Gå til innhold

Økt angst - kan grunnen være et vanskelig forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd mer angst den siste tiden, og hatt et par panikkanfall. (Har riktignok hatt noe angst tidligere også, men ikke i denne graden).

Samtidig opplever jeg at samboer sliter med sinneutbrudd og humørsvingninger. (Vil ikke legge ut så mange detaljer). Men; kan det være grunnen til økt angst? På hvilke måter påvirkes dette av slike ting, noen med erfaring?

Anonymkode: c5755...7a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig! De nære relasjonene vi omgås mest med har enorm innvirkning på vår psyke.
Jeg har selv opplevd det på mange måter. Når man kjenner press, usikkerhet, ustabilitet, tankekjør som direkte følge av personene rundt oss - det er ikke godt for psyken. spesielt dersom man allerede fra før av er et sensitivt menneske.

Anonymkode: fc9ad...a5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig! De nære relasjonene vi omgås mest med har enorm innvirkning på vår psyke.
Jeg har selv opplevd det på mange måter. Når man kjenner press, usikkerhet, ustabilitet, tankekjør som direkte følge av personene rundt oss - det er ikke godt for psyken. spesielt dersom man allerede fra før av er et sensitivt menneske.

Tusen takk for svar! Jeg blir jo veldig bekymret over at han i økende grad klikker over småting/bagateller. (Han er på ingen måte voldelig, men har kort lunte og kan bli veldig sint, og det kommer ofte som lyn fra klar himmel for min del.) Vi har også barn.

Kjenner meg igjen i det med å være en sensitiv person, og merker at dette påvirker meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar! Jeg blir jo veldig bekymret over at han i økende grad klikker over småting/bagateller. (Han er på ingen måte voldelig, men har kort lunte og kan bli veldig sint, og det kommer ofte som lyn fra klar himmel for min del.) Vi har også barn.

Kjenner meg igjen i det med å være en sensitiv person, og merker at dette påvirker meg.

Jeg tror nok denne oppførselen hadde trigget mye underliggende angst i meg også. Jeg er en person som trenger mye harmoni og trygghet rundt meg. Jeg er sensitiv, har tynn hud og absorberer andres følelser som en svamp. Jeg har hele mitt liv vært en noenlunde nevrotisk person som tenker og grubler mye.
Min eks hadde en type oppførsel som ikke matchet min personlighet så godt, og tiden med han var vond.
Nå er jeg sammen med en rolig og avbalansert mann og jeg er mye lykkeligere og har mye mindre angst. Håper din mann kan ta et oppgjør med sinneproblemet sitt - det er ikke bra at det går utover deg!

• Hjerte 2
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Helt klart. Dårlige forhold påvirker psyken, og det er ikke uvanlig å oppleve angst når det er problemer i kjærlighetslivet. I tillegg har jo han et temperament som er uforutsigbart, og slik uforutsigbarhet er angstfremkallende i seg selv. Når utbrudd kommer som lyn fra klar himmel blir man engstelig for å gjøre noe som kan utløse det, og man har et generelt forhøyet angstnivå.

Du må kreve at han gjør noe med sinnet sitt, ellers må du gå fra ham. Dette er ikke et sunt miljø for deg, og enda viktigere, det er ikke et sunt oppvekstmiljø for barn.

Skrevet

Selvsagt. Jeg brukte mange år i et forhold med en mann som ikke ville at jeg skulle være sosial f.eks. Han prøvde å forandre alle sider av meg. Han ba meg vel indirekte om å kutte ut alt i livet mitt, uten at han ga meg noe tilbake. Jeg begynte å slite med sterk sosial angst, klarte ikke fungere med andre mennesker og sleit veldig i sosiale settinger. Jeg måtte bare gå fra han for å få det bedre, og det var det psykologen min også rådet meg til. I ettertid ser jeg at hun hadde rett, men der og da ville jeg se andre løsninger.

Anonymkode: 3aa33...c8f

• Liker 1
Skrevet

Heilt klart. Eg slit med det same, er eg ganske sikker på. Lurte lenge på om angsten berre hadde blitt verre, men når eg tenker på korleis eg har det heime, er det slett ikkje rart at eg har fått meir intens angst. 

Så er det då korleis ein skal løyse problemet.. Han du bur med må i alle fall få vite korleis du har det, og vere villig til å gjere noko med eigen oppførsel! Ellers er det jo du som må handle for å hjelpe /redde deg sjølv ❤️

Anonymkode: 6c611...96d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...