Gå til innhold

Refinansiere huslånet med flere barn - umulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min status, kort oppsummert:

- inntekt 600.000

- gjenstående huslån: 900.000 (verdi ca 2,5 millioner)

- eneforsørger for 3 små barn, som jeg har fått etter at jeg opprinnelig tok opp lånet

Ønsker å refinansiere lånet for å bake inn billån (på 200.000) og kanskje låne 50.000 ekstra for å pusse opp kjelleretasjen, så nytt totallån ville altså blitt ca 1.150.000 og 45% belåningsgrad (ifølge kalkulatoren til banken). Det er også på under 2 ganger bruttoinntekten min. 

MEN: når jeg prøver "hvor mye kan jeg låne"-kalkulatoren til banken så får jeg ikke låne en krone, siden jeg har 3 små barn. Selv om vi altså klarer oss meget bra i dag, og jeg på de årene jeg har hatt dette lånet aldri har betalt for sent et eneste avdrag, eller bedt om betalingsutsettelser. 

Bruker banken fremdeles den "hvor mye kan jeg låne"-kalkulatoren som fasit?

Hva hvis jeg IKKE får refinansiere lånet - kan de på noen måte si opp/endre de eksisterende lånene fordi de plutselig innser at jeg er en "risikokunde"?

Anonymkode: a0328...974

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil ikke si opp lånet du har, selv om de ser gjennom opplysningene dine. Så jeg ville kontaktet banken, de ser jo at du betaler som du skal. 

Skrevet

Kontakt banken. Dersom en person med 600 000,- i inntekt og lave bokostnader ikke får låne 1,15 mill så er det noe veldig galt med bankenes handlingsrom. Det er umulig å huse 3 barn for mindre i måneden enn et boliglån på 1,15 mill koster, og praksisen med å nekte folk med barn lån pga. forsørgerbyrden er med på å skape en fattigdomsfelle for de som får barn før de har kjøpt en passende bolig. 

Anonymkode: 47db4...275

Skrevet

Har snakket med banken nå, var blankt avslag ja - siden de mener at jeg ikke klarer å forsørge mine 3 barn og betale 8000 i måneden på lån ved siden av, så synes de det var best at jeg fortsatte å betale 10.000 i måneden isteden. Men de kunne jo kanskje gi meg avdragsfrihet på huslånet så jeg kunne betale billånet fortere.. (For å ha brukt avdragsfrihet har jeg skjønt at teller veldig positivt på fremtidige lånesøknader... /ironi). 

Skrevet

Sjekk med en annen bank. 

Anonymkode: d20fd...035

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har snakket med banken nå, var blankt avslag ja - siden de mener at jeg ikke klarer å forsørge mine 3 barn og betale 8000 i måneden på lån ved siden av, så synes de det var best at jeg fortsatte å betale 10.000 i måneden isteden. Men de kunne jo kanskje gi meg avdragsfrihet på huslånet så jeg kunne betale billånet fortere.. (For å ha brukt avdragsfrihet har jeg skjønt at teller veldig positivt på fremtidige lånesøknader... /ironi). 

Det blir da ikke registrert noe sted at du har fått avdragsfrihet.

Avdragsfrihet er jo genialt nå når rentene er så lave. Inflasjonen spiser jo mer av lånet enn det man betaler i rente. 

Anonymkode: 1769d...362

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer nok, det. Men avdragsfrihet for å nedbetale billånet raskere er ikke en dårlig løsning, det heller - rentene er (fremdeles) lave nå. Det er vanvittig hvor mye det trekker ned å ha barn, men samtidig reflekterer det også hvor mye det koster å ha barn… Jeg la inn mine egne tall, og det var ganske skremmende. Jeg har også tre barn, og tjener litt mer enn deg. 

Anonymkode: 3803a...033

Skrevet

Hørr med banken din. Jeg får knapt låne  noe når jeg legger inn tallene jeg heller. Jeg har 4 barn der 2 har 50/50. Jeg kan få låne ca 3.2 med 750.000 i inntekt.

Anonymkode: 8c526...2c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Æsj leste denne nå😔

Anonymkode: 8c526...2c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...