Gå til innhold

Hvorfor slafser og spiser de så stygt, mange av de som kommer fra området Kina?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett flere sånne filmsnutter på nettet der det sitter folk fra Kina-området. De spiser typ egg, nudler og kylling. Det jeg reagerer på er måten de spiser på. De gaper høyt og stapper innpå, og de virker ikke som de tar seg tid til å tygge engang. 

De kan ta hele kokte egg inn i munnen og nærmest ta to tygg og svelge. Og de tar masse nudler i munnen og sluker det mens de slafser veldig. 

Er det en greie at de spiser på den måten der borte? 

Anonymkode: 209f6...80b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mange asiatiske land er det høflig å slafse og smatte. Det viser at de setter pris på maten. 

Jeg har jobbet mye med asiater, og kan bekrefte at det er en greie. Forferdelig om man lider av misofoni...

På den annen side synes de jeg er uhøflig som IKKE smatter, og som i tillegg spiser opp all maten på fatet mitt ;)

Anonymkode: 7ebd3...563

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har sikkert sett på mukbang.

Anonymkode: 6ae6e...623

• Liker 3
Skrevet

De synes at du er veldig uhøflig når du spiser, og at du ikke viser at du setter pris på maten :)

Anonymkode: ac82f...08c

• Liker 2
Skrevet

Jaja, men de må da tygge maten ordentlig? Man har da ikke tenner i magen. 

Huff, ja, slik slafsing og smatting er det værste jeg vet! 😂

Anonymkode: 209f6...80b

Skrevet

En greie der borte? i Kina+området?

Det er ikke akkurat sånn at Norge er noe foregangsland når det kommer til matkultur. Jeg har bodd og jobbet i Kina, og jeg kan bekrefte at folk tygger maten der også. De har annen type mat og kanskje litt annen skikker, det betyr ikke at det er en mindre riktig måte å gjøre det på.

Inlegget oser av typisk norsk etnosentrisme tankegang, rasisme og kunnskapsløshet. Hva med å komme seg ut og se hvordan verden faktisk fungerer?

Anonymkode: 23eb7...7ec

• Liker 3
Skrevet

Når man spiser laaange nudler med pinner så må man neste skyfle det i seg i én jafs, samtidig som man heller innpå kraften. Det har de en god og effektiv tek på. Hadde sannsynligvis blitt noe skikkelig griseri om du skulle forsøkt på det samme. 

Anonymkode: e2634...6a4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke akkurat sånn at Norge er noe foregangsland når det kommer til matkultur. Jeg har bodd og jobbet i Kina, og jeg kan bekrefte at folk tygger maten der også. De har annen type mat og kanskje litt annen skikker, det betyr ikke at det er en mindre riktig måte å gjøre det på.

Inlegget oser av typisk norsk etnosentrisme tankegang, rasisme og kunnskapsløshet. Hva med å komme seg ut og se hvordan verden faktisk fungerer?

Er det nødvendig å slenge alle nordmenn under bussen og utøve samme sneversynthet som du selv beskylder TS for, da?

• Liker 1
Skrevet

Gutter oil er en greie i Kina og andre asiatiske land, det er rett og slett olje fra kloakken som blir resirkulert og brukt til matlaging. Er ikke så rart at det oppstår mange rare sykdommer der borte.

Anonymkode: 90827...90a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har lært meg å slurpe i meg nudelsuppe da jeg reiste i Asia. Det er det som funker best. 

Anonymkode: d93f7...670

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det nødvendig å slenge alle nordmenn under bussen og utøve samme sneversynthet som du selv beskylder TS for, da?

Jepp, fordi de aller fleste nordmenn er ganske lit TS i tankegangen i forhold til andres kultur.. 

Anonymkode: 4c01c...df4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gutter oil er en greie i Kina og andre asiatiske land, det er rett og slett olje fra kloakken som blir resirkulert og brukt til matlaging. Er ikke så rart at det oppstår mange rare sykdommer der borte.

Anonymkode: 90827...90a

Kutt ut. Hva har dette med opprinnelig tema å gjøre?

Anonymkode: d93f7...670

• Liker 1
Skrevet

Har bodd på studentby i Oslo med delt kjøkken, blant dem som delte kjøkken var et kinesisk par. De spiste sånn som ts beskriver, og generelt tok null hensyn til andre når de laget sin avskyelige og stinkende mat. Kokte ofte grisekjøtt i timesvis, stinket helt jævlig. 
Kinesere er ofte rasistiske og mener at de er bedre enn alle andre, så de har ingen problemer med å ta seg til rette uten å ta hensyn.

Paret som delte kjøkken med meg og andre, kranglet på kinesisk ofte på kjøkkenet, ropte og hylte mens de laget mat.

Anonymkode: 8f3d7...827

• Nyttig 1
Skrevet

Google "mukbang". 

Anonymkode: 06d25...3ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er nok ganske mange flere rasister blant kinesere enn nordmenn, prosentvis. Det ser man jo ikke bare på måten de tar seg til rette på overalt i verden, men og spesielt i Tibet feks. De mener kinesisk kultur er bedre enn alle andres kultur, så det er der du bør rette kritikk og anklager om etnosentrisme og rasisme….

Anonymkode: 8f3d7...827

• Liker 1
Skrevet

Det anses som høflighet å slurpe maten i Øst-Asia. Det signaliserer at man liker maten. 

Slikt du beskriver er dog mer vanlig blant "Mukbangs" - altså spiseshow. Det er hakket mer intenst enn slik de vanligvis spiser. 

• Liker 1
Skrevet

De spiser slik i Kina ja, og kaster matrester de ikke spiser på gulvet underveis (typ skall ol). 

Anonymkode: 4e6c0...888

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Da jeg var i Kina var det slik på restaurantene, høylytt raping, tygging med åpen munn og kasting av matretter på gulvet.

Anonymkode: 4e6c0...888

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...