Gå til innhold

Tips til kakefyll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst å ha sjokoladekake som bryllupskake. Veit ikkje om vi skal ha kvit eller brun glasur enno, men inni blir det sjokolade-sjokolade tenker eg. Har lyst å ha noko syrleg fyll også, som kan vere godt saman med sjokoladen, noko sitron-fromasj eller noko anna liknande? Er jo ofte godt med noko syrleg når ein er dau-mett.. Hehe... Nokon som veit om godt kakefyll???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitron eller appelsinfromasj høres jo veldig bra ut det! Nam! Da er det jo bare å teste ut litt forskjellige oppskrifter på fromasjer, og finne ut hvordan dere vil ha dem. Å prøve ut kakefyll er sikkert populært hos vennene deres ;-)

Hvis dere er like sjoko-loco som meg så er min favoritt sjokoladekake med sjokoladetopping, og så lagvis med lys sjokolade, helst mocca fromasj og vaniljekrem. Det er ikke friskt, men med litt kaffi/moccasjokolade smak blir det en herlig blanding, som ikke er for tung.

Hm, må visst bake i dag tror jeg! :)

Skrevet

Kirsebær er veldig godt sammen med sjokolade, ikke like syrlig som sitron, men friskt likevel, og jeg synes kirsebær og sjokolade smaksmessig passer bedre sammen enn sitrus og sjokolade.

Skrevet

Hvis dere er like sjoko-loco som meg så er min favoritt sjokoladekake med sjokoladetopping, og så lagvis med lys sjokolade, helst mocca fromasj og vaniljekrem. Det er ikke friskt, men med litt kaffi/moccasjokolade smak blir det en herlig blanding, som ikke er for tung.

Hm, må visst bake i dag tror jeg! :)

Det hørtes nydelig ut!! Har du nokon oppskrifter???

Gjest lillelou
Skrevet

Sjokolade og bringebær er også en god kombinasjon. :)

Skrevet

Masse gode forslag her!! Personleg likar eg verken bringebær, fersken eller kirsebær noko særleg godt då men.. Hehe.. Trur vi må få mamma til å prøve-bake litt for oss.... ;)

Skrevet

Har en grunnoppskrift på sjokolademousse fyll greierne, men pleier å eksperimentere litt med oppskriften da. Men du kan gjerne få grunnoppskriften:

Kakeform 22 cm

Sjokoladekake bunn:

2 egg

2,5 dl sukker

1 1/4 dl hvetemel

4 ss kakao

Sjokolademousse:

150 mørk kokesjokolade

2 eggeplommer

2 ss melis

1 ss sterk kaffe

1 ss konjakk (hvis du vil, smaker fantastisk)

2 dl kremfløte

1 eggehvite

Vaniljekrem, 1 pk jeg syns den ferdige er best!

Lag bunnen først, egg og sukker - eggedosis. Rør inn avkjlt smeltet smør, og mel blandet med kakao. Stek på 175 grader ca 30 min nederst i ovnen. Kaken skal være litt fuktig inni. Avkjøl, ta av ringen, men la kaken stå på platen. Sett på igjen ringen når fyllet skal i.

Når kaken er kald brer du vaniljefyllet over, og setter det kalt til moussen er ferdig.

Smelt sjokoladen over vannbad, avjøl. Visp eggeplommer og melis lett og luftig og bland inn kaffi og konjakk. Bland litt av sjokoladen i eggedosisen, og vend forsiktig inn pisket krem, og eggehviten tilslutt. Bre moussen over vaniljekremen.

For å få en høyere kake kan du lage en dobbel bunn, som du deler opp, slik du får kake på toppen også, men da må den selvsagt stekes lenger. Du kan også blande inn knuste biter av moccabønner i moussen for å få enda bedre smak.. Bruk god kaffi og god sjokolade, så blir det bra!

Friske jordbær er såklart en slager ved siden av som pynt osv.

Enjoy! :)

Skrevet

MMmmmm.... Den oppskrifta virka utrolug god!!! Trur eg skal prøve meg på litt baking snart, gitt!!! Kanskje det er godt med jordbær-fromasj til dette også? Nokon som har gode oppskrifter på jordbær eller sitron-fromasj?

Skrevet

du kan jo ha litt finrevet limeskall i ;)

Skrevet
du kan jo ha litt finrevet limeskall i ;)

I sitronfromasjen? Eller i kaka?? Blir det godt med fromasj inni kaka forresten?

Skrevet
I sitronfromasjen? Eller i kaka?? Blir det godt med fromasj inni kaka forresten?

Tenkte på uansett hvilket fyll du velger. For å få den lille syrlige "touchen" :) Om du skulle ha noe fromasj (tror det blir godt hvis den holder seg "fromasjaktig" og ikke blir suppe. det må du teste først) eller vaniljekrem, hvit sjokolade, sjokoladekrem mm. :)

Skrevet
Tenkte på uansett hvilket fyll du velger. For å få den lille syrlige "touchen" :) Om du skulle ha noe fromasj (tror det blir godt hvis den holder seg "fromasjaktig" og ikke blir suppe. det må du teste først) eller vaniljekrem, hvit sjokolade, sjokoladekrem mm. :)

Takk for tips!! Her skal det testast ja!!!! Og så tar vi ein prat med kakedama over nyttår! ;)

Skrevet
Hva med pasjonsfruktfromasj?

Hmmm.. Kva er pasjonsfrukt....?

Skrevet

Pasjonsfrukt er en syrlig og kjempegod eksotisk frukt. Du burde absolutt smake. :sikle: Du får de på butikken. Kjøp de som ser skrukkete og gamle ut. Det er de som er modne. Del i to, og spis innholdet (stener og alt).

Sånn ser de ut: http://www.freshking.com/images/passionfruit.jpg

De skal være mer skrukkete og knudrete enn de på bildet, før de er ordentlig modne.

Nigella Lawson lagde en hvit sjokolade og pasjonsfruktmousse med bringebær på bbc food i dag. Den moussen så helt fantastisk ut. Servert i individuele glass med bringebær i bunn. NAM! Har funnet oppskriften om du vil prøvelage moussen. ;)

Skrevet

Oooh, spennande!! Gir deg ein lyd om eg likar frukta eg! ;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Saeria! Har du den oppskrifta, sa du ?? *hint hint*

Skrevet
Vi har lyst å ha sjokoladekake som bryllupskake. Veit ikkje om vi skal ha kvit eller brun glasur enno, men inni blir det sjokolade-sjokolade tenker eg. Har lyst å ha noko syrleg fyll også, som kan vere godt saman med sjokoladen, noko sitron-fromasj eller noko anna liknande? Er jo ofte godt med noko syrleg når ein er dau-mett.. Hehe... Nokon som veit om godt kakefyll???

Sjokolade og sitron kan virke "kvalmende" søtt. is bunn er sjokolade ville jeg gått for noe annet. Eks.tynt lag med marmelade eler kirsebær.

vanlig krem med lite sukker,men litt hakkede nøtter er godt. Og virker faktisk ikke så mektig som eks fromagefyll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...