Gå til innhold

Er det innafor å slumre vekkerklokka når den andre parten våknet og ikke får sove igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her står den ene parten opp 1,5 t tidligere enn den andre. Jeg våkner av slumringen og får ikke sove igjen. Det ender med at jeg blir sliten og dermed sur og gretten hele dagen som følge av for lite søvn. Jeg høres sikker ut som en grinebiter, men jeg har søvnproblemer og sliter derfor meg å sovne om kvelden og med at jeg våknet om natta. Er det innafor å drive med slumring grytidlig om morgenen? Hen tar ikke hensyn til meg, har tatt opp problemet mange ganger, men føler d blir bagatellisert. Hva kan jeg gjøre? Jeg orker ikke å ha det lenger, føler meg som et vrak de dagene jeg blir vekker, som et ca 5 ganger ukentlig 

Anonymkode: 7498a...21d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig hadde blitt flau, følt at jeg "plager" min partner av at jeg gang på gang skal våkne partneren min av alarmen min. Hvertfall når vedkommende har sagt til meg at de blir plaget av det. Da hadde jeg prøvd å finne en løsning. 

Ser ut som din partner ikke gjør det, som vil si at de ikke bryr seg. Tar deg ikke på alvor og kanskje mener at du overreagerer. Setter seg selv først rett og slett.

Jeg skjønner deg utrolig godt, da jeg selv har søvnproblemer. Blir jeg våknet av en lyd en gang, klarer jeg ikke sovne etterpå. Er så vidt at jeg klarer å sove tungt og godt gjennom hele natten. Her bør du sette deg ned og prate alvorlig med vedkommende, da dette må til siden vedkommende ikke tar dette seriøst. 

Si at dersom dette ikke slutter, må dere begynne å sove på hver sitt rom. Du bør også poengtere at vedkommende må ha respekt for dine søvnvansker, da dette er ekstremt vanskelig å håndtere selv. Et tips til deg er å benytte deg av melatonin-dråper (disse får du kjøpt hos tights.no). De har funket for meg, og jeg sover tungt om nettene, selv om jeg hører en lyd. 

Vedkommende hører ikke alarmen selv, og her har de et problem. Begge dere må prøve å finne løsning til problemet. Be vedkommende endre ringetone, da ofte lyden kan gjøre at man i underbevisstheten i over lengre tid ikke tar til seg alarmen fordi man er vandt med lyden. I tillegg bør vedkommende ha kun en alarm, ikke flere, da man av dette også i underbevisstheten vet at man har flere alarmer og tenker "jeg kan sove litt til, har flere alarmer som vil vekke meg senere". 

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt ikke ok. Samboeren min gjorde det også, og han fikk klar beskjed om å gi en lang og god faen i det. Heldigvis hørte han på meg. 

Om din ikke hører på deg, legg deg på et annet rom. Eller ta hevn: sett på din egen vekkerklokke enda tidligere enn hans, og romster nok til at han ikke får sove.. 

Anonymkode: 9e130...b49

• Liker 5
Skrevet

Absolutt ikke greit. Dette er en av grunnene til at meg og min mann sover i separate rom (den andre grunnen er at han snorker).

Anonymkode: 2b791...9d6

• Liker 1
Skrevet

Ikke ok. Har selv gitt min samboer beskjed om at slumring med vekkerklokka ikke er greit, fordi jeg har samme problemet som deg; sliter med søvn og når jeg først våkner på morgenen, får jeg ikke sove igjen. Han respekterer det heldigvis, så han slår av klokka si når den ringer, også ligger han heller med telefonen sin til han må stå opp. Det går fint, så lenge det ikke er masse lyd. 

Anonymkode: fcb90...f69

• Liker 2
Skrevet

Overhodet ikke greit! Har en mann som gjorde det samme, helt til jeg ba han sove på sofaen framover. Etter to netter på sofaen, skjerpet han seg. Man må kunne ta hensyn til den man bor med. Enkelt og greit. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke klart meg uten slumring. Da hadde jeg forsovet meg hver dag. 

Anonymkode: 4e9d7...d5e

• Liker 1
Skrevet

Ikke OK.

Slumre kan man gjøre når man er alene i senga eller om begge er "slumrere" som skal opp samtidig.

Skal du opp på et annet tidspunkt enn den du deler seng med, så står du opp på første ring og plager ikke den andre med gjentattet vekkinger.

Anonymkode: 0b39a...007

• Liker 5
Skrevet

Vi sover på hvert vårt rom i sånne tilfeller. 

Anonymkode: b9410...ab5

Skrevet

Nei det er ikke greit. Samtidig så har dere åpenlyst ulike behov: du sliter med søvn og våkner tydeligvis lett, din samboer sover tungt og sliter med å våkne. 

Hva med å sove på hver sitt rom innimellom så sikrer du at du ikke våkner når du trenger mer søvn? 

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit! Mannen gjorde også dette og da slo jeg av alarmen, så kom han for sent på jobb. Da lærte han leksa. Slumrer han blir alarmen avslått

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er direkte ufint og viser lite respekt. Be han sove på et annet rom!

Anonymkode: 089ce...40e

• Liker 2
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit. 

Hva om han skaffer seg et trenings-armbånd som vibrerer. Da kan han slumre så mye han vil. 

Skrevet

Ikke ok i det hele tatt. Man står opp når klokka ringer - er man våken nok til å slumre er man også våken nok til å stå opp. Slumring er 100% en uvane. Min forrige samboer drev og på med dette, han stod opp 04 om natta! Utrolig respektløst og egoistisk. 

Anonymkode: 302f3...e72

• Liker 3
Skrevet

Ikke greit hadde blitt dritsur!

Anonymkode: a1019...882

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her står den ene parten opp 1,5 t tidligere enn den andre. Jeg våkner av slumringen og får ikke sove igjen. Det ender med at jeg blir sliten og dermed sur og gretten hele dagen som følge av for lite søvn. Jeg høres sikker ut som en grinebiter, men jeg har søvnproblemer og sliter derfor meg å sovne om kvelden og med at jeg våknet om natta. Er det innafor å drive med slumring grytidlig om morgenen? Hen tar ikke hensyn til meg, har tatt opp problemet mange ganger, men føler d blir bagatellisert. Hva kan jeg gjøre? Jeg orker ikke å ha det lenger, føler meg som et vrak de dagene jeg blir vekker, som et ca 5 ganger ukentlig 

Anonymkode: 7498a...21d

men altså hvor mye tidligere før hn må stå opp setter hn på vekkerklokka? Er det en time før er det jo sykt plagsomt

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Mannen gjorde også det her, men da sa jeg klart fra. Han endte med å kjøpe seg en slags sportsklokke som vibrerer slik at han ikke vekker meg og unger, da kan han slumre i vei så mye han vil.

• Liker 2
Skrevet

Separate soverom er undervurdert! ;)

Også et godt forslag med klokke som vibrerer på armen.

Ellers bor du sammen med en egoist. Er han slik på andre ting også?

Anonymkode: 8f695...f0c

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke greit å slumre slik at partneren blir liggende våken. 

Når det er sagt, kanskje bør TS legge seg tidligere slik at hen er mer utsovet når det blir morgen. Høres ut som nettene blir litt korte.

Skrevet

Ikke innafor og en god grunn til ikke å sove sammen de dagene dere ikke står opp likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...