AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Det er så dårlig klima at samarbeid er svært vanskelig. Hvordan kan man løse det? Jeg er med i FAU, og har lite lyst til å fortsette. Styrer sier at FAU ikke får lov å viderebringe klager fra foresatte om det ikke også medfølger et konstruktivt forslag på noe som kan gjøres i stedet. Styrer er fullt og helt på de ansatte sin side. FAU kan ikke pålegge foreldrene hvordan de skal gi tilbakemeldinger, så alt stopper da hos FAU. Ansatte i barnehagen misliker oss i FAU, og mener at vi er med på å slenge dritt til dem. Forsøk på å dele ut blomster på avslutning medførte at vi fikk blomstene i retur samlet dagen etter. (Noe styrer mener er forståelig siden de ansatte opplevde å få så mye klager.) Dette er altså voksne mennesker alle sammen, og jeg orker ikke ha det sånn. Vurderer bare å trekke meg fra FAU, noe jeg synes er synd, da jeg gjerne vil være engasjert i barna mine sin hverdag. Hvordan kan man løse sånt? Skjønner at de ansatte har det vondt, men det er forferdelig vanskelig å rette opp i noe sånt når ingen prøver å fikse det. Anonymkode: 356ba...a99
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Eh… dette høres ut som total galskap. Er det familiebarnehage? Kontakt oppvekst i kommunen og prat med barnehagesjef. Hvordan har barna det i denne konflikten? Hilsen en som jobber i bhg. Ta dette videre asap! Anonymkode: ab7a5...078 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 Ja, dette høres jo ut som den villeste galskap. 🤦♀️ Det er ikke foreldrenes ansvar å løse utfordringer i barnehagen, og det betyr heller ikke at foreldrene ikke har lov til å påpeke ting som fungerer dårlig. Her høres det ut som om barnehagen har et alvorlig ledelsesproblem, i og med at styrer nekter å ta i mot klager fra foreldrene/FAU. Det er styrer sitt ansvar å løse disse konfliktene og finne konstruktive løsninger, ikke FAU eller de ansatte på avdelingene. Her ville jeg faktisk ha kontaktet kommunalsjefen for barnehage og meldt i fra om dårlig ledelse fra styrer i barnehagen, og komplett mangel på evne til konfliktløsning og god ledelse fra hennes side. Anonymkode: 3e762...dad 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 Uff, dette høres ikke ut som et godt klima for en barnehage😳 men har det vært mange klager via fau, og er det generelt mye grunnlag for å klage? Jeg har erfart at noen fau tar videre den minste misnøye, uten å balansere med å gi positiv tilbakemelding for det som er bra. Hvis de ansatte over tid bare får klager om småting kan jeg forstå dem, men er det større avvik bør absolutt su og kommunen involveres. jeg ville foreslått et møte mellom fau og de ansatte, for å snakke ut om forventninger til samarbeid mellom bhg og fau Anonymkode: aad3a...c45 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uff, dette høres ikke ut som et godt klima for en barnehage😳 men har det vært mange klager via fau, og er det generelt mye grunnlag for å klage? Jeg har erfart at noen fau tar videre den minste misnøye, uten å balansere med å gi positiv tilbakemelding for det som er bra. Hvis de ansatte over tid bare får klager om småting kan jeg forstå dem, men er det større avvik bør absolutt su og kommunen involveres. jeg ville foreslått et møte mellom fau og de ansatte, for å snakke ut om forventninger til samarbeid mellom bhg og fau Anonymkode: aad3a...c45 Om ansatte over tid får mye negativt mot seg så løses det ikke med å sende blomstergave i retur. Altså hvilken profesjonelle gjør slikt?! Man takker for blomster og viser vilje til å ordne opp. Ikke ved å oppføre seg som 14-åringer. Anonymkode: ab7a5...078 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 Sånn generelt så tenker jeg at om man kommer med klager/misnøye, så er det normalt å også komme med forslag til endring. På min arbeidsplass skal f.eks alle avvik også leveres med forslag til tiltak/forbedring, nettopp fordi de som klager også skal bidra med løsningsforslag. Jeg syns derfor det er helt naturlig at FAU må begynne å være løsningsorientert, ikke bare klageorientert. Så er jo spørsmålet hva det klages over. Hvis det hele tiden bringes videre filleting, så kan jeg godt forstå at de ansatte er lei. FAU trenger ikke bringe videre alt som kommer i deres vei, det er lov å sile litt og evt se om det kommer flere klager på det samme over tid. Her er nok ikke alt bare de ansatte sin feil, tenker FAU også må tenke litt på egen fremtreden. Det kan virke barnslig å levere tilbake blomster, men samtidig er det ufattelig falsk fremferd når man først klager masse på folk, og så gir ut blomster som takk for innsatsen. Anonymkode: 98ad8...c46
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eh… dette høres ut som total galskap. Er det familiebarnehage? Kontakt oppvekst i kommunen og prat med barnehagesjef. Hvordan har barna det i denne konflikten? Hilsen en som jobber i bhg. Ta dette videre asap! Anonymkode: ab7a5...078 Det er en kommunal barnehage, med mange barn. Barna har det bra slik jeg ser det. Men om jeg skal ta dette videre tror jeg at jeg bør søke overflytting for mine barn, for det kan da umulig bli noe bra foreldresamarbeid da. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, dette høres jo ut som den villeste galskap. 🤦♀️ Det er ikke foreldrenes ansvar å løse utfordringer i barnehagen, og det betyr heller ikke at foreldrene ikke har lov til å påpeke ting som fungerer dårlig. Her høres det ut som om barnehagen har et alvorlig ledelsesproblem, i og med at styrer nekter å ta i mot klager fra foreldrene/FAU. Det er styrer sitt ansvar å løse disse konfliktene og finne konstruktive løsninger, ikke FAU eller de ansatte på avdelingene. Her ville jeg faktisk ha kontaktet kommunalsjefen for barnehage og meldt i fra om dårlig ledelse fra styrer i barnehagen, og komplett mangel på evne til konfliktløsning og god ledelse fra hennes side. Anonymkode: 3e762...dad Takk for tips! Men da bør jeg vel sikkert søke overflytting for mine barn, så ikke dette blir et problem videre? AnonymBruker skrev (4 timer siden): Uff, dette høres ikke ut som et godt klima for en barnehage😳 men har det vært mange klager via fau, og er det generelt mye grunnlag for å klage? Jeg har erfart at noen fau tar videre den minste misnøye, uten å balansere med å gi positiv tilbakemelding for det som er bra. Hvis de ansatte over tid bare får klager om småting kan jeg forstå dem, men er det større avvik bør absolutt su og kommunen involveres. jeg ville foreslått et møte mellom fau og de ansatte, for å snakke ut om forventninger til samarbeid mellom bhg og fau Anonymkode: aad3a...c45 Jeg synes ikke det har vært mange klager, men jeg er ikke erfaren innen dette. Det var noen spørsmål ifm smittevern under pandemien, at barnehagen ikke delte kohorter skikkelig, slik at alle avdelinger ble stengt så fort det var smitte på en avdeling. Etter den klagen (som var formulert som spørsmål både fra foreldrene og FAU), så eskalerte det. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om ansatte over tid får mye negativt mot seg så løses det ikke med å sende blomstergave i retur. Altså hvilken profesjonelle gjør slikt?! Man takker for blomster og viser vilje til å ordne opp. Ikke ved å oppføre seg som 14-åringer. Anonymkode: ab7a5...078 Det var det jeg reagerte mest på også. Det hjelper jo ingenting. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånn generelt så tenker jeg at om man kommer med klager/misnøye, så er det normalt å også komme med forslag til endring. På min arbeidsplass skal f.eks alle avvik også leveres med forslag til tiltak/forbedring, nettopp fordi de som klager også skal bidra med løsningsforslag. Jeg syns derfor det er helt naturlig at FAU må begynne å være løsningsorientert, ikke bare klageorientert. Så er jo spørsmålet hva det klages over. Hvis det hele tiden bringes videre filleting, så kan jeg godt forstå at de ansatte er lei. FAU trenger ikke bringe videre alt som kommer i deres vei, det er lov å sile litt og evt se om det kommer flere klager på det samme over tid. Her er nok ikke alt bare de ansatte sin feil, tenker FAU også må tenke litt på egen fremtreden. Det kan virke barnslig å levere tilbake blomster, men samtidig er det ufattelig falsk fremferd når man først klager masse på folk, og så gir ut blomster som takk for innsatsen. Anonymkode: 98ad8...c46 Nå har det for eksempel vært "klager" som dette: "Flere foreldre ønsker at barna skal være mer ute, og ser at dette gjerne henger sammen med en ansatt som er flink til å ta de med ut. Når den ansatte har vært sykemeldt har det vært lite utetid, er det mulig at de andre også kan ta med barna ut?". Det var vel totalt tre klager på ett år. Den over her, og så en som gikk på mottakelse ved levering av barn, og så en som var spørsmål om smittevernreglene ble overholdt. Anonymkode: 356ba...a99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå