Gå til innhold

Hva skjedde med munnbindbruken?

johnjohn

Anbefalte innlegg

For litt over en uke siden så svarte halvparten av nordmenn at de kom til å fortsette å bruke munnbind, selv om det ikke var påbudt (eller i det hele tatt anbefalt). 

https://www.tv2.no/a/14236554/

Basert på mine egne observasjoner regner jeg med at tallet på brukere er under 5 %. 

Hva skjedde med alle dem som liksom skulle fortsette å bruke det?  

Det er et retorisk spørsmål, men det viser i hvor stor grad folk bare følger flokken og bare plaprer med det politisk korrekte. Det er åpenbart at folk ikke kan fordra å gå med munnbind, likevel så svarte man at man ønsket å fortsette med det selv om det ikke var nødvendig. 

Det er skremmende at folk er så redde for å si hva de mener, selv i en anonym spørreundersøkelse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid fascinerende med folk som trekker egne konklusjoner av befolkningen basert på "egne observasjoner".

Fortell oss, hva er disse observasjonene? Hvor mange har du følgt med på? Hvem er disse personene? Har du følgt dem over tid? I hvilke situasjoner bruker de munnbind? I hvilke situasjoner bruker de ikke munnbind? 

Det er også lov å ombestemme seg selv om man har svart noe annet i en spørreundersøkelse. Det betyr ikke at de redde eller ikke vil si sin mening, men meningen kan ha endret seg. 

Slutt å gjør dette til noe det ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (9 minutter siden):

Alltid fascinerende med folk som trekker egne konklusjoner av befolkningen basert på "egne observasjoner".

Fortell oss, hva er disse observasjonene? Hvor mange har du følgt med på? Hvem er disse personene? Har du følgt dem over tid? I hvilke situasjoner bruker de munnbind? I hvilke situasjoner bruker de ikke munnbind? 

Det er også lov å ombestemme seg selv om man har svart noe annet i en spørreundersøkelse. Det betyr ikke at de redde eller ikke vil si sin mening, men meningen kan ha endret seg. 

Vel, jeg har brukt kollektivtransport en hel rekke ganger. Jeg har vært på store knutepunkter og kjøpesentre. 

Situasjoner der det tidligere var påbudt med munnbind, og så og si alle brukte det. Og nå bruker nærmest ingen det. 

Så kan man selvsagt påstå at dette ikke er "vitenskapelig", dersom man ønsker å benekte det helt åpenbare. Og det er det jo alltid noen kranglefanter som må gjøre.

Det er helt åpenbart at folk ikke liker eller ønsker å gå med munnbind. Så hvorfor si noe annet? 

Endret av johnjohn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle kliner oppi alle uansett nå.

Barn går med aktiv korona i bhg og skole og avstand og munnbind er opphørt. 

Vi kommer til å få det hele gjengen uansett så vi får fokusere på å beskytte de syke og svake og så får vi teste oss når vi får det i hjemmet eller blir nærkontakter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg har brukt kollektivtransport en hel rekke ganger. Jeg har vært på store knutepunkter og kjøpesentre. 

Situasjoner der det tidligere var påbudt med munnbind, og så og si alle brukte det. Og nå bruker nærmest ingen det. 

Så kan man selvsagt påstå at dette ikke er "vitenskapelig", dersom man ønsker å benekte det helt åpenbare. Og det er det jo alltid noen kranglefanter som må gjøre.

Det er helt åpenbart at folk ikke liker eller ønsker å gå med munnbind. Så hvorfor si noe annet? 

Vet du om det er de samme i spørreundersøkelsen som sa de ville gå med munnbind men nå går uten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alle er en sauseflokk og følger regler og krav. De jatter med og lurer seg selv.

Men når det er fritt vilt bryr ingen seg. Det er fakta. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du sett dette, flere landsdeler og byer eller bare ett sted?

Kan det hende der du har sett folk gå uten har en større andel folk som har hatt viruset - og dermed føler seg ferdig med det?

Kan det hende en større del av de i undersøkelsen bodde andre steder i Norge der det var flere som enda ikke har blitt syk, og dermed ønsker å unngå å bli syk/spre smitten hvis de klarer?

Det er også, som nevnt før, lov å forandre mening. Det kan også være sånn at de som har ønsket å bruke munnbind ser at "ingen" andre gjør det. Da har munnbindbruk svært liten effekt. Den ene som bruker munnbind beskytter alle andre, men ingen beskytter den ene som bruker munnbind. Da er det mye lettere å gi faen og ta av munnbindet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Vet du om det er de samme i spørreundersøkelsen som sa de ville gå med munnbind men nå går uten? 

En spørreundersøkelse fungere på den måten at man spør et utvalg, og så utleder man en konklusjon. 

Derav denne ingressen:

Halvparten av Norges befolkning vil fortsette å benytte munnbind etter koronapandemien.

Så da har man to alternativer: 

1. Undersøkerne har på utrolig vis klart å treffe en vanvittig overvekt personer som ønsker å gå med munnbind. 

2. Folk har ikke vært ærlige. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av få som fortsatt bruker munnbind på butikken, og får kommentarer om at det er ikke påbud lengre av gamle folk..  sist var det en gammel dame som sa det og så bare stirret hun på meg etterpå.. som om hun ventet på at jeg da skulle ta det av bare fordi hun sa det 🤷‍♀️ 

Avstand holder jeg også. Det er en ting jeg syntes sku vært obligatorisk på butikker og i køer og slikt. Ha litt avstand til personen forran. Kan ikke fordra når folk presser seg inn i min "intim"sone.  Du kommer ikke fortere frem om du står i meg, du er likevell bak meg i køen liksom🤷‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnjohn skrev (3 minutter siden):

En spørreundersøkelse fungere på den måten at man spør et utvalg, og så utleder man en konklusjon. 

Derav denne ingressen:

Halvparten av Norges befolkning vil fortsette å benytte munnbind etter koronapandemien.

Så da har man to alternativer: 

1. Undersøkerne har på utrolig vis klart å treffe en vanvittig overvekt personer som ønsker å gå med munnbind. 

2. Folk har ikke vært ærlige. 

Så trekker du konklusjon nr 2 attpåtil at de ikke er ærlige pga frykt basert på dine "observasjoner".

Det er liksom klin umulig for deg å tenke deg frem til at folk har ombestemt seg fordi de ikke vil, ombestemt seg fordi smittevernsoverleger har sagt at det ikke er nødvendig eller ombestemt seg av en haug med andre grunner som ikke må inkludere "frykt"?

Endret av ATLAS6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt anta, ts, at når tv2 publiserer noe basert på en "studie" så har det like mye rot i virkeligheten som ... spøkelser, engler eller troll.

Altså kan du anta at det er ren fantasi. 

Alternativt kan du anta at denne "undersøkelsen" var noe tv2 publiserte til sine seere/lesere. Og at 50% av dem oppriktig trodde de kom til å fortsette å bruke munnbind. Men folk som ser/leser tv2 er (takk og lov!) ikke flertallet i Norge. Kanskje er de rundt 10%?

Bruk kilder av ok pålitelighet når du skal tilegne deg kunnskap. Vg, dagbladet, tv2, reset etc er ikke ok kilder. De er betenkelige kilder. Du bør lese dem og anta at de lyver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (2 minutter siden):

Så trekker du konklusjon nr 2 attpåtil at de ikke er ærlige pga frykt basert på dine "observasjoner".

Det er liksom klin umulig for deg å tenke deg frem til at folk har ombestemt seg fordi de ikke vil, ombestemt seg fordi smittevernsoverleger har sagt at det ikke er nødvendig eller ombestemt seg av en haug med andre grunner som ikke må inkludere "frykt"?

Det er jo en annen interessant problemstilling. Hva fikk folk til å eventuelt "ombestemme" seg så fort? 

Når det eksplisitt ble sagt at man ville gå med munnbind helt uavhengig av råd og anbefalinger? 

Men uansett hva så kan vi konkludere med følgende:

Undersøkelsen viste seg å være helt vanvittig feil, og halvparten av Norges befolkning går ikke fremdeles med munnbind. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Ja det er litt morsomt hvor lydige flokkdyr vi er som følger lover og regler.  Jeg har selv vært en flittig bruker av munnbind i to år under denne pandemien. Og bank i bordet, aldri fått covid eller blitt forkjølet.
For en uke siden lot jeg munnbindet falle. Resultatet…..I går ble jeg forkjølet, vondt i halsen og snørret renner. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elumi skrev (2 minutter siden):

Her jeg bor bruker minst 70% det på butikker ennå. 

Rart hvordan flokkmentaliteten fungerer. 

Så snart det bikker 50 % som går uten, skal du se at nesten ingen gjør det i løpet av et par dager.

Endret av johnjohn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ATLAS6 skrev (38 minutter siden):

Man observerer jo i butikker, på kollektivtransport osv. Vet ikke hvorfor du henger deg opp i dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

At færre bruker munnbind er jo det flott. Håper vi snart får vekk dette tullet. :) 

Mye hyggeligere å kunne se ansiktet til den du skal snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker

Nå er det fryktelig mange som har blitt syke. Og folk ser jo at folk stort sett ikke dauer. Så da er det mye bedre å kaste fra seg munnbindet. 

Vi visste jo ikke for noen uker siden at dette kom til å gå såpass bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72

Hva er poenget med munnbind når barn og lærere går covid-smitta på bhg og skole? 

Endret av rampenissen72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...