AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Del Skrevet 21. februar 2022 Har en venninne som er terapeut. Jeg har opplevd en del kriser siste tiden, og spurte om vi kunne sette av en kveld for å prate litt. Jeg spurte henne fordi jeg stoler på henne og tenkte hun hadde verktøyene for å samtale med meg. Jeg fortalte henne om ulike minner fra fortiden som kom opp plutselig. For eksempel da jeg mistet min far, og som tenåring måtte ordne masse rundt dødsfall. Pluss pluss. Jeg fortalte om ulike fosterhjem jeg har bodd i ,hvor jeg ikke ble møtt emosjonelt. Det eneste venninnen min gjorde var å sammenligne meg med seg selv. Hun sa f.eks. : "Når jeg var tretten dro jeg til Bergen alene og var på møte i natur og ungdom". "Jeg tror du har sørget ferdig jeg, jeg tror det at du ordnet opp i alt var din sorgprosess". "Åå, jeg har snakket med folk som har opplevd sååå mye verre, kan du si". Jeg fortalte psykologen har fortalt meg at mange av hennes klienter med lik fortid som meg ,overhode ikke klarer fungere i arbeid. Du bør etterhvert kanskje godta at du må redusere stillingen og tenke en mulig uføre grad". Da svarte hun: "Jeg hadde følt meg dårlig , jeg hadde valgt å gå ned i stilling selv og heller leve på lite penger!" Ting ble enda verre etter dette. Jeg har brukt mange måneder på å tør å ta opp med venninnen min hvor såret jeg ble. Da svarte hun: "vil du ikke jeg skal snakke til deg som en ressurssterk person? Vi er jo venner, og da må jeg få sammenligne mitt liv med det du forteller?" Jeg kjenner jeg sliter med dette. Noen som vil hjelpe meg å reflektere over hvor jeg skal plassere dette? Anonymkode: b9a90...569 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Del Skrevet 21. februar 2022 Bruk psykologen din. KG er definitivt ikke rett sted for terapi. Anonymkode: 9bfb3...438 33 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 Populært innlegg #3 Del Skrevet 21. februar 2022 Hun er venninnen din, ikke terapeuten din. To veldig ulike ting, og da tar hun med seg ulike verktøy inn i samtalen. Du er ikke på jobb hele tida, det er heller ikke hun. Trenger du terapeut går du til en som du betaler. Anonymkode: 94c0b...f46 133 1 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bruk psykologen din. KG er definitivt ikke rett sted for terapi. Anonymkode: 9bfb3...438 Går ikke til psykolog lenger nå, var bare en prosess jeg var gjennom. Jeg ønsker få svar på hva dere mener om utsagnene. Anonymkode: b9a90...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er venninnen din, ikke terapeuten din. To veldig ulike ting, og da tar hun med seg ulike verktøy inn i samtalen. Du er ikke på jobb hele tida, det er heller ikke hun. Trenger du terapeut går du til en som du betaler. Anonymkode: 94c0b...f46 Da burde hun sagt nei? Anonymkode: b9a90...569 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. februar 2022 #6 Del Skrevet 21. februar 2022 Ikke bruk venninnen din som terapeut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da burde hun sagt nei? Anonymkode: b9a90...569 Søk deg inn på dps hvis du ikke har råd til ordentlig psykolog. Anonymkode: 83624...c01 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søk deg inn på dps hvis du ikke har råd til ordentlig psykolog. Anonymkode: 83624...c01 Du forstår ikke helt hvordan det funker. Anonymkode: b9a90...569 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #9 Del Skrevet 21. februar 2022 Din venninne er din venninne. Ønsker du en gratis psykolog? Da søker du etter det på nett. Og får svar kun fra tullinger som ønsker utnytte deg (som riktig er). AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da burde hun sagt nei? Anonymkode: b9a90...569 Hun sa jo rett ut at hun oppfatter deg og behandler deg som en resurssterk person. Som en likeverdig venn. Det gjør hun ikke med pasientene sine. De tar hun utgangspunkt i at ikke fungerer i det hele, som enhver proff aktør, og så justerer hun heller adferd om de viser seg å være semi-fungerende eller i et sjeldent tilfelle fungerende. Dette er noe vi alle observerer i vårt første møte med feks vår fastlege (eller hun som tar telefonen i sentralbordet i den lokale kommunen). I innledende prat snakker de som om du er en lite oppvakt 2-åring (fordi noen voksne faktisk er på det nivået) og så justerer de språket etter din adferd. I møtet mellom to voksne mennesker er det ikke mottakers oppgave å justere avsenders adferd før adferden har startet. Hun justerte deg jo da det ble tydelig at du ikke forsto hvordan det var ok å oppføre seg. Anonymkode: 972e9...6b5 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #10 Del Skrevet 21. februar 2022 Terapeut er en ubeskyttet tittel og da kan man komme ut for inkompetente «terapeuter». Anonymkode: 24505...9b1 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 Populært innlegg #11 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da burde hun sagt nei? Anonymkode: b9a90...569 Hun sa ja til å snakke med deg som venninne, ikke som terapeut. Anonymkode: 94c0b...f46 45 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da burde hun sagt nei? Anonymkode: b9a90...569 Skjønte hun at du ønsket å bruke henne som gratispsykolog da? Eller tolket hun det som at du ville at hun som venninne skulle lytte til deg og svare deg ærlig utfra sin egen kompetanse og erfaring? For min del høres det ut som hun gjorde det siste. Hun diller ikke med deg slik man til en viss grad måtte gjort med en betalende kunde, men hun bruker erfaringer fra sitt liv til å reflektere over at hun synes det høres ut som du er ferdig med sorgprosessen, og at hun tror du kan takle disse tingene. Det er jo ikke sikkert hun har rett, men hun må jo som venninne få lov å tenke sånn på det? Husk at hun sikkert møter mange ekstreme skjebner i jobben, og når hun da skal være ærlig med deg (slik man er med venninner), så tenker hun jo kanskje at du burde klare deg. Selv om det er tøft å høre, så er også det en viktig jobb psykologer har - å få folk til å prøve, uten at det skal bli for mye. Anonymkode: d5940...4ea 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #13 Del Skrevet 21. februar 2022 Uavhengig av hennes yrke er ikke dette en person man bør betro seg til. Dårlig venninne rett og slett, og merkelig at en terapeut ikke vet hvor viktig validering er. (Nei kg, validering er ikke komplisert og noe man trenger å være på jobb for å gjøre). Jeg forstår godt at du ble såret, du skulle blitt møtt på en bedre måte. Anonymkode: 63367...fcb 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 21. februar 2022 #14 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har en venninne som er terapeut. Jeg har opplevd en del kriser siste tiden, og spurte om vi kunne sette av en kveld for å prate litt. Jeg spurte henne fordi jeg stoler på henne og tenkte hun hadde verktøyene for å samtale med meg. *snip* Jeg kjenner jeg sliter med dette. Noen som vil hjelpe meg å reflektere over hvor jeg skal plassere dette? Anonymkode: b9a90...569 Hun møtte ikke dine forventinger. Du forventet at hun skulle behandle deg som pasient og ta rollen som psykolog, men hun har holdt på rollen som venninne. Det er også helt riktig av henne. At hun er psykolog betyr ikke at hun skal ta den rollen hele tiden. Du er neppe første personen som har forsøkt å «bruke» henne, så jeg synes hun gjør helt riktig i å svare deg som en venn, ikke som en terapeut. Det er ikke hennes rolle å behandle deg, det ville blitt helt feil. Om du har behov for terapi så spander heller de kronene fremfor å «bruke» venninna di. 36 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 21. februar 2022 #15 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uavhengig av hennes yrke er ikke dette en person man bør betro seg til. Dårlig venninne rett og slett, og merkelig at en terapeut ikke vet hvor viktig validering er. (Nei kg, validering er ikke komplisert og noe man trenger å være på jobb for å gjøre). Jeg forstår godt at du ble såret, du skulle blitt møtt på en bedre måte. Anonymkode: 63367...fcb Det kan faktisk være terapeuten ser på TS som en dårlig venninne også. TS har jo egentlig bestemt på forhand hvordan venninnen skal behandle henne, svare henne og møte henne.TS har bestemt at hun skal ha en Gratis terapitime. Når venninna ikke gjør dette, vipper hun TS av pinnen, TS blir rett og slett sur og misfornøyd. Det er ingen tvil om at TS har en historie utenom det vanlige, som fosterbarn, dødsfall hos en foreldre osv. Likevel er det ugreit å «bestille» terapitime fra venninna fordi hun jobber som terapeut. Kanskje følte venninna seg brukt som søppelbøtte? 29 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Del Skrevet 21. februar 2022 Her synes jeg du er urimelig, Ts. Først forsøker du å utnytte venninnen din, og så behandler du henne som om hun er en dårlig venn etterpå, når hun ikke lar seg utnytte. Her er det mye du må jobbe med og be om unnskyldning for. Anonymkode: fe0fc...0e9 29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #17 Del Skrevet 21. februar 2022 Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden): Det kan faktisk være terapeuten ser på TS som en dårlig venninne også. TS har jo egentlig bestemt på forhand hvordan venninnen skal behandle henne, svare henne og møte henne.TS har bestemt at hun skal ha en Gratis terapitime. Når venninna ikke gjør dette, vipper hun TS av pinnen, TS blir rett og slett sur og misfornøyd. Det er ingen tvil om at TS har en historie utenom det vanlige, som fosterbarn, dødsfall hos en foreldre osv. Likevel er det ugreit å «bestille» terapitime fra venninna fordi hun jobber som terapeut. Kanskje følte venninna seg brukt som søppelbøtte? Det kan hende hun følte det, men jeg mente dette som en tillit. Ikke bruke henne som gratis psykolog. Blir samme som at man kanskje spør en snekker-venn om råd om man skal pusse opp, fremfor å spør en lærer. Anonymkode: b9a90...569 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #18 Del Skrevet 21. februar 2022 Nr 1: Ikke bruk venninnen din som terapeut. Dere kan aldri snakke sammen som pasient og behandler, med tanke på at du er venninnen hennes. Nr 2: Bruk en psykolog, ikke terapeut. En terapeut er ikke en beskyttet tittel, og selv om hun velger å kalle seg det, så er det overhodet ikke sikkert at hun har verktøyene for å kunne behandle folk med psykiske utfordringer. Det er en grunn til at psykolog er en beskyttet tittel som krever 6 års utdanning. Anonymkode: 56fe5...47d 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 21. februar 2022 #19 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan hende hun følte det, men jeg mente dette som en tillit. Ikke bruke henne som gratis psykolog. Blir samme som at man kanskje spør en snekker-venn om råd om man skal pusse opp, fremfor å spør en lærer. Anonymkode: b9a90...569 Men du spør jo ikke snekkeren om råd i det her tilfellet, du ber jo snekkeren bygge for deg. Å be henne om råd hadde vært å spørre henne hvor du kunne henvende deg, osv. her forventer du en time fra henne. Og med det sagt: mange håndverkere opplever at venner forventer de skal stille opp gratis for dem simpelthen fordi de har en utdannelse. Det er faktisk ikke greit i det hele tatt. Jeg har ei venninne som er frisør, mener du jeg kan forvente at hun klipper og farger gratis? 27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #20 Del Skrevet 21. februar 2022 Ikke alle terapeuter er gode terapeuter. Noen burde aldri hatt med andre mennesker å gjøre. Høres litt ut som at venninna di er i den katagorien. Anonymkode: 4dbd0...801 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå