Gå til innhold

Barn med stort læringspotensial; erfaringer med tilrettelegging i barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har et barn i 4. Trinn som viser seg å ha et såkalt stort læringspotensial. Jeg lurer på om det er noen her med erfaring og hvordan det var å ta dette opp med skolen? Fikk dere noen tilrettelegging? Hospitering på andre trinn? Mulighet for å jobbe på et høyere nivå på egenhånd i timene, anledning til å samarbeide med andre elever på samme faglige nivå eller andre ting? 

Barnet har gjennomført en WISC-V test som vi har sendt til skolen sammen med rapporten/ konklusjonen til psykologen og skal ha et møte en gang etter ferien. Spent på hvilke muligheter og virkemidler skolen har. 

Anonymkode: 95f88...0de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært i tilnærmet samme situasjon. Vår erfaring er at det går veldig sakte.. De har ofte nok med å drifte skolen, og å få noen til å ta timene. Det har blitt verre i koronaperioden. Mange sykmeldte, hvertfall to som har sluttet, ufaglærte inn, vikar for vikarene, kaos... De ressursene man klarer å stable på beina, går til å få orden på de som "henger i taklampa". De som trenger ekstra i andre enden av skalaen blir skadelidende. Vi har prøvd å utfordre vårt barn mer faglig hjemme, og hun jobber med matte for trinnet over. Så følger hun klassen på skolen. Det sosiale og fellesskapet er viktigst der! Læreren er super, og faglig er det flott, så lenge det er stabilt! Men, han har vært mye borte i år, og mange vikarer..  Håper bare han snart er fullt tilbake, og at det skjer noe på skolefronten snart, før folk ikke gidder mer! Vi har yngre barn også, vet ikke hvordan ståa blir der..🤞

Anonymkode: b02fe...3f0

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har vært i tilnærmet samme situasjon. Vår erfaring er at det går veldig sakte.. De har ofte nok med å drifte skolen, og å få noen til å ta timene. Det har blitt verre i koronaperioden. Mange sykmeldte, hvertfall to som har sluttet, ufaglærte inn, vikar for vikarene, kaos... De ressursene man klarer å stable på beina, går til å få orden på de som "henger i taklampa". De som trenger ekstra i andre enden av skalaen blir skadelidende. Vi har prøvd å utfordre vårt barn mer faglig hjemme, og hun jobber med matte for trinnet over. Så følger hun klassen på skolen. Det sosiale og fellesskapet er viktigst der! Læreren er super, og faglig er det flott, så lenge det er stabilt! Men, han har vært mye borte i år, og mange vikarer..  Håper bare han snart er fullt tilbake, og at det skjer noe på skolefronten snart, før folk ikke gidder mer! Vi har yngre barn også, vet ikke hvordan ståa blir der..🤞

Anonymkode: b02fe...3f0

Takk for svar! Vi er egentlig forberedt på å måtte stå på en del for å få ting til å skje og jeg har full forståelse for at én enkelt lærer ikke kan lage eget opplegg for 25 ulike elever. Tenker at skolen/skoleeier bør ha noen tanker  hvordan disse elevene kan møtes og jeg vet at noen kommuner har utarbeidet veiledere som sier noe  nettopp dette. Udir har også egen veileder som kan være rettingsgivende for hva skolen kan og ikke kan sette igang. 

Barnet kjenner en del på det å være annerledes enn sine jevnaldrende, noe som oppleves som både sårt og utfordrende. Det er et hyppig samtaletema hjemme hos oss 😅 

Har kontaktet foreningen "Lykkelige barn", så kanskje det er mulig å få seg en venn som også er "en nerd som meg" ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Hvis barnet er såpass spesiell og klok i fht andre, burde dere heller vurdere privatskole tenker jeg. 

Anonymkode: fec03...1fe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet har gjennomført en WISC-V test

Hvor fikk dere tatt testen?

Anonymkode: cc242...976

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Har et barn i 4. Trinn som viser seg å ha et såkalt stort læringspotensial. Jeg lurer på om det er noen her med erfaring og hvordan det var å ta dette opp med skolen? Fikk dere noen tilrettelegging? Hospitering på andre trinn? Mulighet for å jobbe på et høyere nivå på egenhånd i timene, anledning til å samarbeide med andre elever på samme faglige nivå eller andre ting? 

Barnet har gjennomført en WISC-V test som vi har sendt til skolen sammen med rapporten/ konklusjonen til psykologen og skal ha et møte en gang etter ferien. Spent på hvilke muligheter og virkemidler skolen har. 

De klarer jo ikke å tilrettelegge for barn som har forskjellige vanskeligheter, så tror ikke du skal håpe for mye…:/ 

Anonymkode: 595f9...8e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Send barnet på privatskole.

Mindre klasser med færre elever, og derfor mye mer tilrettelegging for den individuelle elev. Det er gjerne også slik at privatskolene har et høyere nivå på læringen - de ligger konsekvent i toppsjiktet når det gjelder resultater på skolen.

Anonymkode: 501e5...02e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er lærer. Vet om en elev som det ble forsøkt ulike tiltak på. Hn fikk jobbe alene på grupperom med egne oppgaver, men det ble det ikke satt ekstra ressurser til. Hn fikk en "egen" lærer i ett av fagene da, hvor hn fikk undervisning alene. Endte til slutt opp med at eleven startet i en klasse på trinnet over. Problemet der ble at eleven måtte ta mye igjen som de andre i klassen hadde lært tidligere. Er man et evnerikt barn, er man flink til å forstå sammenhenger, god til å tenke logisk, liker å bryne seg på problemer bl.a. (ingen evnerike barn er like, så jeg vet ikke hva ditt barn er god på) Men man må jo også lære begreper og metoder. Det sosiale ble også en utfordring. 

Som noen andre sier, kanskje privatskole kunne være noe? Internasjonal skole eller Montessori for eks? 

Vi har nok å henge fingrene i i skolen fra før. De elevene hos meg som trenger noe ekstra, får et hefte fra trinnet over, og får jobbe alene med det. Det er de svakere elevene som har størst rettigheter og ressurser. 

Anonymkode: e282c...015

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De svakeste eleven blir prioritert, noe som skulle bare mangle.

Anonymkode: d4f49...8ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er lærer i Montessoriskole. Vi har en høy andel evnerike barn i forhold til andre skoler. Flere har fått tips fra Mensa sin foreldregruppe om å søke barna inn på vår skole, og så har det hopet seg opp. Vi har ingen vansker med å tilrettelegge det faglige. Alle får oppgaver på sitt nivå, og så skruer vi opp tempoet enda mer på disse elevene. 

Anonymkode: 04ebf...0a8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er en myte at evnerike barn klarer seg godt på skolen, de trenger tilrettelegging de også. Noen faller ut, noen blir klassens klovn eller utvikler negativ adferd for å ha noe å gjøre, noen blir skolevegrere, mange blir underytere og lærer ikke jobbe siden de bare flyter gjennom skolen.

TS har dessverre dårlig erfaring her, barnet fikk ekstraoppgaver, men ingen forklaring eller oppfølging, så ble sittende alene med disse oppgavene. Periodevis fikk han bli med i en gruppe som fikk undervisning i matte på høyere nivå, men det var avhengig av ressurser, så var kortvarig. 

Det er kommet veiledere for hvordan skolen kan tilrettelegge, men avhengig av skole/kommune om de klarer å følge det opp.

Ville valgt Montessori skole eller internasjonal skole om det er i nærheten av der du bor.

Anonymkode: 63014...1fc

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg må si at jeg ikke forventer at skolen skal ta noen ressurser fra elever som ligger bakpå når det kommer til kompetansemålene sine og jeg er klar over at det å lære raskt og ligge foran heller ikke utløser noen midler eller har hjemmel i lov ift. spesiell tilrettelegging.

Takk for tips om privatskole, skal se hvilke skoler som ligger i nærheten av oss! 

Det å mangle faglige utfordringer over flere år i skolen er ingen drømmesituasjon, det å ikke få utvikle gode strategier for læring eller utholdenhet ved problemløsing kan gi utfordringer frem i tid.

Jeg, som sikkert alle andre foreldre, ønsker bare en god skolehverdag for barnet mitt. Jeg har et annet barn som passer godt inn i enhetsskolen og fargelegger innafor boksen for å si det sånn, så jeg har mye god erfaring her også. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis barnet er såpass spesiell og klok i fht andre, burde dere heller vurdere privatskole tenker jeg. 

Anonymkode: fec03...1fe

Takk for tilbakemelding! Når du sier ift andre så er det mellom 2-5% av elevmassen som ligger i samme område/nivå, så totalt sett så er det snakk om en del elever. Synd at så mange elever har så få rettigheter. Sikkert fint for de som har mye penger og har tilgang til en hvilken som helst privatskole, men det gjelder nok ikke alle. 

Skrevet
Ramona skrev (3 minutter siden):

Var det dyrt? Er det noen nedre aldersgrense for testen? 

Vet ikke noe om aldersgrense, betalte vel 6500 for timen med test, tilbakemelding og rapport med testscore og forslag til tiltak i skolen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ALLE elever som trenger tilrettelegging skal ha tilrettelegging uansett hva som er årsaken til behovet!

Anonymkode: 70c0c...6a6

• Liker 3
Skrevet

Ingen spesiell tilrettelegging, men leksefri i de fleste fag. Hen hater å jobbe med meningsløse oppgaver, og vi brukte mye tid på å følge opp at leksene ble gjort. 

Vi tenkte først at vi skulle stå på barrikadene og sørge for at hen fikk tilrettelegging. Men  etter å ha tenkt oss om, droppet vi det.  Begge vi voksne er evnerike og vet at det å lære seg å omgås andre som ikke er evnerike også er veldig viktig. 9 av 10 vi samhandler med er ikke på samme nivå. Det kan føre til mye stress og irritasjon hvis ikke man har jobbet litt med det. Vi prioriterer at hen øver på det sosiale med jevnaldrende på skolen  og finner på interessante ting sammen som familie. 

Anonymkode: ed8ee...36e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen spesiell tilrettelegging, men leksefri i de fleste fag. Hen hater å jobbe med meningsløse oppgaver, og vi brukte mye tid på å følge opp at leksene ble gjort. 

Vi tenkte først at vi skulle stå på barrikadene og sørge for at hen fikk tilrettelegging. Men  etter å ha tenkt oss om, droppet vi det.  Begge vi voksne er evnerike og vet at det å lære seg å omgås andre som ikke er evnerike også er veldig viktig. 9 av 10 vi samhandler med er ikke på samme nivå. Det kan føre til mye stress og irritasjon hvis ikke man har jobbet litt med det. Vi prioriterer at hen øver på det sosiale med jevnaldrende på skolen  og finner på interessante ting sammen som familie. 

Anonymkode: ed8ee...36e

Takk for veldig gode råd! 

Det med leksene er et kapittel for seg selv, vi har snakket mye om at man noen ganger må gjøre ting som er kjedelig, både som barn og som voksen (men dette argumentet faller på sin egen urimelighet når det gjør seg gjeldene hver dag). Det samme gjelder det å kunne samhandle og samarbeide med ulike personer. Men ser at barnet kunne trengt en venn som er lik hen selv, noen å snakke med og dele interesser med. 

Skal ta opp det med leksene med skolen 😊

Skrevet

Hvordan har dere funnet ut at barnet er evnerikt? Kan dere få tips fra de som har utredet?

Jeg ville ringt til det kommunale PPT, de skal kunne gi dere råd om tilrettelegging og hvordan dere bør gripe det an. 

Internasjonal skole ville jeg kikket etter, der er det størst sjanse for å finne andre barn som liker å lære. I hvertfall vurdere om det passer deres lærestil. 

Anonymkode: 743a7...5da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...