Gå til innhold

Fysioterapeut eller Kiropraktor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vondt i ryggen som blir verre av bevegelse, f.eks verre av å gå tur. 

Har også nedsatt følelse i huden i et område på siden av låret. 

Fastlegen anbefale meg fysio på tlf, men jeg har så dårlig erfaring med fysioterapi. Har gått til fysioterapi for ryggen tidligere og betalte masse penger for å bli "klappet og kost" på ryggen uten at det hjalp en dritt.

Erfaringer?

Anonymkode: 43a45...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå jobber jo de to med helt ulike deler av kroppen da, så det den ene fikser kan ikke den andre osv.. En dårlig erfaring med en fysio betyr ikke at alle er dårlig.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 minutter siden):

Nå jobber jo de to med helt ulike deler av kroppen da, så det den ene fikser kan ikke den andre osv.. En dårlig erfaring med en fysio betyr ikke at alle er dårlig.. 

Men begge jobber jo med ryggsmerter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på fastlegen, men prøv en annen fysioterapeut.

Jeg ble ikke "klappet og kost", jeg fikk hjelp til å trene riktig og styrke kjernemuskulaturen. Det tar tid å bli bedre og man må regne med å gjøre øvelser hjemme også. Har man først fått ryggproblemer må man regne med å trene i noen grad resten av livet.

Anonymkode: fa532...9bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men begge jobber jo med ryggsmerter? 

forskjellen er vel kanskje at mens fysio jobber med musklaturen jobber kirop med leddene - to helt ulike utdannelser og fagfelt. Det blir som å sammeligne en lakkerer og en mekaniker som begge jobber med biler 

Anonymkode: 0c7e5...125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med kiropraktor ved spesifikk isijas og hjelp til å løsne opp nakke da jeg sliter med migrene trigget av nerver i klem . Vært til fysio også men det har vært er for mer generelle muskulære plager. 

Anonymkode: 64001...f75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd flere fysioterapeuter uten hell. Enten knar de så jeg nesten svimer av, eller så bare gir de meg øvelser. Jeg blir i hvert fall ikke bedre, men ofte verre. Kiropraktor derimot fikser det på null svisj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fysioterapeut jobber med muskulatur/ holdning/ øvelser, og kan massere for å løse opp muskulaturen.h

En kiropraktor manipulerer leddene og jobber med nervesystemet.n

En manuellterapeut har mastergrad i fysioterapi og gjør mye av det som kiropraktorer også gjør, men jeg hadde gått til manuell terapeut hvis jeg var deg.

Har prøvd alle disse yrkesgruppene.

God bedring🤞

Anonymkode: bf678...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...