AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Er det flere her som blir litt "oversett" på jobben? Jeg er ikke den mest utadvendte, men jeg prater da med folk i lunsjen, ved kaffemaskinen, får folk til å le dann og vann, osv. Men jeg føler at jeg er "utenfor". Det er småting som jeg legger mer og mer merke til. Som at hver gang noen på avdelingen har hatt rund dag (fire tilfeller de siste tre årene), har de andre kommet tidlig på jobb og blåst opp ballonger og hengt opp girlandere og hatt med kake og gjort en Greie av det (og jeg har vært med her gang å stelle til). Men da jeg hadde rund dag, var det "Gratulerer med dagen!" og ikke noe mer... Når folk på jobben får barn, tar nærmeste leder alltid ansvar og samler inn til en gave. Da jeg fikk barn, fikk jeg ingen gave, ikke et kort eller noe. Når vi skal gå ut og spise lunsj (som vi gjør en gang iblant), og det ikke passer for meg den dagen er det "uffda, det var da dumt, jaja". Om det er en annen på teamet er det "ånei, da må vi flytte det og ta det en annen dag, du må jo være med!" Sånne ting som det.. Kanskje jeg er hårsår, men jeg merker jeg blir så lei meg. Det suger motivasjonen ut av meg. Når alle andre på avdelingen min nå har blitt hedret ved bursdager og fødsler, og ting blir flyttet for at det skal passe så de får være med, og det samme ikke skjer med meg.. Tar man sånt opp med sjefen? Det påvirker motivasjonen min, men høres så sutrete ut.. buhuu, jeg fikk ikke ballong, liksom.. Anonymkode: 36022...d8e 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Betaler du inn til felleskassa da for å få gave når du fyller rundt år? På min arbeidsplass er det slik. Man betaler en liten sum hvert år for å få oppmerksomhet ved rund dag, om man har fått baby, blomster i forbindelse med dødsfall i familien osv. Betaler man ikke inn, får man heller ikke oppmerksomhet. Anonymkode: 6073a...6a6 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 Det som er sjefens ansvar må du selvsagt ta opp med sjefen. Og det som er kollegaenes overtråkk bør du også nevne for sjefen. Sjefen bør minne om at alle skal inkluderes. Anonymkode: 57add...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betaler du inn til felleskassa da for å få gave når du fyller rundt år? På min arbeidsplass er det slik. Man betaler en liten sum hvert år for å få oppmerksomhet ved rund dag, om man har fått baby, blomster i forbindelse med dødsfall i familien osv. Betaler man ikke inn, får man heller ikke oppmerksomhet. Anonymkode: 6073a...6a6 Selvsagt. Hos oss vippser vi hver gang det er noe. Jeg har gitt til samtlige bursdager, fødsler, oppmerksomheter ifbm andre ting. Men altså aldri fått noe igjen. Anonymkode: 36022...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 Dette er veldig dårlig av leder/arbeidsgiver, og selvfølgelig går det utover både trivsel og motivasjon på jobb. Er dette noe du føler du kan ta opp med din leder? Anonymkode: 6372b...d81 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er veldig dårlig av leder/arbeidsgiver, og selvfølgelig går det utover både trivsel og motivasjon på jobb. Er dette noe du føler du kan ta opp med din leder? Anonymkode: 6372b...d81 Det er det jeg er usikker på. Jeg er redd han bare kommer til å bli sur og mene at jeg sutrer. Han er ikke flink til å lytte, og han er ikke så flink til sånne mellom-menneskelige ting, føler jeg. Han hadde forøvrig ansvar for å gi påskeoppmersomhet til alle, og glemte meg i fjor.. Kake og ballonger har det vært teamet som har stått for, ikke sjefen, så det er både kollegaene mine og sjefen som "glemmer" meg. Når det skjer så ofte, og bare med meg, så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ta det. Liker de meg ikke? De prater jo med meg og virker høflige og hyggelige ellers, så jeg synes det er vanskelig å tolke. Hvordan kan de glemme meg, og bare meg, gang på gang? Anonymkode: 36022...d8e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Selvsagt. Hos oss vippser vi hver gang det er noe. Jeg har gitt til samtlige bursdager, fødsler, oppmerksomheter ifbm andre ting. Men altså aldri fått noe igjen. Anonymkode: 36022...d8e Ut i fra det du skriver her og påfølgende innlegg ville jeg rett og slett sagt nei til å bidra ved neste anledning, og bemerket at du blir holdt utenfor. Sannsynligvis ville jeg sett meg om etter en annen jobb også når sjefen holder på på samme måte. De underordnede følger ofte sjefens eksempel. Og uansett hva grunnen er, er det ikke greit å holde én person utenfor. Anonymkode: 359bc...382 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Skrevet 21. februar 2022 Jeg mener dette er mobbing. Anonymkode: 5ce5b...688 19
17.11 Skrevet 21. februar 2022 #9 Skrevet 21. februar 2022 Har dere en HR-avdeling du kan ta dette opp med? Hos oss er det veldig klare rutiner på både gaver og andre former for oppmerksomhet, og jeg har vanskeligheter med å se at noen kunne blitt glemt av gjentatte ganger slik du beskriver. Sier meg enig i at dette høres ut som mobbing. 3
Tuba Skrevet 21. februar 2022 #10 Skrevet 21. februar 2022 Jeg skjønner at dette er sårt og du bør helt klart ta det opp med lederen din. Men den erfaringen jeg har tilsier at dette ikke er bevisst fra kollegene dine TS. Kanskje de oppfatter deg som lite interessert i sånne ting? Jeg ville ha tatt litt mer initiativ selv. Jeg tror du må ta initiativ til å gå ut i lunsjen, huske på kollega som fyller år og ta initiativ til ballonger ol. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #11 Skrevet 21. februar 2022 Drit i kollegaene. Søk evt. ny jobb dersom det sosiale er viktig for deg. Har selv betalt tusenvis (!) av kroner for gaver til kollegaer gjennom årene, og har ikke fått noe tilbake (med unntak av en body fra H&M da jeg fikk barn. Da ble jeg for øvrig også invitert på lunsj på arbeidsplassen, men lunsjen ble ryddet bort og alle gikk før jeg var halvveis i baguetten min. 🙄) Her samles det også inn til gaver hver gang det er noe som skal feires, og pussig nok er det ingen fastsatt sum som samles inn. Det hele avhenger tydeligvis av hvor høy stjerne den som samler inn til gaven har ambisjon om å få fra mottakeren (siden det kun er den som samler inn og overrekker gaven som får takk 🙄) Dette fører typisk til at lederne får store og dyre gaver av «rævslikkerne» (som vi alle må betale for 🙄) Noen får ingen gave i det hele tatt ved anledninger hvor andre ville ha fått, og en kjapp gjennomgang av hva jeg har Vippset for gaver til kollegaer de siste par årene viser gjennomgående at jeg har blitt bedt om å bidra med (minst) dobbelt så mye til lederne og de best likte kollegaene, som til andre. Anonymkode: 77350...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Skrevet 21. februar 2022 Jeg har for øvrig også blitt bedt om å bidra til gaver til kollegaer ved anledninger hvor jeg selv ikke har fått gave ved samme anledning. 🙄 Anonymkode: 77350...5bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #13 Skrevet 21. februar 2022 17.11 skrev (9 minutter siden): Har dere en HR-avdeling du kan ta dette opp med? Hos oss er det veldig klare rutiner på både gaver og andre former for oppmerksomhet, og jeg har vanskeligheter med å se at noen kunne blitt glemt av gjentatte ganger slik du beskriver. Sier meg enig i at dette høres ut som mobbing. Hos oss er det ikke noen rutiner for hele firmaet for annet enn 50-60-årsdager. Alt annet er litt sånn opp til den enkelte leder. Men etter at jeg begynte å virkelig legge merke til det, har jeg sett at alle andre får, og jeg ikke får. Det blir litt som i barnehagen, at der har de regler om at skal man levere ut invitasjoner til bursdag, så får man ikke gjøre det i bhg med mindre man inviterer alle.. Sånn burde det vært med gaver også. skal man gi gave, skal alle få gave, ikke bare de mest populære. Anonymkode: 36022...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 Jeg føler ikke at jeg utsettes for bevisst mobbing. Jeg har nok mer tro på at de husker på dem de liker best, som "gjør mer av seg" enn meg. Jeg er liksom ingen sin bestevenn på jobb. Jeg føler ikke folk misliker meg, det er vel bare det at jeg heller ikke stikker meg frem. Men at sjefen glemmer meg, når det gjelder sånne gaver som alle skal få, som oppmerksomhet ved barnefødsler, og utdeling av påskegave og sånt, det synes jeg er ihvertfall skikkelig dårlig. Det er sårende at kollegaene ikke tar initiativ til å feire meg som de feirer de andre, men der kan jeg mer forstå at det "glemmes", siden det ikke er noen som har offisielt ansvar for det, man er avhengig av at noen kommer på det. Men altså, de husker bursdagen min (det kommer opp hver dag hvem som har bursdag på intranettet), og gratulerer, men ingen av dem ser ut til å tenke på at det er kjipt av dem når alle de andre gjøres stas på, men ikke meg. Anonymkode: 36022...d8e 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 Ville nok begynt å sjekke andre jobber tror jeg personlig. Jeg syntes ikke dette høres ut som direkte mobbing, men det er jo en type forskjellsbehandling som ikke skaper motivasjon og godt arbeidsmiljø over tid. Anonymkode: 7b75c...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 Har ikke jobbet mange månedene men føler meg veldig utenfor. Blir blåst opp ballonger og jeg får gaver. Men føler meg veldig utenfor i lunsj og alt sosialt som skjer på jobb. Det er grupperinger der hvor jeg har havna i en gruppe hvor jeg har ingenting/lite til felles med de. Å føle seg anderledes og være utenfor hver dag, det går virkelig ut over selvtilliten! Anonymkode: 3b40b...475
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #17 Skrevet 21. februar 2022 Jeg ville nok tatt det opp med sjefen, selv om han er dårlig til å lytte. Du trenger ikke bruke pekefinger, bare forklare hvordan det oppfattes og foreslå at gaver/oppmerksomheter standardiseres. Hvis dette ikke er ønskelig eller sjefen ikke hører etter, høres det ut som du bør se deg om etter jobb et annet sted. I alle fall slutte å være med på å betale på andres gaver. Anonymkode: a95bf...eb3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #18 Skrevet 23. februar 2022 Har opplevd noe sånt selv på en tidligere arbeidsplass, og det ødela helt for trivselen. Det var heldigvis en midlertidig stilling, så slapp stå i det altfor lenge. Var en glede å komme til et nytt sted med kolleger og sjefer som var inkluderende!:) Hvis du vil være på arbeidsplassen, må du vel enten ta dette opp med sjefen eller leve med det. Personlig ville jeg nok tatt meg en tur innom finn.no på jakt etter et nytt sted! Anonymkode: 8d940...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #19 Skrevet 23. februar 2022 Skjønner det er veldig sårt ❤️ Er du en del av et team eller jobber du med andre oppgaver enn de andre? Har lagt merke til at mange husker på de som er i samme team, men glemmer den som ene som jobber med noe litt annet. Jeg er sånn som husker på alle og er så redd for å glemme noen, men ikke mange som husker på meg heller.. Anonymkode: 51667...c7e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #20 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 13.16): Det er det jeg er usikker på. Jeg er redd han bare kommer til å bli sur og mene at jeg sutrer. Han er ikke flink til å lytte, og han er ikke så flink til sånne mellom-menneskelige ting, føler jeg. Han hadde forøvrig ansvar for å gi påskeoppmersomhet til alle, og glemte meg i fjor.. Kake og ballonger har det vært teamet som har stått for, ikke sjefen, så det er både kollegaene mine og sjefen som "glemmer" meg. Når det skjer så ofte, og bare med meg, så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ta det. Liker de meg ikke? De prater jo med meg og virker høflige og hyggelige ellers, så jeg synes det er vanskelig å tolke. Hvordan kan de glemme meg, og bare meg, gang på gang? Anonymkode: 36022...d8e Da slutter du å bli med på andres gaver. Altså slutter du å Vippse, slutter å gi en hundrelapp til de som går rundt med innsamlingsboks osv. Når du blir spurt hvorfor så sier du rett ut at det er sårende at det ikke gjøres samme innsats for deg og at du blir glemt når det er din tur. Du kan vurdere om du skal legge til at du føler deg ekskludert eller ikke, men jeg synes du skal si det slik at de skjønner alvoret. Da får du det til å handle om oppmerksomheten og ikke gaver og ballonger. For det er prinsippet som er viktig her, noe jeg skjønner ekstremt godt. Jeg har vært i dine sko. Sluttet å betale inn til alle andre. Først da ble det lagt merke til meg. Jeg synes fortsatt det er kjipt, for jeg har jo på en måte bestilt kaker og oppmerksomheten jeg får, men det er uansett bedre enn før. Det var fryktelig vondt hver bursdag!!! Anonymkode: 6e86c...89c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå