AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Jeg legger merke til at det er mye klaging på sosiale medier om fødetilbudet. Men jeg trodde det var bedre nå enn før? Har folk får store forventninger til tilbudet? Anonymkode: fe19a...20b
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 21. februar 2022 Både min mor og svigermor fødte på 80-tallet, og begge reagerer på hvordan det er nå. Da de fødte, fikk de hjelp til alt. Babyen sov ikke på rommet om natten, så selv om de var på flermannsrom, var det bare voksne på rommet, ikke hylende babyer. Da jeg fødte, endte jeg på tremannsrom begge gangene. Og da med 3 og 4 babyer, som hylte etter tur, hele jævla natten, så det ikke var mulig å sove i det hele tatt. Moderen fikk servert mat på sengen. Jeg måtte hente selv - og gikk glipp av flere måltider da måltidstidene kræsjet med når jeg hadde å sitte og kna på puppene mine og fikk blodkjeft om jeg ikke var på rommet til sånn og sånn tid - og ikke snakk om at noen kunne hente mat til meg. Moderen fikk dusje i fred og ro. Jeg måtte ha med babyen, også første dusjen etter fødselen, mens jeg sto og skalv av blodtap og småsjokk. Moderen fikk hjelp til mating og stell. Det fikk ikke jeg. Jeg fikk ikke hjelp til en eneste liten ting. Anonymkode: e10f6...53c 50 5 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg legger merke til at det er mye klaging på sosiale medier om fødetilbudet. Men jeg trodde det var bedre nå enn før? Har folk får store forventninger til tilbudet? Anonymkode: fe19a...20b På 80 tallet var mor på sykehuset i to uker.. i slutten av tiåret var barnet på rom hos mor.. da var nok tilbudet litt bedre enn nå.. Anonymkode: 9d797...f25 14 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Både min mor og svigermor fødte på 80-tallet, og begge reagerer på hvordan det er nå. Da de fødte, fikk de hjelp til alt. Babyen sov ikke på rommet om natten, så selv om de var på flermannsrom, var det bare voksne på rommet, ikke hylende babyer. Da jeg fødte, endte jeg på tremannsrom begge gangene. Og da med 3 og 4 babyer, som hylte etter tur, hele jævla natten, så det ikke var mulig å sove i det hele tatt. Moderen fikk servert mat på sengen. Jeg måtte hente selv - og gikk glipp av flere måltider da måltidstidene kræsjet med når jeg hadde å sitte og kna på puppene mine og fikk blodkjeft om jeg ikke var på rommet til sånn og sånn tid - og ikke snakk om at noen kunne hente mat til meg. Moderen fikk dusje i fred og ro. Jeg måtte ha med babyen, også første dusjen etter fødselen, mens jeg sto og skalv av blodtap og småsjokk. Moderen fikk hjelp til mating og stell. Det fikk ikke jeg. Jeg fikk ikke hjelp til en eneste liten ting. Anonymkode: e10f6...53c område? 😢 Anonymkode: 3381b...dad
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 Verre nå ja, det er jo ikke noe å lure på engang. Før var jo liggetiden mye lenger på barsel. Da min mor fødte meg på 80-tallet fikk hun mye hjelp slik at hun kunne få litt søvn og komme seg. Slik er det ikke lenger. I dag skal du også ut fortest mulig, nå er det snakk om 24 timer. Jordmødre har ropt varsku i flere år, så det er ikke bare kvinnene som "klager". Anonymkode: 535eb...b99 39 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): område? 😢 Anonymkode: 3381b...dad Både jeg og moderen har født på KK på Haukeland. Svigermor har født i Trøndelagen, og hun sa hun bare ringte etter babyen når hun ville ha den inn til seg, ellers lå hun i sengen og slappet av og hvilte, mens andre gjorde alt annet for henne og babyen. Slik det er nå, er det lagt opp til at mor skal gjøre absolutt alt. De kaller det "mor-barn-vennlig", men det har altså gått helt over styr. Det er IKKE mor-vennlig å bli holdt våken hele natten av egen og andres babyer, rett etter at man har vært våken et par døgn i langvarig fødsel.. Jeg hadde så mye maserier de siste tre døgnene før jeg fødte mitt andre barn, at jeg knapt sov. Jeg var så ufattlig utslitt. Og så ble jeg sendt på flermannsrom med fire hylebabyer, mens mannen fikk dra hjem og sove i fred og ro... Anonymkode: e10f6...53c 25
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg legger merke til at det er mye klaging på sosiale medier om fødetilbudet. Men jeg trodde det var bedre nå enn før? Har folk får store forventninger til tilbudet? Anonymkode: fe19a...20b Er jo ikke lov å røyke på besøksrommene engang mer, de må ha det skikkelig kipt. Anonymkode: afc2c...57a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg legger merke til at det er mye klaging på sosiale medier om fødetilbudet. Men jeg trodde det var bedre nå enn før? Har folk får store forventninger til tilbudet? Anonymkode: fe19a...20b Mamma fødte barn på 70, 80 og 90-tallet, og på den tiden tok de seg godt av de fødende. Man hadde nok personale, og hadde tid til å ta seg av hver enkelt fødende. Man fikk også være lenge på sykehuset ved behov. Mamma fikk være 1 uke på fødeavdelingen etter at hun fødte siste barnet i 1995. Da hun fødte sitt første barn i 1973 kom det sykepleier eller helsesøster hjem til de nybakte mødrene for å se til de og følge opp om de trengte det. Mamma hadde fødselsdepresjon etter sitt første barn i 1973 og fikk god støtte og oppfølging. Også fordi hun ikke hadde noe kontakt med sin egen mor. Idag er det for lite helsepersonell både på sykehus, sykehjem, på psykiatrisk og DPS. De har ikke tid til å ta seg av hver enkelt pasient. Det skal være fort inn og fort ut. Man tar seg ikke tid til å bruke penger på psyken. Det er kun de som har god psyke og et bra nettverk rundt seg som klarer seg. Hva med alle de som ikke har det? Jeg kjenner en kvinne som var i et forhold, hun ble gravid med han, og han ville plutselig ikke ha noe med henne å gjøre. Hun hadde kommet langt i svangerskapet så valgte å beholde. Vet ikke hva slags støtte og oppfølging hun fikk, men etter fødselen i 2018 slet hun med fødselsdepresjon og tok livet sitt da babyen var 3 mnd gammel. Heldigvis var hun på besøk hos foreldrene sine, så de tok seg av den lille. Dette kunne vært unngått om det hadde vært kapasitet til å følge opp nybakte mødre bedre, og spesielt de som virkelig trenger det. Man brukte mye mer penger på alt før, både sykehjem, sykehus, dps osv. Men så skulle det plutselig spares inn løpet av 2000-tallet. Anonymkode: b678f...f8c 12 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #9 Skrevet 21. februar 2022 Min mor er (var) jordmor, og har i mange år prøvd å kjempe mot utviklingen i fødetilbudet. For noen år siden sa hun opp- i protest. Hun fødte 6 barn på 80/90-tallet, hun sier at hun ville aldri ha født barn på sykehus i 2022. Den ene søsteren min valgte faktisk hjemmefødsel etter å ha hørt historier fra mamma. Den andre søsteren min fødte på sykehuset, men hun ønsker også hjemmefødsel med neste. Anonymkode: 6cfec...421 12 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #10 Skrevet 21. februar 2022 Jeg tror det er en kombinasjon. Men jeg tror kanskje flere har en forventning nå om at det å få barn skal være så utrolig fint. Så viser det seg at det er faktisk hard jobbing. Jeg var innstilt på det og sov ikke de to første døgnene på barsel fordi barnet lå i lys og jeg måtte passe på at ikke «solbrillene» kom foran nesen hans så han ikke fikk puste. I tillegg til alt det andre en prematur og sugesvak baby fører med seg. Jeg tenkte ALDRI noe annet enn at «nå er det i gang. Nå er jeg mor og det er slutt på søvn og bekvemmelighet» 🤣. Døgn tre var det en barnepleier som spurte om jeg egentlig sov noe. Og tok med seg babyen ut så jeg fikk hvile. Jeg forventet ikke det og følte meg som en elendig mor som sa ja. Det tok mange måneder før jeg skjønte at skulle jeg holde på sånn kom jeg til å møte veggen. så jeg syns mitt barselopphold var fint og følte jeg fikk god hjelp. Sett i ettertid ser jeg jo at hjelpen jeg fikk ikke var mer enn det minimale egentlig. Jeg var heldig som følte meg i veldig god fysisk form, da. Anonymkode: 7e446...764 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #11 Skrevet 21. februar 2022 Nå er det så ille at folk som selv jobber på sykehuset gruer seg til å føde hvis fødsel blir på helg, KK, Bergen. Anonymkode: 268b2...085 15
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mamma fødte barn på 70, 80 og 90-tallet, og på den tiden tok de seg godt av de fødende. Man hadde nok personale, og hadde tid til å ta seg av hver enkelt fødende. Man fikk også være lenge på sykehuset ved behov. Mamma fikk være 1 uke på fødeavdelingen etter at hun fødte siste barnet i 1995. Da hun fødte sitt første barn i 1973 kom det sykepleier eller helsesøster hjem til de nybakte mødrene for å se til de og følge opp om de trengte det. Mamma hadde fødselsdepresjon etter sitt første barn i 1973 og fikk god støtte og oppfølging. Også fordi hun ikke hadde noe kontakt med sin egen mor. Idag er det for lite helsepersonell både på sykehus, sykehjem, på psykiatrisk og DPS. De har ikke tid til å ta seg av hver enkelt pasient. Det skal være fort inn og fort ut. Man tar seg ikke tid til å bruke penger på psyken. Det er kun de som har god psyke og et bra nettverk rundt seg som klarer seg. Hva med alle de som ikke har det? Jeg kjenner en kvinne som var i et forhold, hun ble gravid med han, og han ville plutselig ikke ha noe med henne å gjøre. Hun hadde kommet langt i svangerskapet så valgte å beholde. Vet ikke hva slags støtte og oppfølging hun fikk, men etter fødselen i 2018 slet hun med fødselsdepresjon og tok livet sitt da babyen var 3 mnd gammel. Heldigvis var hun på besøk hos foreldrene sine, så de tok seg av den lille. Dette kunne vært unngått om det hadde vært kapasitet til å følge opp nybakte mødre bedre, og spesielt de som virkelig trenger det. Man brukte mye mer penger på alt før, både sykehjem, sykehus, dps osv. Men så skulle det plutselig spares inn løpet av 2000-tallet. Anonymkode: b678f...f8c Selv om du kjenner en som har hatt det slik, så blir dette du skriver så feil som det går an å få det. Det er enormt fokus på psykisk helse under og etter graviditeten i dag. Klart ting kan bli bedre, men å påstå at det var bedre på 70 tallet, vitner om en uvitenhet uten like. Anonymkode: 77ab9...8f0 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #13 Skrevet 21. februar 2022 Moren min fødte 5 ganger på 80- og 90-tallet og fikk nærmest sjokk da hun fikk høre hvordan jeg hadde det på barsel. Hun trengte ikke mase i fire døgn før noen hadde tid til å ta ut veneflonen som ble satt under fødselen, for å si det sånn. Anonymkode: 791d4...ddb 12
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Selv om du kjenner en som har hatt det slik, så blir dette du skriver så feil som det går an å få det. Det er enormt fokus på psykisk helse under og etter graviditeten i dag. Klart ting kan bli bedre, men å påstå at det var bedre på 70 tallet, vitner om en uvitenhet uten like. Anonymkode: 77ab9...8f0 Jeg har selv jobbet på sykehjem fra 2000 og frem til idag. Da jeg begynte var det nok personale, man hadde god mat, og man hadde tid til å ta seg av de gamle. Idag er det ofte dårlig mat, man er for lite personale, og man har ikke tid til å ta seg av de gamle på samme måte som før. Er mye stress på dagtid, og på kvelden kan det gå bra om det er ro på avdelingen. På natta er man bare én nattevakt, før var man 2 på natt. Anonymkode: b678f...f8c 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 Moren min reagerer også på tilbudet nå vs 80-tallet. De lå lengre på barsel, fikk sove på nettene og generelt mye mer ro rundt seg. Anonymkode: 19181...562 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 Tilbudet da og nå er jo helt forskjellig. De fødende i dag må vel snart ligge i senga å føde alene mens en jordmor titter innom bare for å sjekke at ungen har kommet ut. For 30+ år siden var det andre boller. Min mor var flere dager på sykehus, fikk hjelp til pass av meg slik at hun fikk dusjet og spist feks. Hun fikk faktisk tid til å bare samle krefter og slappe av i ettertid, mens nå er det bare mas og de vil helst ha deg ut av sykehuset før du i det hele tatt har fått deg en vask og noe å spise. Forstår godt de som tester hjemmefødsel for å slippe å føle seg så dritt som de gjør på et sykehus. Anonymkode: 676cf...c0f 14 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #17 Skrevet 21. februar 2022 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg legger merke til at det er mye klaging på sosiale medier om fødetilbudet. Men jeg trodde det var bedre nå enn før? Har folk får store forventninger til tilbudet? Anonymkode: fe19a...20b folk er ekstremt kravstore for tiden, kvinner spesielt. Hjelper ikke at rosabloggere øker stresset om den perfekt fødselen, samtidig som instagram/tiktok generasjon mener det er umenneskelig i å må føde uten eget rom, med spa anlegg, 10 jordmødre som jobber kun med de, og et privat suite etter prinsen er født. Anonymkode: f5605...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #18 Skrevet 21. februar 2022 Jeg har født i 99, og 07. Og la merke til stor endring fra første fødsel, og andre. Første gangen så måtte jeg virkelig tigge og be, om å bli skrevet ut etter 3 døgn, de ville ha meg lenger. Og de sa at de kunne ta babyen når som helst, og det var bare å ringe, de ville hjelpe med alt. Og de var så søte og hyggelige. Så skulle jeg dusje, så bare leverte jeg babyen til de. Ene natten, så gikk jeg i gangen med en gråtende baby, da kom de og tok babyen min, sa at de skulle ta godt vare på henne, men jeg skulle sove, for det trengte jeg. Følte virkelig at de var der for å hjelpe, og hadde god tid til oss. Så da jeg fødte andre, så fødte jeg 22.30, og jeg ble skrevet ut 10.00 neste morgen, for det var ikke plass til meg. Og da var det jo alle flergans fødere, som måtte raskt ut. Og den gangen, følte jeg de bare var stressa, og ikke hadde tid. Anonymkode: 6147c...607 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #19 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Verre nå ja, det er jo ikke noe å lure på engang. Før var jo liggetiden mye lenger på barsel. Da min mor fødte meg på 80-tallet fikk hun mye hjelp slik at hun kunne få litt søvn og komme seg. Slik er det ikke lenger. I dag skal du også ut fortest mulig, nå er det snakk om 24 timer. Jordmødre har ropt varsku i flere år, så det er ikke bare kvinnene som "klager". Anonymkode: 535eb...b99 Jepp. Samlebånd nå. Få dem ut fortest mulig, værsågod neste. Anonymkode: e68a4...907 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #20 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): folk er ekstremt kravstore for tiden, kvinner spesielt. Hjelper ikke at rosabloggere øker stresset om den perfekt fødselen, samtidig som instagram/tiktok generasjon mener det er umenneskelig i å må føde uten eget rom, med spa anlegg, 10 jordmødre som jobber kun med de, og et privat suite etter prinsen er født. Anonymkode: f5605...0c5 Hvorfor et behov for å overdrive for å få frem poenget ditt? Det er da ingen som krever at 10 jordmødre skal passe på seg, ingen sier at de må ha spa fasiliteter. Kvinner ønsker bare å bli behandlet godt som nybakte mødre, har ikke noe med kravstorhet å gjøre. Anonymkode: 676cf...c0f 16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå