AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Hei, jeg har sett i noen av trådene at det finnes noen her som skriver at de jobber innen analyse og statistikk. Siden jeg ikke vil kuppe disse trådene, så lager jeg heller en ny tråd her. Det jeg lurer på er hvilken utdanning dere har, og hvordan fikk dere jobbene? Innen hvilke bransje jobber dere og er det lett å få jobb denne type jobb om man har rett utdanning og gode karakterer? Har en mastergrad selv hvor metodekunnskap inngikk, og fikk A i kvantitativ metode på både bachelor og masternivå. Bør dette være nok, eller bør jeg bygge på med mer om jeg vil jobbe innen statistikk og analyse? Anonymkode: 77fbb...960
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Høyres veldig tynt ut. Eg tar sjølv ein ingeniørutdanning, uten at eg for den grunn kvalifiserer til typiske statistikkjobber. Hadde hjulpet om du definerte «jobber innen analyse og statistikk». Anonymkode: 4873e...a1d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 Kan dette være en stilling for deg: https://www.finn.no/job/management/ad.html?finnkode=248995517 ?? Anonymkode: 27356...f34 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kan dette være en stilling for deg: https://www.finn.no/job/management/ad.html?finnkode=248995517 ?? Anonymkode: 27356...f34 Ts her. Ja, jeg har en av de utdanningsretningene som er listet opp der. Men det ser ut som en type stilling man får etter å ha noen års arbeidserfaring innen feltet. Har sett en del av den type stillinger. Men jeg som relativt nyutdannet vil nok slite med å få den. Lurer derfor på om noen har noen råd til hvor jeg kan begynne? Anonymkode: 77fbb...960
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 Jeg jobber som data scientist, som det så fint heter. I praksis jobber jeg med maskinlæring og analyse og fremstilling av data. Kan du programmere? Hvis ikke, begynn der 😊 Lær deg Python, der er masse flotte pakker for analyse. Har du grunnleggende statistikk og programmering så kommer du langt. Anonymkode: 0a142...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber som data scientist, som det så fint heter. I praksis jobber jeg med maskinlæring og analyse og fremstilling av data. Kan du programmere? Hvis ikke, begynn der 😊 Lær deg Python, der er masse flotte pakker for analyse. Har du grunnleggende statistikk og programmering så kommer du langt. Anonymkode: 0a142...a7c Takk, ja jeg har tatt noen enkeltemner innen programmering, og har interesse for det ellers. Anonymkode: 77fbb...960
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her. Ja, jeg har en av de utdanningsretningene som er listet opp der. Men det ser ut som en type stilling man får etter å ha noen års arbeidserfaring innen feltet. Har sett en del av den type stillinger. Men jeg som relativt nyutdannet vil nok slite med å få den. Lurer derfor på om noen har noen råd til hvor jeg kan begynne? Anonymkode: 77fbb...960 Det står at "Nyutdannede oppfordres til å søke". Ville absolutt søkt om jeg var deg. Ja, det er vanlig at de foretrekker folk med erfaring, men du må jo starte et sted og her har du i hvert fall en stilling som oppfordrer folk til å søke. Det gjelder å komme innafor bransjen og få arbeidserfaring og bygge kompetanse. Anonymkode: 27356...f34
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det står at "Nyutdannede oppfordres til å søke". Ville absolutt søkt om jeg var deg. Ja, det er vanlig at de foretrekker folk med erfaring, men du må jo starte et sted og her har du i hvert fall en stilling som oppfordrer folk til å søke. Det gjelder å komme innafor bransjen og få arbeidserfaring og bygge kompetanse. Anonymkode: 27356...f34 Ok, det er jo en drømmejobb, så får sende en søknad og krysse fingrene. Anonymkode: 77fbb...960
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #9 Skrevet 21. februar 2022 Jeg har en mastergrad i statsvitenskap og jobber i staten med analyse og statistikk - men ikke med svært avanserte analyser, da det sjeldent er tid til det. Fikk gode karakterer i kvantitativ metode i utdanningen, og når jeg søkte på stillingen var det oppgaver jeg måtte svare på om statistikk, samt at jeg hadde gjort en del analyser på min tidligere arbeidsplass. Vil som andre her skriver lære deg Python og R, gode Excel-kunnskaper er alltid nyttig i hverdagsbruk. SPSS og SAS er også gode program å kunne. SAS brukes svært mye av SSB (i tillegg til Python, og litt R) f. eks. Anonymkode: 9e3c5...b42 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå