheten er rimelig ny nå, så vil det jo komme fremtidig vedlikehold, jeg vet ikke hvor gammel du er TS og hvor lang tidsperiode vi snakker om, men kanskje bytte bad / kjøkken / gulv i fremtiden

Jeg bor i leilighet fra 2007, og har egentlig ikke planer om å flytte, så da blir det utgifter på badet etterhvert iallfall 

Anonymkode: a0c3a...b52

Skrevet

Tror jeg hadde beholdt litt lån for å dra nytte av å slippe å betale formueskatt. Også ville jeg funnet en balanse mellom å spare og bruke penger på det som fyller meg med glede og positiv energi. Også får du ha i bakhode, jo eldre du blir som uføre desto mindre sjanse er det å få lån. Så ikke så dumt å ha litt i bakhånd mens du enda kan få lån.

Anonymkode: 5c4da...69b

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror jeg hadde beholdt litt lån for å dra nytte av å slippe å betale formueskatt. Også ville jeg funnet en balanse mellom å spare og bruke penger på det som fyller meg med glede og positiv energi. Også får du ha i bakhode, jo eldre du blir som uføre desto mindre sjanse er det å få lån. Så ikke så dumt å ha litt i bakhånd mens du enda kan få lån.

Anonymkode: 5c4da...69b

Hvordan gir det mening? Formueskatten er på 0,95% på alt over 1.700.000, mens boliglånsrente er på fra 1,7 og oppover og den skal stige fremover. 

Anonymkode: 70d54...ae9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gir det mening? Formueskatten er på 0,95% på alt over 1.700.000, mens boliglånsrente er på fra 1,7 og oppover og den skal stige fremover. 

Anonymkode: 70d54...ae9

Det er KG, man må skille gode fra dårlige råd her inne. Noe du gjorde på utmerket vis!

Anonymkode: 318bc...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...