Gå til innhold

Kan hytteutleier kreve mer penger enn depositumet på skadde møbler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjedde et uhell i helgen, kom noen hakk i et speil fordi det sto rett bak døren på badet. Vi var ikke helt edrue og boom så skjedde det dessverre. Nå krever hytteutleier hele depostumet (greit nok) + hva hele speilet koster + 2000kr fordi han mener vi gjorde en dårlig vaskejobb. Er dette greit?? Vi vasket alt vi kunne, prøvde å gjøre det så fint som mulig men 2000kr er brutalt synes jeg. Ikke bare det men vi har også betalt mer enn hva det står hytten koster fordi det er "vinterferie".

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i denne situasjonen.

Anonymkode: db6a3...cff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøyaktig hva er det han mener ikke er vasket godt nok? 

Ang depositum kan han kun ta det det vil koste å bytte ut speilet. Ikke hele depositumet. 

Anonymkode: 3ca85...c93

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nøyaktig hva er det han mener ikke er vasket godt nok? 

Ang depositum kan han kun ta det det vil koste å bytte ut speilet. Ikke hele depositumet. 

Anonymkode: 3ca85...c93

Det vet jeg ikke, er et lite nervevrak så vet ikke helt hvordan jeg skal svare han.

Ja fordi han vil ha hele depositumet + sikkert 8k ekstra nå. Synes det er skikkelig brutalt? Det høres ikke helt riktig ut. Depositumet vil han ha fordi vi hadde laget litt bråk på kvelden så noen av de andre hytteeierne hadde reagert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ikke, er et lite nervevrak så vet ikke helt hvordan jeg skal svare han.

Ja fordi han vil ha hele depositumet + sikkert 8k ekstra nå. Synes det er skikkelig brutalt? Det høres ikke helt riktig ut. Depositumet vil han ha fordi vi hadde laget litt bråk på kvelden så noen av de andre hytteeierne hadde reagert. 

Dere har med andre ord hatt en fyllefest uten like, ødelagt ting og ikke vasket skikkelig etter dere. Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: 43f42...dc1

• Liker 19
Skrevet

Dere må jo erstatte det som er ødelagt, det er en egen sak. 

Om vaskingen er så dårlig at han må vaske selv/leie vasking kan han ta depositumet. 

Anonymkode: e424c...9a0

• Liker 4
Skrevet

Han kan kreve at kostnadene av reparasjoner og vasking trekkes fra depositumet, hvis depositumet ikke dekker alt så kan han selvfølgelig penger utenom. Derimot så kan han ikke kreve at dere betaler for å ha bråket.

Anonymkode: 1175b...eff

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere må jo erstatte det som er ødelagt, det er en egen sak. 

Om vaskingen er så dårlig at han må vaske selv/leie vasking kan han ta depositumet. 

De 2000 ekstra i tillegg til depositumet og erstatning av speilet synes jeg virker merkelig, om hytten ikke er helt nedgriset så det må leies inn rengjørere, og/eller det utsetter muligheter for videre utleie slik at de taper penger på det.

Skrevet

Klart hytteeier kan kreve dekket sitt økonomiske tap. Depositum er kun sikkerhet for mindre skader/kostnader. 

• Liker 1
Skrevet

Utleier kan kreve dere for erstatning for det dere har ødelagt, samt utvask dersom denne ikke er utført tilfredsstillende. Dersom depositumet ikke dekker hele summen må dere betale ekstra. Utleier kan dog ikke kreve noe fordi dere bråket slik at der kom klager fra andre, da dette ikke har medført et økonomisk tap for utleier. 

Anonymkode: 84862...c67

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva er det han mener depositummet skal brukes til da, dersom han mener at dere skal erstatte speilet og betale for dårlig vask, i tillegg til at dere ikke får depositummet igjen? Det burde jo være enten eller mener jeg. Despositummet skal jo egentlig brukes til slike ting. Hvor mye var despositummet på?

Anonymkode: 5c86c...e2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere har med andre ord hatt en fyllefest uten like, ødelagt ting og ikke vasket skikkelig etter dere. Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: 43f42...dc1

Jo vi vasket ting, vi vasket alt vi kunne. Brukte hele formiddagen på det. Derimot når vi vasket fant vi gamle ostepopprester bak sofaen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det han mener depositummet skal brukes til da, dersom han mener at dere skal erstatte speilet og betale for dårlig vask, i tillegg til at dere ikke får depositummet igjen? Det burde jo være enten eller mener jeg. Despositummet skal jo egentlig brukes til slike ting. Hvor mye var despositummet på?

Anonymkode: 5c86c...e2e

3000kr

Skrevet

Dere er erstatningspliktige på det som er ødelagt. Og det er ikke gratis for utleier å få noen inn for å vaske etter dere. 

Dere får dele beløpet mellom dere.

Anonymkode: dafc1...410

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere er erstatningspliktige på det som er ødelagt. Og det er ikke gratis for utleier å få noen inn for å vaske etter dere. 

Dere får dele beløpet mellom dere.

Anonymkode: dafc1...410

Ta meg på ordet, vaskingen var grei nok. Så ikke ut som en svinesti etter vi hadde vært der. Eneste som var ødelagt var speilet, vaskingen var gjort bra nok. 

På anmeldelsene hans er det flere som kaller han en gjerrigknark å krever penger fra den minste ting. 

Jeg skjønner at han tar depositumet, det er helt greit.. Det at han derimot krever 2000kr for vask + sikkert en del igjen for speilet, det synes jeg er helt bak mål. Vi blir å betale nesten 20k for en hytte som står på finn er verdt 6k-7k for en helg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han kan kreve at kostnadene av reparasjoner og vasking trekkes fra depositumet, hvis depositumet ikke dekker alt så kan han selvfølgelig penger utenom. Derimot så kan han ikke kreve at dere betaler for å ha bråket.

Anonymkode: 1175b...eff

Ja nettop, De naboene kom på døren vår også. Snakket med oss å vi fikk det ordnet opp med den hytteeigeren det gjaldt. Derimot kommer vår hytteutleier å mener vi må betale depositumet sånn naboene kan føle seg trygge.

Skrevet

Neste gang så velger dere en utleier med bedre tilbakemeldinger.. 

• Liker 4
Skrevet

Oppgitt78 skrev (1 minutt siden):

Neste gang så velger dere en utleier med bedre tilbakemeldinger.. 

Ja, var litt uheldig der. Han hadde en del gode tilbakemeldinger faktisk. De dårlige var bare noen få av mange. Etterhvert innså jeg at alle de gode tilbakemeldingene er polske mennesker (han selv er polsk) noe som gjør at det virker nesten som om han bare har bedt venner skrive bra anmeldelser på hytten. 

Skrevet (endret)

Utleier kan ikke kreve betalt for bråket, men han kan ta depositumet pga speilet. Om det ikke blir dekket , må dere betale for det. Krev kvittering for nytt speil. Var speilet gammelt, kan han bare forlange anslått verdi av speilet, og ikke prisen for et nytt speil, men det kan være vanskelig å bli enige om.

Når det gjelder vasken, be ham sende over bilder av det han er misfornøyd med.

Endret av Tvist
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Tvist skrev (1 minutt siden):

Utleier kan ikke betale for bråket, men han kan ta depositumet pga speilet. Om det ikke blir dekket , må dere betale for det. Krev kvittering for nytt speil. Var speilet gammelt, kan han bare forlange anslått verdi av speilet, og ikke prisen for et nytt speil, men det kan være vanskelig å bli enige om.

Når det gjelder vasken, be ham sende over bilder av det han er misfornøyd med.

Okei, takk for godt svar. Skal gjøre det.

Skrevet

Mitt tips til deg er hva vi pleier å gjøre når vi leier: film og ta bilder når dere er ferdige med å vaske. Dette med vask er så vanskelig. For alle vasker jo litt forskjellig og for utleiere er det så lett å skylle på dårlig vask. Om de finner et støvkorn, ja nei da har dere ikke vasket ordentlig uansett om det så ut som en svinesti da dere kom og utleier selv ikke gadd å vaske klart til leiere. Har dere alt på film eller bilder så er det ikke noe utleier kan «ta» dere på. Og ja man kan være uheldig og knuse ting. Leiemarkedet for hytter har eksplodert og slle hytte eiere ser sitt snitt til å tjene masse penger på å leie ut. Da er det ekstra fint å ha utvask å skylle på ivertfall nå når strømmen er så dyr også 😅 betal, gi gjerrigknarken dårlig anmeldelse og film ved neste utvask. 

Anonymkode: bf19d...20c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...