AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Jeg må tenkte praktisk når det gjelder utdanning, og er avhengig av å iallefall ta de tre første årene over nett. Når de tre årene er omme står jeg litt friere. Dette er satt i stein, jeg kan ikke følge et studie på studiested, og jeg kan ikke reise å være borte 4-5 dager et par ganger i semesteret. Bare for å ha det sagt. Jeg skal søke bachelor i historie, nettbasert til høsten. I første omgang fordi det er på nett, i andre omgang fordi jeg liker historie, og for det tredje fordi jeg trenger uansett å bli vant til høyskole-studier. Men hva kan man jobbe som etter en bachelor, og eventuelt en Master etterhvert? Hva slags jobber er det man kan søke på? Anonymkode: 16231...4ee
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Jeg er ikke historiker selv, men jobber i arkiv, og på min arbeidsplass er det flere historikere, men de har mastergrad. I tillegg til historie har de arkivfag i fagkretsen. Jeg kjenner dessuten et par historikere (mastere) som jobber innen skrivende yrker, med faglitterært forfatterskap og journalistikk. Andre historikere jeg vet om har tatt ppu og jobber som lærere i videregående. For å ta ppu må man i dag ha mastergrad. Foruten undervisning er det få stillinger som rene historikere, men samtidig kan mange med historie i fagkretsen brukes til mye forskjellig, avhengig av hva de har fordypet seg i. Anonymkode: 4b20c...283
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/historiker her står at om du kun har en bachelor så får man sjeldent jobb hvor man kun jobber med historie- da må man ha master. Det opplyses at historiker ofte jobber som saksbehandlere, undervisere eller forsker. Tror nok arbeidsmarket er relavtivt lite om du kun har bachelor i historie Anonymkode: 2cc15...23c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 Ja, så jeg tenker å gå videre uansett. Men saksbehandler, det er sannsynligvis diverse i kommuner det da, og ikke steder som NAV og sånn? Anonymkode: 16231...4ee
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 Som mine venner som studerte historie pleide å si i studietiden; "Hva man blir med en bachelor i historie? Historisk 😉". Anonymkode: 7f6d1...30c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 Du kan jobbe som Pommes Frites-ansvarlig på Burger King. Anonymkode: 57319...c83
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ikke historiker selv, men jobber i arkiv, og på min arbeidsplass er det flere historikere, men de har mastergrad. I tillegg til historie har de arkivfag i fagkretsen. Jeg kjenner dessuten et par historikere (mastere) som jobber innen skrivende yrker, med faglitterært forfatterskap og journalistikk. Andre historikere jeg vet om har tatt ppu og jobber som lærere i videregående. For å ta ppu må man i dag ha mastergrad. Foruten undervisning er det få stillinger som rene historikere, men samtidig kan mange med historie i fagkretsen brukes til mye forskjellig, avhengig av hva de har fordypet seg i. Anonymkode: 4b20c...283 Du må kunne ganske mye IT for å jobbe med arkiv. Lenge siden det holdt med historiefaget. Anonymkode: 7e867...0f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå