Gå til innhold

Betaling av fellesregninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal servere kvitteringer på felles ting jeg har lagt ut for (zalo, dopapir, vaskepuver etc) når samboersken kommer hjem, i tillegg til strømregningen. Den kom i forrige uke, og har betalingsfrist den 28.10, altså på fredag.

Jeg betalte den på mandag, og hun skal jo da betale halvparten (strømmen står i mitt navn, men ifølge kontrakten betaler vi jo 50/50).

Jeg vet hun har lite penger, men jeg har ikke råd til å vente på at hun får lønn (den kommer på mandag).

Er det urimelig av meg å kreve at hun betaler sin del av strømregningen innen betalingsfristen som står på fakturaen jeg mottok? for kan vi egentlig operere medto forskjellige betalingsfrister; jeg en til strømselskapet og hun en til meg? For strømselskapet er jo ikke noe snille med meg, de vil ha pengene sine så fort som mulig... Og det virker på meg som litt urettferdig hvis jeg da må lide for at hun disponerer pengene sine "feil"... :klø:

Synspunkter?

(Jeg spør fordi jeg regner med sutring når hun kommer hjem igjen, greit å vite at jeg "har noen i ryggen" :ler:)

Videoannonse
Annonse
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Synes du godt kan forholde deg til betalingsfristen på strømregningen, men ideelt sett burde du jo opplyst henne om regningene da de falt i postkassen og fortalt henne hvilke summer det er snakk om.

Ingenting er verre enn å få greie på en regning 2 dager før forfall. Og hvis hun sier hun overhode ikke har mulighet til å betale på så kort varsel, så har du i bunn og grunn deg selv å takke.

Men hvis hun har visst om dette like lenge som deg trenger du overhode ikke være rund i kantene.

Skrevet
Synes du godt kan forholde deg til betalingsfristen på strømregningen, men ideelt sett burde du jo opplyst henne om regningene da de falt i postkassen og fortalt henne hvilke summer det er snakk om.

Ingenting er verre enn å få greie på en regning 2 dager før forfall. Og hvis hun sier hun overhode ikke har mulighet til å betale på så kort varsel, så har du i bunn og grunn deg selv å takke.

Men hvis hun har visst om dette like lenge som deg trenger du overhode ikke være rund i kantene.

Hun fikk beskjed den dagen den kom, og hun spurte hvor mye den var på og fikk svar på det. Så reiste hun til moren sin en ukes tid og kom tilbake på fredag. Så ble hun borte igjen frem til søndag kveld, sov her, dro på mandag og kom hjem hit igjen i går... Så hun har visst om det helt siden jeg fikk den i posten

Skrevet

(Jeg er jo ikke sååååå råtten da, at jeg gjemmer unna regninger til rett før ;) )

Skrevet

Skjønner ikke dette jeg. Stømselskapet maser om å få pengene sine, før regningen forfaller??

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Hun fikk beskjed den dagen den kom, og hun spurte hvor mye den var på og fikk svar på det. Så reiste hun til moren sin en ukes tid og kom tilbake på fredag. Så ble hun borte igjen frem til søndag kveld, sov her, dro på mandag og kom hjem hit igjen i går... Så hun har visst om det helt siden jeg fikk den i posten

Da skal du overhode ikke ha dårlig samvittighet! Hun vet om fristen, og da skal det ikke ha noe å si om innkreveren er et upersonlig strømselskap eller personen som administrerer regningene (altså deg)!

Skrevet
Skjønner ikke dette jeg. Stømselskapet maser om å få pengene sine, før regningen forfaller??

Nei, men jeg betaler jo ikke en regning ETTER forfall... Altså mener jeg at hun ikke kan betale etter forfall til meg heller... Hvis du skjønner?

Skrevet
Nei, men jeg betaler jo ikke en regning ETTER forfall... Altså mener jeg at hun ikke kan betale etter forfall til meg heller... Hvis du skjønner?

OK, da henger jeg med.. Synes ikke du er urimelig hvis du krever betaling fra henne nå, i og med at hun har visst om regningen.

Skrevet

Eller så gir du henne strømregningen og penger for din halvpart, og ber henne ordne med resten.

Skrevet

Hadde det ikke vært enklere om dere hadde en felles konto til felles regninger da?Litt utenom da men...Tilbake til spm dit,nei jeg synes ikke du er urimelig hvis hun visste om regninga hele tiden.

Skrevet

Vi har prøvd det, dvs., en boks vi skulle legge likt beløp i hver måned. Men hele samboerskapet begynte liksom med at hun grein og hylte fordi hun ikke hadde råd til husleien den første måneden...

Gjest Varg-Menja
Skrevet
For strømselskapet er jo ikke noe snille med meg, de vil ha pengene sine så fort som mulig...

Dette er bare tull, du kan få den regningen utsatt. Ring strømselskapet og forklar at dere er to om regningen, og tilby deg å betale din del til forfall. Hennes del må de utsette til lønningsdagen hennes. Sier du at du ganske enkelt ikke har pengene får du den utsatt, de taper også penger på å sende den til inkasso. Hvis de insisterer på purregebyr kan du opplyse samboeren din om at hun må betale det, siden du har betalt din del presis.

Skrevet

Tror neppe at strømselskapet skyter dere dersom dere betaler regningen etter helga og ikke før helga. Det er ikke en gang vi har vært par dager forsinket med å betale regninger, pga lønningsdagen er etter forfallet. Vi har ringt og hørt om dette er greit, og det var det, så lenge de fikk pengene innen en uke etter fristen. Dette gjelder husleien, telefonregning, strømregning, og andre småregninger.

Jeg syns at du er smålig når du oppfører deg sånn. en sånn ting ødelegger forholdet i det lange løp.

Skrevet

Enig med gjest. Selvfølgelig skal man prøve så godt man kan å betale regninger inne forfall, men dersom man betaler på mandag i stedet for fredag så er det ingen krise. Men bare gi henne klar beskjed om at du SKAL ha pengene så fort hun får lønn.

Skrevet

Jeg vil foreslå at du lager en oversikt over hva som i årets løp skal betales av fellesregninger. Hver måned betaler hun så inn sammen med husleien en 12/del av disse fellesregninger - akkurat som en budgetkonto i banken.

Hvis hun får løn på andre datoer enn den hvor husleien forfaller må hun betale på forskudd. Altså du må få penger til regningene deres den dag hun får løn.

Lykke til!

Skrevet
Eller så gir du henne strømregningen og penger for din halvpart, og ber henne ordne med resten.

Åååå! Ikke gjør dette !

Så lenge det er ditt navn som står på regningen, så er du ansvarlig overfor selskapet!

Kjenner en som fikk trøbbel fordi hun gjorde akkurat dette: Ga halvparten av et belåp til en annen med beskjed om å betale. Da denne ikke gjorde det fordi hu ikke hadde råd, endte det med inkassovarsel og en venninne som i tillegg hadde brukt opp den andres penger...

Skrevet
Dette er bare tull, du kan få den regningen utsatt. Ring strømselskapet og forklar at dere er to om regningen, og tilby deg å betale din del til forfall. Hennes del må de utsette til lønningsdagen hennes. Sier du at du ganske enkelt ikke har pengene får du den utsatt, de taper også penger på å sende den til inkasso. Hvis de insisterer på purregebyr kan du opplyse samboeren din om at hun må betale det, siden du har betalt din del presis.

Eh, jeg vet også at man KAN betale en regning etter forfall, men jeg synes ikke det er en ideell løsning når jeg kan betale den før forfall... Jeg har betalt hele regningen jeg, men hun skylder meg penger

Tror neppe at strømselskapet skyter dere dersom dere betaler regningen etter helga og ikke før helga. Det er ikke en gang vi har vært par dager forsinket med å betale regninger, pga lønningsdagen er etter forfallet. Vi har ringt og hørt om dette er greit, og det var det, så lenge de fikk pengene innen en uke etter fristen. Dette gjelder husleien, telefonregning, strømregning, og andre småregninger.

Jeg syns at du er smålig når du oppfører deg sånn. en sånn ting ødelegger forholdet i det lange løp.

Se svar over.

Grunnen til at jeg "oppfører meg sånn" er fordi hun siden hun flyttet inn ikke har gjort noe annet enn å spise og se på tv. Hun rydder ikke opp etter seg, hun vasker så og si ikke tøy, hun vasket gulvet på rommet sitt først da jeg ga henne beskjed om det... Hun har ikke kjøpt inn noe til fellesskapet, det er åpenbart "forventet" at det "bare er der" og jeg føler meg som en mor.

Derfor vil jeg stille litt krav til henne i forbindelse med denne regningen, for hun har visst om den i god tid, og at hun velger å dra ut med venninner i hytt og gevær samt leve på potetgull og pølser - det synes ikke jeg skal gå ut over min økonomi. Jeg lager mat fra bunnen av, fordi det er billigere, og da synes jeg det er kjipt at hun skal få utsettelser etter utsettelser.

Depositumet har hun ikke betalt en krone av - jeg synes rett og slett jeg har vært for snill for lenge jeg da...

Skrevet

Jeg hadde en venninne boende hos meg i en periode. Hun var akkurat på samme måten. Hun var kjempemorsom å bo og være sammen med, men hadde ikke begrep om verken økonomi eller husarbeid. Til slutt måtte jeg bare si til henne at hun måtte flytte ut før det ødela vennskapet vårt. Det gjorde hun uten sure miner og vi fortsatte vennskapet.

Skrevet
Jeg hadde en venninne boende hos meg i en periode. Hun var akkurat på samme måten. Hun var kjempemorsom å bo og være sammen med, men hadde ikke begrep om verken økonomi eller husarbeid. Til slutt måtte jeg bare si til henne at hun måtte flytte ut før det ødela vennskapet vårt. Det gjorde hun uten sure miner og vi fortsatte vennskapet.

Hun her er ikke kjempemorsom å bo med engang... :ler: Hun ser bare på tv hun, det er det eneste hun gjør... Også snøfter hun... Hele tiden.

Jeg trodde det skulle blir kjempekoselig og dritgøy og alt det der, men jeg føler jeg har en hormonell tenåring i huset, hun griner når hun må betale husleie og hun hilser ikke når hun kommer inn døren...

Skrevet

Haha snøfter..... :hoho: Nei få henne ut så fort som mulig. Det er ingen vits i å gå rundt og irritere seg over sånne mennesker. Det er bare deg det går utvoer til syvende og sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...