Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt noen prosent i 3 uker. Nå måtte jeg søke om sykepenger. Det står at Nav utbetaler når sykemeldingsperioden er mer enn 16 dager. Jeg har vært veldig lite sykemeldt, så kan ikke så mye om dette. Trodde man fikk like mye betalt i lønn uansett om man er sykemeldt. Blir det trukket for de tre ukene fra lønna mi, og så får jeg det igjen fra Nav? Jeg er litt grønn på dette. :) Noen som kan forklare på en enkel måte?

Anonymkode: 5d397...b60

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært sykemeldt noen prosent i 3 uker. Nå måtte jeg søke om sykepenger. Det står at Nav utbetaler når sykemeldingsperioden er mer enn 16 dager. Jeg har vært veldig lite sykemeldt, så kan ikke så mye om dette. Trodde man fikk like mye betalt i lønn uansett om man er sykemeldt. Blir det trukket for de tre ukene fra lønna mi, og så får jeg det igjen fra Nav? Jeg er litt grønn på dette. :) Noen som kan forklare på en enkel måte?

Anonymkode: 5d397...b60

Arbeidsgiver betaler for de 16 første dagene

Skrevet

Arbeidsgiver plikter å betale for de første 16 dagene. Etter dette er det NAV som står for utbetalingene. Men, enkelte arbeidsgivere forskutterer lønn og får dette refundert fra NAV. Du bør derfor sjekke med arbeidsgiver om de gjør dette eller ikke. Om arbeidsgiver forskutterer så vil du få lønna di akkurat som vanlig. 
Dersom arbeidsgiver IKKE forskutterer så vil du få sykepenger direkte fra NAV.
Sykepenger er det samme som lønn, basert på inntektsopplysninger som arbeidsgiver skal sende inn. Dersom du har veldig varierende inntekt så beregnes sykepenger av et snitt av de tre siste månedene før du ble syk.

Skrevet

Her jobber jeg kommunalt. Jeg får fastlønnen min fra arb.giver og resterende fra NAV.(Det som jeg har jobbet ekstra). Var iallefall slik forge gang jeg var sm. 

Anonymkode: 8f76b...08c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...